Gå til innhold

kjøpt meg nikon d3100 idag hadde d40 før vil linsene passe?

Anbefalte innlegg

1.Noen som er flinke med Nikon som vet om Linser fra Nikon d40 vil passe Nikon d3100?

2.Har bare oppdatert så jeg får LCD skjerm å bruke var drit lei av å bruke søkeren. Tar for lang tid.

Kjøpte kamera med linse, veske. sånn

166326 Pro MC UV filter 52mm

og pusseklut

bare som en start ca 3500 kr på net on net.

er amatør entusiast så regner med dette er en god deal?

Endret av bonnie_jean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er så nærsynt :) føler jeg kryper igjennom kameraet

lurer på om jeg har oppdaget at man ikke kan ta bilder ved å se på lcd skjermen men at man må bruke søkeren på d3100 også. da blir det avbestilling

I motsetning til D40 har D3100 Live View, så du kan ta bilder ved å se på LCD skjermen. Men autofokusen blir noe tregere enn når du bruker søker.

Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

Oki tusen takk har stresset så noen minutter nå.

Tror dere linsene mine fra D40 vil passe? (det betyr ikke mye men er et morsomt bonus hvis de gjør det)

Det er samme objektivfatning på D40 og D3100, så objektivene vil passe.

*edit* Nikon har forøvrig brukt samme fatning til sine SLR kameraer siden 1959. Så det er ingen grunn til å være bekymret for om objektivene passer på det ene Nikon speilrefleksen eller den andre.

Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

tusen takk alle som har svart

jeg har vært fornøyd med d40 men etter sju års hard bruk er det ripete her og der. støvete og slitt hatær ptøvd å rense det til ingen nytte i det bergens verkstedet. ville bare ha et nytt kamera som ikke koster for mye men med live funksjonen då håper dette var riktig valg. tar mest hverdagsbilder tur bilder og bilder av datteren min i aktivitet. ja og liker makro bilder. så håoer dette er et passelig valg.

Lenke til kommentar

Du kan justere okularet i søkeren, men det er du sikker klar over :)

hva er det? den som lagersånn svart ramme?

På siden av søkeren ser du et lite hjul, det kan du vri så du får brillestyrke +/-

Lenke til kommentar

lurer på om jeg har oppdaget at man ikke kan ta bilder ved å se på lcd skjermen men at man må bruke søkeren på d3100 også. da blir det avbestilling

Hvis du har mulighet til å avbestille, så gjør det. Nikon har siden D3100 kommet med D3200 som har en mye bedre sensor, og etter det igjen fikset litt her og der på sin aller siste D3300. D3300 er absolutt det beste "nybegynner" kameraet for deg. Med bedre sensor, ISO, flere og raskere seriebilder, bedre video opptak. Kort sagt; avbestill D3100 og gå for D3300. Den får du for 3849,- uten linsekit: LINK Eller med linsekit fra 3995 til 5899 avhengig av linsen: LINK

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du har mulighet til å avbestille, så gjør det. Nikon har siden D3100 kommet med D3200 som har en mye bedre sensor, og etter det igjen fikset litt her og der på sin aller siste D3300. D3300 er absolutt det beste "nybegynner" kameraet for deg. Med bedre sensor, ISO, flere og raskere seriebilder, bedre video opptak. Kort sagt; avbestill D3100 og gå for D3300. Den får du for 3849,- uten linsekit: LINK Eller med linsekit fra 3995 til 5899 avhengig av linsen: LINK

Ja...avbestill....virker som en veldig dårlig pris på D3100...

post-226353-0-07885800-1405781201.jpg

post-226353-0-07885800-1405781201_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

I tre fire tusen kroner klassen finner du ikke så veldig avanserte speilfrie systemkameraer, og du kan ikke bruke de gamle Nikon-objektivene dine på de.

Etter at kameraer uten speil men med mulighet til og bytte objektiver har kommet på markedet blir alle kameraer med mulighet til og bytte objektiver nå kalt systemkameraer, dvs. med eller uten speil.

Jeg har lyst til og si at Canon EOS-M gir mye for pengene siden det er ganske rimelig for tiden, ca. 2500.- og oppover litt avhengig av hvilken objektiver du ønsker og ha med.

Ellers så synes jeg Samsung har mye fine kameraer og objektiver, Foreksempel NX2000.

Lenke til kommentar

I tre fire tusen kroner klassen finner du ikke så veldig avanserte speilfrie systemkameraer, og du kan ikke bruke de gamle Nikon-objektivene dine på de.

Etter at kameraer uten speil men med mulighet til og bytte objektiver har kommet på markedet blir alle kameraer med mulighet til og bytte objektiver nå kalt systemkameraer, dvs. med eller uten speil.

Jeg har lyst til og si at Canon EOS-M gir mye for pengene siden det er ganske rimelig for tiden, ca. 2500.- og oppover litt avhengig av hvilken objektiver du ønsker og ha med.

Ellers så synes jeg Samsung har mye fine kameraer og objektiver, Foreksempel NX2000.

Jeg trenger ikke så veldig avansert slr kamera bare at det er litt bedre enn kompakt.

eller så må jeg ha et anti røde øyne kurs for dummies.

nå svarer noen over her at linsene vil passe så jeg vet ikke helt hvem av dere som har rett?

Lenke til kommentar

Omtrent alle kameraprodusentene har egne innfestninger av objektivene så man ikke skal kunne bruke objektiver fra konkurrenter, så et objektiv fra Nikon vil ikke passe til Canon og et fra Sony vil ikke passe på Nikon/Canon og visa versa.

De nye speilløse systemkameraene har endel større sensor en kompaktkameraer og gir mer lys til sensoren og dermed bedre bilderesultat. Det finnes noen entusiastkompaktkameraer som har relativ store sensorer og gir meget bra kvalitet på bildene omtrent like bra bilder som på et speilrefleks. Forskjellen er ikke så rask fokus. slappere prosessering av bilder og lange serier av bilder er omtrent ikke mulig.

Rødøyner får man pga. av at blitsen er for nært objektivet og refleksjonen fra blitsen synes i øynene, bruker man ikke blits eller har mulighet til å rette blitsen litt vekk fra motivet forsvinner dette problemet.

Canon EOS-M leveres med ekstern blits som kan rettes opp i taket og bruke taket som en stor lysreflektor.

Faktisk ser jeg nå at CD-ON har EOS-M til 1890.- kroner nå i dag, et meget godt kjøp.

PS: tilbudet gjelder rød eller hvit utgave av EOS-M.

Edit: EOS-M har samme størrelse på sensoren som speilrefleksene i konsumklassen så bildekvaliteten blir den samme.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...