Gå til innhold

Snu vifteretning med ombytting av + og -"GND"

Anbefalte innlegg

Noen som vet om 120mm pc vifter man kan gjøre dette på.

Jeg har 3 stk 120mm Titan vifte med aluminiumsramme med "sølv" belegg på vifteblader. Siden jeg skal montere radiatoren i toppen av kabinettet, ønsker jeg at luften blir sug ut av maskinen.

Ønsket var å ha viftene på toppen av radiatoren. titanviftene er meget flotte å se på, men viss jeg snur dem slik at luften suges ut er de ikke like fine på baksiden. :-?

Får jeg tak i noen svarte vifter, så kan jeg lakke dem eller noe :-)

At viftene får redusert virkningsgrad gjør ingen ting, da jeg bruker en EVO 360 radiator.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk på at hvis du har radiatoren i toppen, og skal suge ut luft, så kommer all den varme lufta fra inni pcen gjennom radiatoren. Tror ikke det er så heldig akkurat...

Jeg har også min radiator i toppen av kabinettet, men har montert viftene på undersiden av den. De suger luften ned, og ut bak. Funker fint det.

Men å bytte + og gnd er ikke det smarteste du kan gjøre...tror du ødelegger viftene da. Det skjer iallefall om du setter strøm på rpm-signal-lederen (og + eller gnd)...snakker av erfaring her :D

Lenke til kommentar

Det går fint å få luften til å gå andre vei, ved å snu dreieretningen med slike børsteløse vifter. Har prøvd litt på dette i praksis =)

MEN det ligger endel elektronikk inne i de viftene som er med på å kontrollere at viften dreier rett vei. Er ikke helt enkelt å modifisere dette, så du må nok bare leve med dem slik dem er nå.

Lenke til kommentar
Går det ikke an å ta ut innmaten i viften og snu den 180 grader eller noe slikt. Jeg vet ikke om du må mode viften for å få det til.

De viftene jeg har er iallefall nokså 'nerde-sikra' mot å bli åpna, prøvde med en gammel vifte en gang, og den døde under forsøket.. :-?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...