ma9nu2 Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Hei problemet mitt startet for cirka 3 veker siden da jeg spilte Crysis 3. Daten plutselig frøs og laget en ''Drrr''e lyd fra høgtalerene. og eneste jeg kunne gjøre var å restarte den med AV/PÅ knappen.. Dette skjedde ofte sammen med bluescreens og random at pc'n restartet seg..så jeg tok en reformatering for å håpe at de fikset seg. som jeg ikke helt vet om de gjor. Så problemet mitt er at PC'n har blitt unormal treig i forhold for 1 måned siden. De tar opp til 1 min for å komme meg til Log-in skjermen og enda 30 sekund med ''velkommen'' skjermen.. så de er sikker dobbelt så treigt en de som var vanlig før. jeg får også random små ''Drr''e lyder som varer sikkert et 1/2 sekund når jeg hører på musikk, (skjedd 5 ganger på 3 dager), Jeg har ikke hatt noen random frøsing enda når jeg spiller eller bluescreens. Har hatt en random restart. Jeg har fått tips å ta BurnIn Test som jeg legger til under her. https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_07_2014/post-324610-0-97302100-1405711708.png Pc'n er rundt 2 år gammel. prossesorIntel® Core i5-3570K ProcessorhovedkortASUS P8Z77-V LX, Socket-1155 ATX,skjermkortPowerColor Radeon HD 7950 3GBHarddiskSeagate Barracuda® 500GB -Takk for at du tok deg tid til å lese dette Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Her er det andre som kan svare betydelig bedre enn meg, men jeg ville i alle fall forsøkt å koble fra hardware som ikke er helt nødvendig. Koble fra dvd, RAMbrikker om du har flere, USB-enheter osv. Det er i alle fall én innfallsvinkel for å prøve å eliminere bort feil. Har du sjekka om prosessor og RAM har riktig hastighet? Lenke til kommentar
Barskap Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 (endret) hmm.. virker nesten som at det er disken som har begynt å feile. Hvor gammel er disken? Prøv å laste ned og kjør http://www.seagate.com/support/downloads/seatools/ Endret 19. juli 2014 av Barskap Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Jeg ville også misstenke RAM eller HDD. Men hvis PC-en ble værre etter reformattering, så kan det også mangle noen drivere. Har du husket chipset-drivere? Er det noen gule varsler i enhetsbehandlingen? Lenke til kommentar
ma9nu2 Skrevet 19. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2014 Takk for alle svarene hittil LEO: Har ikke noe erfaring med åpning av pc og avkobling osv... så de tør jeg ikke å gjøre, hadde vært litt lurt . BARSKAP: kjøpte hele pc'n i et sett rundt mai 2012 fra komplett. Har ikke byttet ut noe. Vet ikke om jeg har gjort en feil når de kommer til de jeg sier nå, men før reformateringen så hadde jeg en lokal disk C:(50gb) og den andre D: (tror var 500gb eller 450gb, husker ikke hvilken). Men nå etter reformatering så har jeg bare C: (500gb). Veit ikke om jeg har fucka til noe . Bruker en 1T ekstern hardisk i tillegg. skal teste linken, takk MR D: Men som BurnIt Testen viste, så var de vell ingen tegn til at RAMen sviktet? var vell ingen Errors. Har ingen erfaring med BurnIt så kan vell forsatt være defect. Ehmm.. Vet ikke om jeg har chipset driver. er de noe jeg må laste ned? Kan du forklare de litt mer amatør venlig? Når de gjelder Enhetsbehandlings så var de to gule trekanter. begge ved: andre enheter > SM-busskontroller og den andre: Universiell Serial Bus (USB)-Kontroller. Skal trykke på ''opdater driver'' Kan i værste fall sende den inn igjen til komplett slik at de kan ta en titt på den. (3års garanti) Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Chipset-drivere er driverene til hovekortet, og er det aller første du skal/bør installere etter at du har installert Windows. Når du installerer Windows så får du med drivere så systemet kjørere, men noen drivere er ikke optimale og noen mangler (vanligvis SM-busskontroller og USB-kontroller). Ferske driverene laster du ned fra produsentens sider, eller så kan du bruk bruker CD-en som fulgte med. Ikke sikkert dette løser problemet, men uten riktige chipset-drivere går ingen systemer optimalt... Lenke til kommentar
ma9nu2 Skrevet 20. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2014 (endret) Chipset-drivere er driverene til hovekortet, og er det aller første du skal/bør installere etter at du har installert Windows. Når du installerer Windows så får du med drivere så systemet kjørere, men noen drivere er ikke optimale og noen mangler (vanligvis SM-busskontroller og USB-kontroller). Ferske driverene laster du ned fra produsentens sider, eller så kan du bruk bruker CD-en som fulgte med. Ikke sikkert dette løser problemet, men uten riktige chipset-drivere går ingen systemer optimalt... Fant en CDer som var med pc'n da jeg kjøpte den. var en (som du sa) Intel Z77 chipset driver DVD som jeg skal bruke nå Takk Endret 20. juli 2014 av ma9nu2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Du bør laste ned de siste fra produsentenes hjemmesider. De som følger med på CD/DVD er ofte utdaterte. Lenke til kommentar
covah Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Ja, når i tillegg systemet er 2 år gammelt, er de i alle fall utdaterte. Lenke til kommentar
ma9nu2 Skrevet 20. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2014 (endret) Skal ta en runde å sjekke på hjemmesidene Hvilken er viktigest som jeg må oppdatere? Endret 20. juli 2014 av ma9nu2 Lenke til kommentar
ma9nu2 Skrevet 20. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2014 (endret) Er de noen her som har svaret på dette? Vet ikke om jeg har gjort en feil når de kommer til de jeg sier nå, men før reformateringen så hadde jeg en lokal disk C:(50gb) og den andre D: (tror var 450gb, husker ikke hvilken). Men nå etter reformatering så har jeg bare C: (460Gb). Veit ikke om jeg har fucka til noe . Bruker en 1T ekstern hardisk i tillegg. Er de noe jeg har gjort galt under instalering? Eller er de noe gale med den ''gammle'' C: Lurer på hvor de siste 40GB har blit av... kan vell kanskje vere en del av problemet? Endret 20. juli 2014 av ma9nu2 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Disken din er antagelig partisjonert i 2 deler. Hvis du går på diskbehandling så kan du se om du finner igjen den andre delen der. Lenke til kommentar
ma9nu2 Skrevet 22. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2014 Disken din er antagelig partisjonert i 2 deler. Hvis du går på diskbehandling så kan du se om du finner igjen den andre delen der. Tusen takk fant den igjen. fått meg 50 ekstra GB Lenke til kommentar
ma9nu2 Skrevet 22. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2014 (endret) Har kanskje kommet opp med en liten teori om hvorfor pc'n har blitt tregere. Før har jeg hatt alle de viktige filene (de som blir instalert etter reformateringen av pc'n selv, som programfiler (x86)) på hardisken jeg fant igjen nå som er på 50GB. Men nå har alle de filene blitt instalert på hardisken med 450GB. Har ikke så stor peiling når de gjelder slike ting så de kan høre rart ut for dere.. de er derfor jeg spørr dere om hjelp Kan dette påvirke hastigheten på pc'n? Må jeg reformatere pc'n (igjen) vist jeg vil bytte på hvor disse ''viktige'' filene skal ligge? tviler selv på at de går men får no håpe Legger til et bilde vist noen ikke forstår hva jeg mener Endret 22. juli 2014 av ma9nu2 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Hvis begge partisjonene er fra samme disk så skal det ikke påvirke ytelsen om windows ligger på den ene eller andre partisjonen. Siden denne disken er på 500gb så er det mye som tyder på at dette er en tradisjonell snurredisk. For å få bedre ytelse så vil jeg anbefale at du kjøper en SSD disk og legger operativsystemet på den. Hvis det blir utfallet så husk å kun ha SSD disken tilkoblet mens du innstallerer Windows så alt havner der det skal. Lenke til kommentar
