Gå til innhold

23/5 regelen og ingeniørutdanning, hvordan regne poeng?

Anbefalte innlegg

For det første, kan man også søke på ingeniørutdanninger med 23/5 regelen (så lenge man har de mattefagene og fysikk som kreves)?

Hvordan regner jeg karakterene mine og poengene mine med 23/5 regelen til ingeniørutdanninger? For vanlige studier må man oppfylle fagkravene matte, norsk, engelsk, historie, samfunnsfag og naturfag. (jeg har alle disse fagene, pluss jeg er over 23 år og har fem års skole/jobb, så er kvalifisert søker til høyere utdanning). Men for å søke på ingeniørutdanninger på jeg ha matte r1 og r2, noe jeg ikke har men tenker å ta. Hvilke mattekarakterer regner jeg med i snittet mitt da? Kun r1 og r2 og ikke de jeg har fra før, eller alle fire mattekarakterene? Jeg har fysikk1, så regnes denne karakteren bare med i snittet av de andre? Får jeg i tillegg 0.5 poeng ekstra siden det er realfag? Eller telles ikke dette for man må ha dette realfaget for å søke på ingeniørutdanningen? Får man ekstra poeng for r1 og r2? Isåfall, legges disse oppå snittet eller regnes med i snittet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

23/5-regelen er en måte å oppnå generell studiekompetanse på. Tilfredsstiller du 23/5-kravene har du generell studiekompetanse. Så må du tilfredsstille de spesielle kravene i tillegg (R1+R2 og Fysikk 1, godkjent forkursutdanning eller spesialsemester, opptatt til treterminordning, eller Y-vei).

23/5-søkere får karakterpoeng beregnet ut fra de seks studiekompetansefagene. Krever man å få medregnet tilleggspoeng fra realfag eller hvis man søker et studium som krever spesielle tilleggskrav skal fagene som inngår i tilleggskravet tas med i beregningen. Det betyr at den som søker et ingeniørstudium som 23/5-søker får karakterpoeng ut fra gjennomsnittet av norsk, engelsk, matematikk, historie, samfunnsfag, naturfag, R1, R2, og Fysikk 1.

Realfagspoeng for R1, R2, og Fysikk 1 kommer med som tillegg etter at karakterpoengene er regnet ut. Du får realfagspoeng selv om studiet du søker krever realfag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...