Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Altibox rævsentral


Anbefalte innlegg

Altibox er et ræva fibernett firma værtfall. Men det er alle fibernettfirmaer

 

 

Så ille er det ikke her til lands enda... Men i USA så har leverandørene delt opp sonene seg imellom. "De som bor her får internett fra oss, mens de som bor der kan få hos dere."

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Altibox er et ræva fibernett firma værtfall. Men det er alle fibernettfirmaer

 

 

Så ille er det ikke her til lands enda... Men i USA så har leverandørene delt opp sonene seg imellom. "De som bor her får internett fra oss, mens de som bor der kan få hos dere."

 

Sånn er det i varierende grad her i Norge også. Hvis en fiberleverandør har lagt fiber til et tettsted f.eks er det lite trolig at andre leverandører gjør det samme. Kostnadene er for store, og grunnene til det er mange.

Det burde vært en nasjonalt fibernett som ISPer og innholdsleverandører kunne konkurrere om å levere tjenester på. Noe à la kobbernettet i dag.

 

Kabelselskapene har holdt på sånn, delt inn i områder, i årtier. Enten er man i et GET område eller et CD område, jeg har i hvert fall aldri hørt om noen som kunne velge mellom de to.

 

Men USA har ekstremt store problemer, Norge x100 på alle områder. Selskapene er veldig mektige, har mange lobbyister som sørger for at politikerne "gjør det riktige", med andre ord ikke det som er i forbrukernes interesser. For ikke å snakke om angrepet på nett nøytralitet. Det vil knuse små selskaper og regelrett ødelegge Internett.

Selskapene i USA ønsker rett og slett å eie internett. Ren mafiavirksomhet.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her til lands mener jeg at du kan velge forskjellige typer, jeg får riktignok kun fiber fra NTE / Altiboks, men jeg kan få ADSL fra flere leverandører, pluss radio / mobilt bredbånd.

I USA er det ADSL fra leverandør A eller ADSL fra leverandør A eller ADSL fra leverandør A, hvilken vil du ha?

Lenke til kommentar

Kabelselskapene har holdt på sånn, delt inn i områder, i årtier. Enten er man i et GET område eller et CD område, jeg har i hvert fall aldri hørt om noen som kunne velge mellom de to.

Merkelig at du ikke har hørt om å kunne velge. Det spørs vel om hvor øde eller sentralt man bor. I større byer er det ofte kablet fra flere i samme område. Her hvor jeg bor, er det mulig for borettslaget å velge mellom Get, Canal Digital og Viken fiber (Altibox).

Kabelselskapene har ikke delt inn i områder seg imellom som nevnt i USA, men de ser an muligheten for lønnsom drift. Her i Oslo er det fler områder hvor det har vært gamle dårlige kabelnett fra Get og CD hvor Viken fiber legger nye kabler for å konkurrere og prøve å kapre kundene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kabelselskapene har holdt på sånn, delt inn i områder, i årtier. Enten er man i et GET område eller et CD område, jeg har i hvert fall aldri hørt om noen som kunne velge mellom de to.

Merkelig at du ikke har hørt om å kunne velge. Det spørs vel om hvor øde eller sentralt man bor. I større byer er det ofte kablet fra flere i samme område. Her hvor jeg bor, er det mulig for borettslaget å velge mellom Get, Canal Digital og Viken fiber (Altibox).

Kabelselskapene har ikke delt inn i områder seg imellom som nevnt i USA, men de ser an muligheten for lønnsom drift. Her i Oslo er det fler områder hvor det har vært gamle dårlige kabelnett fra Get og CD hvor Viken fiber legger nye kabler for å konkurrere og prøve å kapre kundene.

 

Borettslag er noe annet, de kan selvsagt be om tilbud fra forskjellige leverandører, men hvis GET vinner anbudet og legger coax i bygningen etc. så er det ikke bare for meg som beboer å velge CD. Borettslag som befinner seg i sentrale områder har selvsagt flere leverandører å velge i mellom. Men det er ikke slik at kundene kan velge mellom kabelselskapene sånn uten videre. For det er ikke normen at flere kabelselskaper investerer penger i samme område. Der hvor jeg bor, sentralt i Oslo, er det utelukkende GET som er tilgjengelig blant kabelselskapene.

 

For byggefelt er valgene betydelig færre. Hvis GET kommer først å legger kabler, så kommer ikke CD å gjør det samme. Altibox har mye fokus på områder hvor kabelselskapene har lite tilstedeværelse, noe som har ført til at distriktene i mange tilfeller har bedre fiberdekning enn byene, hvor GET/CD står meget sterkt. Spesielt i Oslo er fiberdekningen ganske laber, men det virker som Viken fiber har fått opp farten i det siste :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Borettslag er noe annet, de kan selvsagt be om tilbud fra forskjellige leverandører...

Det var ikke det som var poenget mitt. Poenget var at i tillegg til at jeg er tilknyttet Get, så ligger det både CD-koax og fiber i gata her.
Skjønner, inntrykket jeg sitter igjen med, er at det ikke er normen i Norge, at man kan velge mellom de to. Men uten kart over nettverkene til GET og CD, så kommer vi ikke langt.

 

Det er mye mørk fiber i Oslo, så fiber i gatene er ikke uvanlig, men var ikke klar over at Viken Fiber benyttet seg av dem? Trodde de primært legger egen fiber?

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har du råd til å få lagt inn begge deler, og sjekke ut hva du er mest fornøyd med?

tenker å få en representant fra altibox ned her for å demonstrere at routeren ikke rekker lenger enn 7m, så får vi se hva slags salgstale de har på lager. Om dette ikke løser det bytter jeg bare, for det er så dårlig at en 5mb løsning fra telenor hadde vært bedre -_-

Lenke til kommentar

Hold oss gjerne oppdatert. Dette høres jo ut som et spennende prosjekt. Går det an å få demonstrasjon, eller demonstrere galskapen tilbake til leverandør? Hva slags kundeforhold må man ha for å oppnå den fordelen. Eller snakker man om at du skal vise Relacom eller Bravida eller noen andre hvor dårlig det er?

Lenke til kommentar

Hold oss gjerne oppdatert. Dette høres jo ut som et spennende prosjekt. Går det an å få demonstrasjon, eller demonstrere galskapen tilbake til leverandør? Hva slags kundeforhold må man ha for å oppnå den fordelen. Eller snakker man om at du skal vise Relacom eller Bravida eller noen andre hvor dårlig det er?

mente å vise viken fiber/altibox eller hvem enn det skal vises til; at routeren er helt forferdelig og se om de har noe å forsvare seg med. Har de ikke noe ber jeg bare get sette boksen sin i veggen, kabelen har jeg, så det blir en kort prossess. Kan gjerne si hvordan det går.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

mente å vise viken fiber/altibox eller hvem enn det skal vises til; at routeren er helt forferdelig og se om de har noe å forsvare seg med. Har de ikke noe ber jeg bare get sette boksen sin i veggen, kabelen har jeg, så det blir en kort prossess. Kan gjerne si hvordan det går.

 

 

Det var da maken til sutring det skulle være. Fikk en p2812ac igjennom bayonette i Oslo, såklart er det ikke noe vidunder men hva annet kan man forvente når oppkobling ikke skal koste mer enn maksimalt 2000 kr. (For montør, CPE og multimodem). Får fortsatt 250/250 på et 2x2 kort, 2.4GHz midt i et borettslag med zyxelen i et annet rom. (Maks 300/300 for dual stream N). Det er ikke ille til zyxel å være.

 

Zyxel er vel ikke kjent for å ha top-notch kvalitet, nå har jeg ikke prøvd switchene men mtp telenor er inntrykket det samme: Det er billigere og OK. Skjønner at ved mindre oppkobling skal koste en formue må de gå for noe som er til en spiselig pris. Hadde Get før, de garanterer ikke trådløs. I følge villkårene til altibox gjør de heller ikke dette. Bayonette er jeg faktisk usikker på, men ville overrasket meg. De er ikke pliktige til å gi deg trådløs, de kunne gitt deg en prekonfigurert switch og latt deg sitte der og klaget over at teite leverandøren ikke gav deg trådløs.

 

Om leverandørs trådløse sender ikke holder mål så får du bytte den ut, så enkelt (eller vanskelig tydeligvis) er det. De kan ikke ta høyde for hva slags elektronikk du har eller hva slags tungmetall veggene dine består av.

 

hadde ikke trodd et søk på google for noe gui-relatert skulle lede til dette.

Endret av Nihlathak
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

mente å vise viken fiber/altibox eller hvem enn det skal vises til; at routeren er helt forferdelig og se om de har noe å forsvare seg med. Har de ikke noe ber jeg bare get sette boksen sin i veggen, kabelen har jeg, så det blir en kort prossess. Kan gjerne si hvordan det går.

 

 

Det var da maken til sutring det skulle være. Fikk en p2812ac igjennom bayonette i Oslo, såklart er det ikke noe vidunder men hva annet kan man forvente når oppkobling ikke skal koste mer enn maksimalt 2000 kr. (For montør, CPE og multimodem). Får fortsatt 250/250 på et 2x2 kort, 2.4GHz midt i et borettslag med zyxelen i et annet rom. (Maks 300/300 for dual stream N). Det er ikke ille til zyxel å være.

 

Zyxel er vel ikke kjent for å ha top-notch kvalitet, nå har jeg ikke prøvd switchene men mtp telenor er inntrykket det samme: Det er billigere og OK. Skjønner at ved mindre oppkobling skal koste en formue må de gå for noe som er til en spiselig pris. Hadde Get før, de garanterer ikke trådløs. I følge villkårene til altibox gjør de heller ikke dette. Bayonette er jeg faktisk usikker på, men ville overrasket meg. De er ikke pliktige til å gi deg trådløs, de kunne gitt deg en prekonfigurert switch og latt deg sitte der og klaget over at teite leverandøren ikke gav deg trådløs.

 

Om leverandørs trådløse sender ikke holder mål så får du bytte den ut, så enkelt (eller vanskelig tydeligvis) er det. De kan ikke ta høyde for hva slags elektronikk du har eller hva slags tungmetall veggene dine består av.

 

hadde ikke trodd et søk på google for noe gui-relatert skulle lede til dette.

 

Makan til grinete du skulle være. Jeg er ikke ekspert på data, jeg har en interesse for det. At det er lett for deg å bytte ut hjemmesentralen og fikse på instillingene så gratulerer til deg, du har virkelig oppnådd noe, men det hjelper ikke meg. Jeg er takknemlig for at folk har prøvd å hjelpe meg og forklare prossessen, men dette ble noe for innviklet for meg. Kommentaren din bidro ikke konstruktivt på noen som helst måte. Om du prøver å bevise hvor god du er teknisk så imponerer det ikke meg, beklager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Asus RT-AC87U er vel så rask at det knapt finnes trådløse utstyr ennå som takler AC2400 (2334 Mbps).

Problemet selv de som har rundt 1 gigabit internethastighet neppe klarer 800-900 mbit gjennom trådløs. På grunn av 1 gigabit ethernet ofte legger seg under (NAT funksjon) gjennom TP kabel. Skal man ha kraftigere enn dette må man vente på 10 gigabit ethernet og 802.11ad som sikkert er noe år unna.

Lenke til kommentar

Asus RT-AC87U er vel så rask at det knapt finnes trådløse utstyr ennå som takler AC2400 (2334 Mbps).

Problemet selv de som har rundt 1 gigabit internethastighet neppe klarer 800-900 mbit gjennom trådløs. På grunn av 1 gigabit ethernet ofte legger seg under (NAT funksjon) gjennom TP kabel. Skal man ha kraftigere enn dette må man vente på 10 gigabit ethernet og 802.11ad som sikkert er noe år unna.

Ja, det er helt klart NAT sin feil. :laugh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Makan til grinete du skulle være. Jeg er ikke ekspert på data, jeg har en interesse for det. At det er lett for deg å bytte ut hjemmesentralen og fikse på instillingene så gratulerer til deg, du har virkelig oppnådd noe, men det hjelper ikke meg. Jeg er takknemlig for at folk har prøvd å hjelpe meg og forklare prossessen, men dette ble noe for innviklet for meg. Kommentaren din bidro ikke konstruktivt på noen som helst måte. Om du prøver å bevise hvor god du er teknisk så imponerer det ikke meg, beklager.

 

Er ikke snakk om å prøve å virke "god" teknisk, og beklager om det virket nedlatende, det var ikke meningen. Er bare ansvarsfordelingen som treffer en nerve hos meg, vet ISP har ansvar for sitt, men trådløs er ikke en av de.

 

Mentaliteten med at "jeg bare bruker det, skal ikke behøve å vite hvordan det funker" er noe som ringer litt dårlig i mine ører. Å bruke en bil-analogi fungerer vel dårlig det og mht at mange sender inn bilen for alt fra spyleveskepåfyll til litt større problemer. Poenget er: Leverandør har et ansvar, men den trådløse biten er ofte ikke deres, nettopp pga hvor variabel kvaliteten er. Som du ser andre plasser i tråden her har noen gode erfaringer med den, andre ikke. (Samme med meg, god erfaring fra en annen leverandør)

 

Derfor er kunnskap hos forbruker viktig, for hvordan det trådløse fungerer er så lokalt at ingen kan garantere det. Jeg har bare akseptert det istedetfor å kverulere med ISP da de ikke får gjort noe med at jeg har hundreogørten naboer, og jeg vet at jeg greier å utbedre det trådløse mye mer enn hva de gjør.

 

For å komme med noe forhåpentligvis mer konstruktivt: Bare å kjøpe en egen router og bridge zyxelen gjør samme nytten ved mindre du har meget spesielle behov. Du trenger ikke koble den bort og konfigurere vlan på asusen (Selv om det er lett, tilogmed om du ikke er "ekspert" ;)

 

Som noen nevner kommer asus med en ny en nå, riktignok vil du ikke greie å nyttegjøre deg av den link-hastigheten den tilbyr ved mindre du har et vanvittig raid-oppsett, men om den forrige er noe å gå etter så blir du ikke skuffet tross en stiv pris. Når det kommer til AD-standarden så er den interessant, men lurer virkelig på rekkevidden da 5GHz gir rundt halvparten av dekningen. 11AD er på ~60Ghz?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...