Gå til innhold

Div. problemer i Slackware 9.1. obs 4 bilder.

Anbefalte innlegg

Bruker Slackware 9.1 og KDE 3.1

Jeg har en kommando som skal kjøres hver gang x startes. Hvor kan jeg legge den? Skal kjøres for alle brukere. Har lagt den i profile. Den fungerer, men får en feilmelding hver gang logger inn som sier at kommandoen ikke finnes. Logger inn i kommandolinje, der jeg manuellt starter x.

Jeg bruker både engelsk og norsk tastatur oppsett. I windows er det mulig å bytte mellom oppsettene ved hjelp av "alt+shift". Har ikke fått det til å fungere i linux. Noen som har noen tips om hvordan det kan gjøres?

Med norsk oppsett fungerer ikke AltGr tasten. Hva kan være problemet?

Hvordan kan jeg få sett alt som skjedde under oppstart. Finnes vel en logg ett eller annet sted. Prøvde med dmesg, men det virket ikke som om den gav all informasjon.

Noen som har peiling på hvorfor skjermbildet deler seg og begynner og flimmre etter at maskinen har stått en stund? Det virker som om det oppstår når skjermspareren ikke slår seg på. Hadde samme problemet i Slackware 9.0. Noen dårlige bilder vises under. Skjermen ser forsåvidt like uklar ut som på bildene.(Tatt med T610 :shrug:). Må starte maskinen på nytt igjen når det skjer.

Bilde(4).jpg

Bilde(5).jpg

Bilde(6).jpg

Bilde(7).jpg

Her er en link der bildet kan sees bedre.

http://bugs.xfree86.org/attachment.cgi?id=545&action=view

Det skulle vel være alt for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan også velge tastaturlayout med kde, under tastaturinstillingene. Det burde fikse altgr-tingene.

Det var egentlig det jeg mente. Der står det norwegian under layout og no under keymap. Skal se om jeg finner ut hvordan man endrer på keymap.

loadkeys no-latin1 hjalp ikke desverre.

Lenke til kommentar
Bruker Slackware 9.1 og KDE 3.1

Jeg har en kommando som skal kjøres hver gang x startes. Hvor kan jeg legge den? Skal kjøres for alle brukere. Har lagt den i profile. Den fungerer, men får en feilmelding hver gang logger inn som sier at kommandoen ikke finnes. Logger inn i kommandolinje, der jeg manuellt starter x.

Du kan kanskje endre på rc.d skriptene, og legge til kommandoen til det skriptet som kjøres i den runlevelen X startes. Evt. legge den til xsession-filen (den filen hvor man "sparker" i gang vindushåndtereren). Legg til "exec kommando &", og kommandoen din vil kjøres i bakgrunnen.

Grunnen til at du får beskjed om at kommandoen ikke finnes kan skyldes at riktig PATH ikke er satt på det stadiet og med den brukeren. Skriv HELE banen til kommandoen f.eks /sbin/init 0.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg skjønte spørsmålet ditt, men er det slik at du ønsker å starte X når du logger deg inn?

Lenke til kommentar
Grunnen til at du får beskjed om at kommandoen ikke finnes kan skyldes at riktig PATH ikke er satt på det stadiet og med den brukeren. Skriv HELE banen til kommandoen f.eks /sbin/init 0.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg skjønte spørsmålet ditt, men er det slik at du ønsker å starte X når du logger deg inn?

Det med filbanen virker logisk. La kommandoen før path ble satt. Skal teste med å sette den etter.

Ønsker ikke å starte x automatisk når jeg logger inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...