Gå til innhold

Gitar-top uten sentersøm?

-Siberian-

Anbefalte innlegg

Vanligvis ser jeg Gibson-gitarer (og andre) hvor toppen har denne typiske sømmen langs senterlinjen. Men jeg har også sett noen varianter med såkalt "single piece top" hvor denne sømmen er fraværende. Spørsmålet mitt er hvorfor dette ikke er normen - det er jo unektelig penere å se til. Er det en prismessig greie?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pris og tilgjengelighet. Et tre skal vokse lenge før det blir stort nok til at du få hele bredden av en typisk gitartopp ut av det, og treverket i pene flammetopper er sjelden flammet tvers igjennom. Så hele topper er sjeldne.

Geir :)

Takker. Ser at toppen ofte er av lønn. Bunnen er ofte mahogany, og den er jo vanligvis av et helt stykke. Er det da bare fordi mahogany bare er et "bredere" treslag? Kan en gitar bestilles med hel topp eller er det bare flaks om man snubler over en?

Lenke til kommentar

Nja. Mahogny har tradisjonelt vært hentet fra regnskogen, og der er trærne gamle. Når slike trær får vokse lenge, så blir de tjukke. Idag er det mye regnskogstømmer fredet, mer eller mindre effektivt, og man har begynt å dyrke fram disse trærne i Asia. Lønn (maple) dyrkes også.

Men da blir det regnestykke: Jo lengre trærne får vokse, jo sjeldnere får du ny hogst å selge. En lønn øker med kanskje en halv cm i diameter pr år, så treet skal gro mange år før det blir bredt nok til en hel gitarkropp. Så lenge ønsker ikke skogeierne å vente. Gitarmarkedet er forsvinnende lite i forhold til markedet for møbler og annet, så gitarbyggerne må ta hva de får.

Så det blir ofte til at man hogger trærne så snart de er store nok for mesteparten av markedet. Så single piece blir sjeldent. Det er ikke så vanlig som mange tror vanlig i dag heller, men siden kroppen er lakket og som regel ikke er mønstret så synes ikke skjøten.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...