Phoxec Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Hvis begge partisjonene er fra samme disk så skal det ikke påvirke ytelsen om windows ligger på den ene eller andre partisjonen. Siden denne disken er på 500gb så er det mye som tyder på at dette er en tradisjonell snurredisk. For å få bedre ytelse så vil jeg anbefale at du kjøper en SSD disk og legger operativsystemet på den. Hvis det blir utfallet så husk å kun ha SSD disken tilkoblet mens du innstallerer Windows så alt havner der det skal. Takk og ja, det er en snurredisk. skal vurdere ny disk Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Ytelsesforskjellen i Windows på en vanlig disk kontra en SSD ligger på opp mot 80% raskere i SSD'ns favør så det er vel verdt pengene. På den gamle maskinen min så gikk oppstarttiden fra ca 1 minutt og 30 sekunder til 13 sekunder når jeg byttet til SSD. Lenke til kommentar
ma9nu2 Skrevet 24. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2014 (endret) Takk Leo_ Barskap Mr D covah sedsberg vidarkri For hjelpen Endret 24. juli 2014 av ma9nu2 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 (endret) Har kanskje kommet opp med en liten teori om hvorfor pc'n har blitt tregere. Før har jeg hatt alle de viktige filene (de som blir instalert etter reformateringen av pc'n selv, som programfiler (x86)) på hardisken jeg fant igjen nå som er på 50GB. Men nå har alle de filene blitt instalert på hardisken med 450GB. Har ikke så stor peiling når de gjelder slike ting så de kan høre rart ut for dere.. de er derfor jeg spørr dere om hjelp Kan dette påvirke hastigheten på pc'n? Må jeg reformatere pc'n (igjen) vist jeg vil bytte på hvor disse ''viktige'' filene skal ligge? tviler selv på at de går men får no håpe Legger til et bilde vist noen ikke forstår hva jeg mener Du er faktisk inne på noe her, det er et gammelt "party trick" å opprette en forholdsvis liten system-partisjon for operativsystemet. Grunnen er at den første partisjonen blir liggende ytterst på platen der disken spinner raskest. I tillegg så blir søketiden kortet inn fordi du er garantert at lesehodet ikke trenger å bevege seg inn mot sentrum av disken for å finne det den skal. Jeg er stygt redd du må få operativsystemet tilbake til den lille partisjonen igjen om du ønsker maskinen like rask som den var før. Skjønt forskjellen vil nok være mer målbar enn merkbar. De største treghetene du har opplevd er nok feil/manglende drivere, pluss at operativsystemet kan ha drevet å "ryddet" litt i det skjulte etter nyinnstalleringen. Et alternativ til reinnstallering du kan prøve er å trykke windows symbolet nede til venstre og så velge "min datamaskin" med høyre museknapp og så "behandle". Da åpner seg et program der du kan velge diskbehandling. Her kan du slette 50 GB partisjonen og så utvide den store partisjonen til å dekke hele disken. Når disse forandringene er utført kan du så krympe den store partisjonen din til 50 GB slik at denne legger seg ytterst på disken, programmet må da flytte alle data som ligger spredd over hele disken så dette kan ta litt tid. Om dette går greit kan du så opprette en ny partisjon på 450 GB. Denne må så formateres før den kan brukes igjen. Sånn sett er det kanskje like greit å bare re-installere windows igjen slik harddisken er. Ellers er jo SSD'er blitt temmelig billige nå, det er en åpenbar oppgradering å gjøre. Endret 25. juli 2014 av Joey1313 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 Ved snev av mistanke til harddisk vil jeg anbefale en SSD til OS. Sammenlikningstall: En snurredisk klarer som regel ca. 130MB/s, en god SSD klarer rundt 500MB/s. Selv bruker jeg en RevoDrive som gir 1'500MB/s og er veldig glad i den... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå