chris_83 Skrevet 18. juli 2014 Del Skrevet 18. juli 2014 Hei, I leiligheten i dag så har jeg en vifte i taket over det ene badet som trekker luft ut over tak (bor i 3.etasje i et bygg med 6 etasjer.). Denne viften trekker også luft fra 2 andre bad og et kjøkken. På kjøkkenet har det tidligere vært en liten kjøkkenvifte, denne er nå byttet til en sterkere vifte som del av oppussing av kjøkkenet. Tidligere har dette vært en velfungerende løsning, men nå har den nye kjøkkenviften bitt så sterk at luften fra kjøkkenet kommer ut på badet, trolig grunnet at viften på badet ikke er sterk nok til å sikre at luften fortsetter opp og ut over tak. Min elektriker har foreslått to løsninger: - Bytte kjøkkenviften til kullosfilter og koble den fra resten av ventilasjonen i leiligheten (en dårlig løsning etter min mening) - Lage hull i yttervegg og la uttrekk fra kjøkkenviften gå i egen kanal og ut veggen i 3. etasje (regner med at dette krever godkjennelse av kommunen og sameiet før dette kan gjøres). Jeg personlig mener at det må være mulig å få tak i en sterkere og mer kraftig vifte som kan ta over for den viften som er over badet i dag. Denne viften må da være en del sterkere enn viften som er på kjøkkenet. Jeg er dog ikke ventilasjonsekspert - er det noen som vet om min løsning kan fungere? evt. hvem jeg kan snakke med for å finne en løsning? Mvh, Christian Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. juli 2014 Del Skrevet 18. juli 2014 Om du deler ventilasjonen med andre er det ikke bare å bytte vifte, ettersom luften da kan komme ut i andre leiligheter. Om du setter på en kraftigere vifte på badet og har en kraftigere på kjøkkenet risikerer du at lutfa fra kjøkkenet og badet kommer inn i en annen leilighet. Tipper du ikke ønsker det heller? Lenke til kommentar
Ctech83 Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Om du deler ventilasjonen med andre er det ikke bare å bytte vifte, ettersom luften da kan komme ut i andre leiligheter. Om du setter på en kraftigere vifte på badet og har en kraftigere på kjøkkenet risikerer du at lutfa fra kjøkkenet og badet kommer inn i en annen leilighet. Tipper du ikke ønsker det heller? Har tenkt tanken og ønsker selvfølgelig ikke det. Har fått forsikringer om at det er bare min leilighet tilknyttet denne ventilasjonssjakten, så dette skal være avklart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå