Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen er vanskelig å få i 1. gir, og bomgirer, justere girstang?

Zakke

Anbefalte innlegg

Har en mitsubishi carisma som er vanskelig å få i 1. gir, og den siste tiden har det bare blitt verre enn det har vært.

Girstangen er slik at det er en ring man må trekke opp for å få den i revers, og girene står plassert slik:

R 1 3 5
  2 4

Det som skjer er at når jeg trekker stangen mot venstre og prøver å dytte den opp i 1. gir, så står det ganske fast, akkurat som når man havner midt mellom to girstillinger, og man må bruke en del makt for å få den i gir. Av og til går den i 3. gir istedenfor første.

Hvis jeg trekker opp ringen på stangen slik at man "låser opp for revers" og flytter den halvveis mot revers og så opp, da smetter lett i første. Det er også slik at når jeg skal ha den i revers, så smetter den av og til i 1. gir istedenfor revers, og jeg må kave litt for at den skal gå i rett gir.

Det er akkurat som at stangen står "et halvt gir for langt mot høyre" i forhold til posisjonen på stangen. Er dette noe som kan justeres lett, f.eks. en wire som er slakk, eller en skrue man kan skru på?

2-5. gir er det ingen problemer med.

Er ikke alltid like gøy å bakkestarte denne bilen, da man aldri kan være helt sikker på hvilket gir den står i. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er usikker på om du har vaiere eller stang-kobling på din gir-overføring. Japse-biler er ofte utstyrt med vaiere, men enkelte har også stang.

Det er likevel helt klart at du har slakke i din gir-overføring. Dette kan være flere plasser og du må derfor gå over overføringen og se om det er slakke i ulike koblinger.

Det skal veldig lite slakke til på enkelte biler før det går ut over giringen, så er du i tvil om hvordan du sjekker dette bør du får en mekaniker til å se på det. Det er ikke store jobben å se over. Det kan derimot være litt arbeidstid hvis man må demontere og skifte ut deler, siden man som oftest må justere overføringen etterpå.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Du lærer ikke ved å sette det vekk men med å prøve og feile.

Du kan spare mye penger med sundt bonde vett og litt prøving og feiling.

Det er ikke "rocket science" så med normal IQ er det mulig å finne ut av det.

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar

Du lærer ikke ved å sette det vekk men med å prøve og feile.

Du kan spare mye penger med sundt bonde vett og litt prøving og feiling.

Det er ikke "rocket science" så med normal IQ er det mulig å finne ut av det.

Joda er enig i det, og det kan godt være jeg hadde fått det til hvis jeg hadde giddet å prøve, men det er ikke alltid det passer å stå med oljegris opp etter armene og en bil som ikke fungerer fordi jeg har ødelagt noe :). Dessuten har jeg ikke tilgang på bukk for å heise opp bilen hvis jeg ikke kommer til fra oversiden av kassen, og heller ikke noe fornuftig plass å drive med å mekke og skru nå for tiden.

Jeg er ikke en som er redd for å lære nye ting, men det er ikke alltid at alle ting passer heller :)

Lenke til kommentar

Skjønner!

Dette er forsåvidt en veldig fin jobb. Fordi kunde tror det er noe riv ruskende galt med girkassa og de godtar en høy rep. pris uten så mye spørsmål. Bytte denne foringen er enkelt og man kan skrive timer med gaffel! Bare ha det i bakhodet når du leverer på verksted.

Ellers er det snakk om en foring som sitter i bunn av girstanga, altså den du girer med. http://www.partsbase.org/mitsubishi/carisma-eur-nedcar-eu-1995-2003-da4a-lnsfl6-manual-transmission-200-m-t-floor-shift-linkage-speedometer-gear-p-3/

Del nr 24565B er synderen. Når du beveger girspaken sideveis vil ikke staget som går videre (del nr 24465) vri seg tilstrekkelig pga den slakken som er i bunn av girstanga. Du havner ofte midt i mellom 2 gir og den går gjerne i førstegir når du skal ha den i revers osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...