Gå til innhold

Forslag til mageøvelser

Anbefalte innlegg

Dere er sikkert drittlei av å svare på hvordan man best får six pack, men jeg spør allikevel. Har begynt å trene styrketrening for en drøy måned siden, men trenger hjelp med mageøvelser. Slik jeg gjør det nå trener jeg mage hver 3. dag på slutten av økten, og da kjører jeg et opplegg på ca 10 min med ulike øvelser; sit ups og tilsvarende. Problemet er at jeg føler det blir for mange repetisjoner og for lite vekt (motstand). Noen som har forslag til øvelser jeg kan gjøre med vekt, slik at jeg kan kutte ned på antallet repetisjoner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er markløft og knebøy så bra øvelser for magemuskler? Jeg skjønner at magemusklene er involvert her, men tviler på at de er begrensende faktor. Problemet med planke og rollouts og andre øvelser uten vekter er at jeg holder på i 10 minutter uten pause, og det kan umulig være bra for muskelvolum.

Noen som har vært borti cable crunch? http://www.bodybuilding.com/exercises/detail/view/name/cable-crunch

Endret av moby_duck
Lenke til kommentar

Da tar du ikke planken rett, man skal være så tight at man knapt klarer å puste.

Låra, ræva osv skal være stål.

De øvelsene er gost på den måten at de hindrer knekk ved å stabilisere.

Du vil finne set samme om sit-ups her

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2042

Hele greia med magetrening er å motvirke bevegelse, istedet for å skape ekstensjon burde fokuset ligge på antiekstensjon, i steden for å skape fleksjon burde fokuset være antifleksjon, isteden for å skape rotasjon bør fokuset ligge i antirotasjon og isteden for å skape sidebøy burde fokuset ligge i anti-sidebøy.

Dvs helt motsatt av situp.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er markløft og knebøy så bra øvelser for magemuskler? Jeg skjønner at magemusklene er involvert her, men tviler på at de er begrensende faktor. Problemet med planke og rollouts og andre øvelser uten vekter er at jeg holder på i 10 minutter uten pause, og det kan umulig være bra for muskelvolum.

Noen som har vært borti cable crunch? http://www.bodybuilding.com/exercises/detail/view/name/cable-crunch

Cable Crunch er en fantastisk øvelse, min absolutte favoritt, men krever en del teknikk for å unngå skader/strekk i korsrygg - Samtidig som den faktisk krever at du legger på en del vekt for å kunne gjøre øvelsen riktig.

Vær forsiktig.

Jeg trener MYE mage.

Mage er en såpass stor og restitusjonsvillig muskel at du kan kjøre magetrening hver dag om du vil.

Jeg slet lenge med å få trent den nederst delen av magen, der det siste fettet sitter - Det krever virkelig stålpsyke i hverdagen for å få frem denne.

Cable crunch er den eneste øvelsen hvor jeg virkelig kjenner det strammer seg helt nederst i mageregionen.

Det er viktig å trekke i magan når man gjør denne øvelsen, hele veien opp og hele veien ned.

Det er også viktig å sitte minst 1m unna tauet/vaiersystemet når du starter slik at du får litt vinkel på tauet - Når du kommer opp kan du forsiktig bli med en liten bit med hoftene samtidig som du tenker at ryggen skal ende opp i en LITEN bue når du er helt oppe. Da får du maksimal crunch, også i den nedre mageregionen.

Men som sagt, jeg mener denne øvelsen er myntet på rutinerte styrketrenere som har bygd opp en sterk Core og korsrygg.

Har 6-packen kommet frem ennå?

Husk at 50-60% av jobben med å få den frem har med kostholdet ditt å gjøre :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...