fcuk_IT Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 (endret) x2 til EOS M, det er rett og slett fordømt mye kamera for pengene. "Made in Japan" er det også, ikke mange kamera du får til den prisen som er lagd der, det er sikkert og visst. 18-55mm kitobjektivet er også veldig bra, bedre enn noen av de andre tilsvarende Canon har til dSLRene etter hva jeg hører. Jeg er i alle fall overrasket over hvor godt det er. Dette tilbudet gir deg rom til å supplere med det nydelige 22mm f/2 pannekakeobjektivet. Mine EOS M-bilder på flickr, tatt med 18-55mm, 22mm og 11-22mm https://www.flickr.com/search/?w=79712153@N00&q=eos%20m P.S. Vurderer å selge mitt system grunnet ønske om ett til Canon 6D ... finnes på finn Endret 20. juli 2014 av fcuk_IT Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Hvis du primært ønsker å bruke skjermen som søker så burde du kjøpt speilløst kamera, mye raskere fokusering via skjerm da. Har du noen anbefaling i så fall? Olympus E-PL5. Lenke til kommentar
se# Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 (endret) Prøver meg med en liten oppsummering: - Søker er det lille hullet som du ser gjennom på D40 (og andre kameraer). På speilreflekser er søkeren optisk, det vil si at du ser det som kommer gjennom linsen direkte (uten noen form for elektronikk mellom) - På nyere kameraer kan du alltid bruke LCD-skjermen på baksiden for å se søkerbildet. Kalles ofte "Live View" på speilreflekskameraer. - Hvis du primært ønsker å bruke LCD-skjermen når du tar bilder (i stedet for søker) har nesten alle speilreflekskameraer treg til veldig treg autofokus og har du motiv som beveger seg fungerer det veldig dårlig. - Såkalt speilløse kameraer har ikke optisk søker som et speilreflekskamera, og mange av dem har ikke søker. Du må da bruke LCD-skjermen når du tar bilder. Hvis et speilløst kamera har innebygd søker er den elektronisk (av de som er aktuelle for deg), og du ser da en liten skjerm inne i søkeren. - Hvis du velger et speilløst kamera er det derfor viktig å tenke gjennom før kjøp om du greier deg med bare LCD-skjermen eller om du også vil ha søker. Det er ikke så bra utvalg av speilløse kameraer med innebygd søker i de lavere prisklassene (til normal pris), men det er bra tilbud relativt ofte. - Pga litt forskjellig teknologi gir speilløse kameraer generelt mye bedre autofokus når du bruker skjermen, mens speilreflekser generelt er bedre til såkalt følgefokus (dvs at motivet beveger seg). Er motivet i ro gir begge typer kameraer rask nok autofokus (med unntak for noen eldre speilløse modeller). - Video: For video gjelder omtrent samme som for bruk av LCD-skjermen. Speilløse modeller er generelt mye bedre til å fokusere i videomodus. Men bruk av autofokus vil uansett kunne virke forstyrrende på opptaket. - Objektiv: For å kunne bruke nåværende linser med full funksjonalitet (autofokus osv) må du velge (nytt) Nikon speilrefleks. Alle nåværende Nikon-modeller kan bruke linser som fungerer med D40. - Jeg er enig med de som anbefaler å gå for en nyere modell enn D3100 (som er et OK kamera), både D3200 og D3300 er såpass forbedret at det er verdt noen hundre ekstra, særlig når du ønsker å bruke skjermen når du tar bilder. - Jeg er også enig med de som sier speilløst kan være et bedre valg for deg siden du vil bruke skjermen som søker. Men hvis du allerede har Nikon-linser som må erstattes vil det bli et dyrere alternativ. - Hvis du velger å gå for speilløst vil jeg anbefale å styre unna Canon og Nikon. Sony, Panasonic, Olympus og Samsung lager mye bedre modeller. Det gjør Fuji også, men synes ikke de hevder seg så godt i lavprissegmentet. Endret 20. juli 2014 av se# 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå