Okdokk Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 (endret) Da har tiden at min 4 år gamle PSU sa pang. Garanti tiden er på 5 år så slikt så går det bra. Hele datamaskinen ble oppgradert bortsett fra PSU-en da 750W var greit nok. Men kom hjem fra ferie nå, den kom så langt at den startet desktop så bare ble alt mørkt. Ingen forsvarsel eller noe slikt. Men det jeg lurer på er hvordan er garantien på resten av hardwaren mtp at strømforsyningen røyk? Alt er kjøpt fra samme firma. EDIT: Er det en grei måte å sjekke om at resten er skadet? Vet at det kan være veldig vanskelig å se med øyne. Men har dessverre ikke en annen PSU per i dag. Endret 19. juli 2014 av Okdokk Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Uten en ny strømforsyning, eller en annen datamaskin å teste komponentene i er det ikke mulig. Strømforsyningene har en sikring, så når dem ryker av seg selv tar dem stort sett ikke med seg flere komponenter, men en kan aldri være helt sikker. Er du sikker på at PC-en ikke har vært tilkoblet når du har vært vekke og det har lynt? Har du bygget PC-en selv så har du garanti på på alle komponentene enkeltvis, men komponenter som blir tatt av overspenning blir ikke dekket av garantien, men har du innboforsikring kan du sikkert bruke den, spesielt om den ble tatt av lynet. Lenke til kommentar
Okdokk Skrevet 20. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2014 Den er bygget selv ja. Jeg satte den ti selv når jeg kom hjem, og døra har vært låst hele tiden, så hvorfor den røyk har jeg ingen anelse om. Jeg får se om hvordan dette blir. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 (endret) Det er dessverre slik at garantien ikke dekker noen av de andre komponentene nei. Så det er alltid surt om PSUen har tatt livet av mer enn bare den selv. Men siden restene av delene er nyere, og kjøpt fra samme sted så har du jo også 5 års reklamasjonsrett på de også. Så du kan jo også kjøre reklamasjon på de i samme slengen. Så om de ikke godtar at det var PSUen sin feil, og dermed ikke erstatter de pga den, så kjører du reklamasjon på delene individuelt. Men du må jo nødvendigvis teste hvilke deler som er berørt, ellers får du en dyr regning på de komponentene som funker (test-avgift). Edit: Hvilken PSU har du? Endret 20. juli 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Okdokk Skrevet 20. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2014 Det er sant, finner sikkert ut av noe. Det er en Cooler Master GX750W. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Det er sant, finner sikkert ut av noe. Det er en Cooler Master GX750W. Okay. Bare greit å vite, ja med tanke på statistikk her inne på forumet, og om det er trender som går igjen. Bare sånn btw: De som egentlig har laget PSUen din er Taiwanske Seventeam, og kan vel nevne at PSUen fikk strykkarakter hos hardwaresecrets grunnet at den ikke klarer oppgitte spesifikasjoner i realistiske situasjoner (77 % effektivitet), og mye elektrisk støy (over ATX sitt minstekrav av ripple), og ikke helt optimalt komponentvalg. (er dog ikke KUN negative sider med PSUen, da den har visse styrker) Siden du skrev at den sa pang, så kan det godt hende det var en av kondensatorene som sa takk for seg. Kanskje mest typisk er på sekundærsiden, da disse virker å være noe underdimensjonerte. Lenke til kommentar
Okdokk Skrevet 20. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2014 Er ikke forundret, den var svært billig Får kjøpe noe bedre til neste gang! Corsair AX har jeg planer om. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 (endret) De siste årene har jeg utelukkende holdt meg til strømforsyninger laget av Seasonic (har kjøpt dem under merker som XFX og Corsair, om man gjør litt research på forhånd finner man ut hvem som produserer de forskjellige modellene). Angrer ikke! Hadde en Q-TEC PSU som sa pang for en del år siden, den tok med seg hovedkort, DVD-ROM og alle disker i døden. Det var kjipt. Slik er det når man kjøper billig! Endret 20. juli 2014 av OC-Freak Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Jeg hadde også en strømforsyning som plutselig bare sa *pang* og tok sikringen i huset. Det var en 4 år gammel 500W Mist PSU. Gadd ikke kjøre reklamasjon på den. Den dro heller ikke med seg flere komponenter. Lenke til kommentar
Okdokk Skrevet 20. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2014 Ja, går for kvalitet nå! Samtidig så får håper jeg at jeg var like heldig som sedsberg her. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Hvorfor en kondensator ryker med et smell ... A) Polarized capacitor Some capacitors are polarized. they can only be used one way. Wiring it in backwards can cause it to explode B) Too much voltage Capacitors are rated to very specific maximums. Generally most can take up to 35% above their ratings temporarily in events like a power surge. But they cannot operate at that voltage for too long. The capacitor would overheat, causing the electrolytic fluid to boil. If that goes on for too long, the capacitor would explode. C). Is past its lifetime . Most capacitors have it rating in hours or cycles of charge and discharge. If the capacitor is still being used past their life times they are know now fail or explode/catch fire. But generally they just die and the whole circuit breaks. Panget kondensator er vel oftest forårsaket av alt B) For høy spenning tilført (da som følge av andre feilende interne komponenter som regulatorer eller/og spenningsfeil (spikes etc) som oppstår i forkant). Noe som skjer hyppigere på dårlige billig psuer.Historisk på de med mere eller mindre ikke tilstedeværende beskyttelses mekanismer. Men C) forekommer også , spesielt da ved degradert levetid grunnet dårlig kjøling (for mye ambient varme internt i kabinett og således psu) Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Anbefalinger av strømforsyninger Sjekk ut siden min Her er de fleste strømforsyninger som kan anbefales. Anbefaler deg uansett å ikke gå for den billigste der, men heller legge noen kroner i pcen. Begrunnelse å alt står på siden. Håper du ikke har ødelagt noen andre komponenter. Lenke til kommentar
Okdokk Skrevet 20. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2014 Syar, I mitt tilfelle så var det sikkert C som var grunnen, eventuelt støv, er flink til å renske maskinen en gang i blant, bare ikke PSU-en, blir sikkert flinkere til det fra nå av Tok ut å så på den, nesten av type snusklumper av støv der... Sveibuen, takk! Den trengte jeg nå! Sparer meg for timers googling! Til info, så skal jeg reklamere den, siden den er ute av lager/produksjon så regner jeg med at jeg får valget av ny forsyning, eller pengene tilbake. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå