Gå til innhold

DBS Winner "Cafecruiser" - Restaurert!


Rankiz

Anbefalte innlegg

Hei, har nå restaurert fars gamle DBS Winner 3 girs sykkel fra 70 tallet. Har gjort en totalrestaurering, der jeg strippet sykkelen helt til metallet, for så å lakke den svart. Alt "overflødig" som skjermer, klistemerker, bagasjebrett, vannflaskeholder, dynamo osv er fjernet.

 

Så og si alle delene på sykkelen er byttet ut: bremsehendler, girskifter, alle girvaiere, girhjul til girvaiere, pedaler, ringeklokke, ny quilt stem, styreteip, ny revolverlykt i helstøpt aluminium, skinnsete, baklykt, nye forbremser.

 

1 Brukte 2-3 lag med malingsfjerner for å få av gammel lakk, brukte stålull for å pusse av alt .

2 Pusset så sykkelen i flere omganger med sandpapir i forskjellige grovheter og avsluttet med fint sandpapir

3 La 3 lag meg grunning og pusset med fint sandpapir i mellom lagene

4 La 3 lag med svart maling

5 La 2 lag med kompositt klarlakk (herdet klarlakk)

 

Du kan se utstyrslisten min her, er kjekt hvis du tenker å pusse opp en lignende sykkel, da det tok litt tid å skaffe de riktige delene på en over 30 år gammel sykkel.

 

DBS Winner 1978 3 Girs (før restaueringen, rusten og dårlig)

jlS5lQC.jpg

 

Etter 3 lag med malingsfjerner ser den slik ut:

YCAKrbn.jpg

 

Etter grunningen:

pcaQeR4l.jpg

 

Hva synes dere?

DBS Winner "Cafecruiser"

Y8DkhIW.jpg

EJiGeou.jpg

ySb2yJo.jpg

Endret av Rankiz
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er mye finere å pusse opp en 3 girs NAV sykkel enn å gjøre om en vanlig sykkel til fixie. Man får da det samme minimalistiske designet som på en fixie, men sykkelen er mye mer praktisk med 3 gir. Med NAV gir har man også i nesten alle tilfeller bakbrems ved å tråkke bakover, så da trenger man bare forbrems, så blir ikke noe mere kabler på en 3 girs NAV sykkel sammenlignet med en fixie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...

Flott sykkel. Har lyst til å gjøre noe lignende selv, men blir rådet i mot å endre på orginalen av mange (og tviler litt selv også).

 

 

Hei, sykkelen din har jo et mye bedre utgangspunkt i og med at den er ganske fin fortsatt. Min hadde retning dynga før jeg restaurerte den. Var rust under og veldig mange deler måtte byttes. Er jo tross alt snakk om fatterns første sykkel som ble ganske godt brukt. Så slik sett var det ikke aktuelt for meg å la sykkelen beholde original lakk osv, noe som jeg synes er veldig fint for da kunne jeg restaurere sykkelen slik jeg selv ville. Du får jo gamle DBS sykler på finn for 500-1000 kroner, så er idiotisk at folk mener man ødelegger sykkelen ved å lakke den om, mange av de eldre syklene har jo de grelle fargene.

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...