Gå til innhold

Energi og Miljø eller Petroleumsfag på NTNU?

Toane

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 18 år som snart skal begynne på VG3. Jeg har alltid vært ganske sikker på at etter videregående vil jeg studere petroleumsfag på NTNU. Senere har jeg også tenkt at petroleumsstudiet kanskje ikke er like smart nå som det var før, og det å heller studere Energi og Miljø ville vært et bedre valg. Begge studiene interesserer meg, men det jeg virkelig også interesserer meg for er å kanskje starte mitt eget firma, og det skipet har vel seilt for lenge siden når det er snakk om petroleum? Hva synes dere om dette? Hvilke andre eventuelle studier tror dere kunne vært interessante for meg? Det eneste jeg virkelig er sikker på er at det må være noe ingeniørrettet hos NTNU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skipet har på ingen måte seilt for å starte egen bedrift med petroleumsbakgrunn. Hvorfor tror du i det hele tatt det? Det er fortsatt mange utfordringer det kan finnes finurlige løsninger på. Man må selvfølgelig kunne skille seg litt ut fra mengden og stå på for å lykkes, men det må man uansett om man begynner for seg selv. Eventuelt kan man jo starte som (selvstendig) konsulent.

Man låser seg heller ikke til olje og gass-bransjen ved å gå petroleum eller energi og miljø ved NTNU. Petroleumslinjen heter eller het vel geologi- og petroleumsfag, så man tar altså en geologiutdanning rettet mot petroleum. Det betyr bare at man tar noen få fag og kanskje skriver oppgave om olje og gass, mens mesteparten av studiet er langt mer generelt og kan brukes i mange sammenhenger. På NTNU lærer man mest å lære, og ved endt utdanning får man papirer som viser at man er i stand til å tilegne seg kunnskap. Kunnskap kommer i aller størst grad fra arbeidslivet.

Ingen her kan anbefale studier for deg basert på det du skriver. Hvilke kriterier skal stilles til grunn? Mulighet for å starte for seg selv? Knytning til oljebransjen? Lønn? Lett å få første jobb? Man kan ta veldig mange forskjellige ingeniørjobber med sivilingeniørutdanning, og ingen av studiene som tilbys er direkte utdaterte. Eksempelvis er det jo ikke noe problem å få jobb i oljeindustrien som dataingeniør som kan kode software som skal brukes av andre ingeniører, eller som byggingeniør for å gjøre strukturberegninger. Det er heller ikke noe problem for en fra petroleum å få jobb i nesten hvilket som helst annet område enn olje og gass.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...