Gå til innhold

Automatisk sortering av rader med grupper i excel

otin

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ønsker at rader blir automatisk sortert basert på dato nå jeg enten legger inn nye eller oppdatere de datoene jeg allerede har.

Jeg har funnet noen koder som gjør nettopp dette, men det jeg ønsker i tillegg er at koden tar høyde for gruppe funksjonen; dvs jeg har en parent som childs blir lagt under. Slik at når jeg endrer dato på parent følger childs med.

Noen som har gode ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nærliggende å lure på hva dette skal brukes til, og av hvem. Førsteinnskytelsen er uansett å skrive dataene inn i en liste/tabell nedover, uten tanke på plassering, og så la en pivot-tabell ta seg av sortering, gruppering og presentasjon. Inn- og utdata på hvert sitt ark altså. Datagrunnlaget for pivot'en må omfatte mange ledige rader nedover så du har god plass til nye datalinjer.

Trøbbelet med automatisk sortering av innskrevne data er "automatisk", når skal det skje, hva er det som utløser hendelsen? I tillegg vil en makrobasert løsning ta fra deg angre-lageret, og det er lett å miste orienteringen når du plutselig, automatisk, befinner deg et helt annet sted enn du begynte.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...