potetfisk Skrevet 18. juli 2014 Del Skrevet 18. juli 2014 Behovet for en ekstra slant ved siden av det altfor gjerrige lånet har endelig nådd meg også nå, og enda jeg har sommerjobb i år, tenker jeg likevel på å skaffe fast deltidsjobb til høsten. Opprinnelig anså jeg det å ha deltidsjobb ved siden av studiene som altfor belastende (Har jobbet ved siden av skolen fra 10. klasse helt til jeg gikk ut av vgs), og føler meg dessuten presset til å måtte velge mellom enten jobb eller sosialt engasjement/verv, men nå er det altså penger som må prioriteres. Studerer siv.ing ved NTNU, har for tiden stud.ass-jobb i sommer + tenker å søke stud.ass til våren, men nå gjelder det i første rekke å finne noe til høsten. Så er spørsmålet hvilken type jobb jeg burde se etter og hvilken stillingsandel som er realistisk for heltidsstudenterende. Noen med erfaring/råd/tips? Restaurant/service-bransjen havner langt nede på lista ettersom jeg ble ganske utslitt av av 3 år på Mækkern, men vurderer noe innenfor telefonsalg/butikk. Hadde ellers vært chill med en jobb (à la selger) i/rundt skolens omgivelser. Er forresten jente på 19. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 18. juli 2014 Del Skrevet 18. juli 2014 Blir vanskelig å finne jobb hvis du kommer og skal jobbe kun 6mnd før du slutter. Lenke til kommentar
potetfisk Skrevet 18. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2014 Ånei du misforsto, planen er ikke å slutte til våren, når jeg slutter er ubestemt. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 18. juli 2014 Del Skrevet 18. juli 2014 (endret) Jobbet i kassa på Bunnpris under studiene. På grunn av tariffen er det økonomisk motiv for arbeidsgiver å holde deg under 52 timer i uken, for da slipper han å betale kvelds og helgetillegg, så man slipper unna forventningene og presset om å jobbe i stror grad. Jeg for min del jobbet hver Mandag 17-23 og annehver fredag(16-23) og lørdag (14-21). Totalt 52 timer på 4 uker, og alt etter som var jeg heldig å komme over og få litt kveldstilleg, og andre måneder under. Dette er helt gjennomførbart for en student om man planlegger og prioriterer, og gir deg ca 7.000kr ekstra utbetalt per måned. Så kan du jo evt avtale å jobbe mer eller mindre alt etter det som passer deg. Som student med bil som hoby så tok jeg selvfølgelig også alt av vakter som ingen andre ville ha, og hadde det ganske romslig økonomisk (ca 150.000kr intekt + studielån og stipend), men på bekostning av skole og fritid. Så hvor mye du vil tjene og dermed jobbe er ofte helt opp til deg. Du starter gjerne med noen få vakter, men med kunnskap, innsats og at du viser interesse for å jobbe så får du også jobbe når du vil.Siden jeg sa ja til de fleste ekstravaktene, så ble jeg også ringt først, fikk mer ansvar, og arbeidsgiver var mye mer instillt på å tilpasse seg mine planer også siden jeg gjengjaldt tjenesten, og det var ikke noe problem å få byttet rundt vakter før vaktlista kom opp, slik at jeg fikk 52 timer men fremdeles kunne være med på studietur.Dessuten så ser det bra ut på CV om du har jobbet fast, uansett hva du studerer. Endret 18. juli 2014 av Zepticon 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 18. juli 2014 Del Skrevet 18. juli 2014 tenker å søke stud.ass til våren, men nå gjelder det i første rekke å finne noe til høsten. Ånei du misforsto, planen er ikke å slutte til våren, når jeg slutter er ubestemt. Hvis du har tid til begge deler så. Du kan jo gjøre veldig mye forskjellig, men mest praktisk er vel noe relevant til utdanningen eller noe som passer med skoletiden som feks. arbeid på kveldstid osv. Telefonsalg hadde jeg ikke rørt med en veldig lang pinne engang, må vel være noe av det verste jeg kan se for meg å jobbe med. Ekstravakt i diverse butikker er ganske egnet, eller en administrativ stilling som support for firma. Eldrehjem og slikt er det også en del helgearbeid på, og da også nattevakter som gir mer penger i forhold til arbeidstid. 1 Lenke til kommentar
potetfisk Skrevet 18. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2014 [...]men på bekostning av skole og fritid. Hvor mye utover skole og fritid gikk disse 52 timene? Kunne ikke sett for meg å jobbe så mye som akkurat dét, og kommer til å holde eksamensperiodene mest mulig hellige. Kveldsvakter kan bli vanskelige om det er mange labkurs under studiet... Dessuten blir det kjipt å ikke få deltatt på så mange sosiale arrangementer, så kan liksom heller ikke jobbe hver lørdag. Mulig jeg er veldig kravstor nå. tenker å søke stud.ass til våren, men nå gjelder det i første rekke å finne noe til høsten. Ånei du misforsto, planen er ikke å slutte til våren, når jeg slutter er ubestemt. Hvis du har tid til begge deler så. Du kan jo gjøre veldig mye forskjellig, men mest praktisk er vel noe relevant til utdanningen eller noe som passer med skoletiden som feks. arbeid på kveldstid osv. Telefonsalg hadde jeg ikke rørt med en veldig lang pinne engang, må vel være noe av det verste jeg kan se for meg å jobbe med. Ekstravakt i diverse butikker er ganske egnet, eller en administrativ stilling som support for firma. Eldrehjem og slikt er det også en del helgearbeid på, og da også nattevakter som gir mer penger i forhold til arbeidstid Tror stud.ass. ikke skal være det vanskeligste å kombinere med annen jobb ettersom dette for det meste skal fylle hullene i timeplanen. Skulle ønske det var lettere å få seg relevant jobb ift. studiet, men er ikke så lett når de fleste sommerjobbene er beregnet for 3.- og 4.-klassinger. Hvorfor er du så skeptisk til telefonsalg egentlig? Har hørt både positive og negative erfaringer herfra. Tenkte noe salgsrelatert hadde sett bra ut på CV-en ettersom det kan bli lettere å få seg en sånn type sommerjobb senere. Skal sjekke ut ekstravaktstillinger. Har du noe eksempel på administrative stillinger? (Hva pleier de å utlyses som?) Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 18. juli 2014 Del Skrevet 18. juli 2014 Er skeptisk til telefonsalg siden jeg kun har hørt om elendige erfaringer, søkte også på en lignende jobb en gang, men meldte meg veldig fort ut av interessegjengen ^^ administrative stillinger kan jo være alt mulig kontorarbeid, papirarbeid som faktura og innkjøp. Her er en tilfeldig slik stilling: ikke særlig interessant dog. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 18. juli 2014 Del Skrevet 18. juli 2014 (endret) [...]men på bekostning av skole og fritid. Hvor mye utover skole og fritid gikk disse 52 timene? Kunne ikke sett for meg å jobbe så mye som akkurat dét, og kommer til å holde eksamensperiodene mest mulig hellige. Kveldsvakter kan bli vanskelige om det er mange labkurs under studiet... Dessuten blir det kjipt å ikke få deltatt på så mange sosiale arrangementer, så kan liksom heller ikke jobbe hver lørdag. Mulig jeg er veldig kravstor nå. De 52 timene gikk veldig lite ut over skole og fritid etter min menig, spesielt med tanke på hva jeg fikk igjen for det. En kveld på jobb så har du råd til å gå ut og spise med venner to dager. Om du er på studielån alene har du penger til kneipbrød med firstprice gulost. Det som gikk ut over skole og fritid var at ejg tok alle ekstravakter som kom min vei, så jeg jobbet mellom 50 og 100 timer hver måned. Du er veldig kravstor:P Den jobben du er ute etter kalles "Få penger fra foreldrene" Lab er faste dager, og det kan planlegges mtp jobb, jeg fikk i vhertfall en liste på starten av semesteret over labdagene. Det er heller ikke så mange "sosiale arangementer" som du tror det er, du er bare redd for å binde deg til noe, og dermed potensielt gå glipp av en hypotetisk impulsfest;) Og det er da 8 dager jobb, og 22 dager fri i en måned. Og da ahr du faktisk råd til å gjøre noe morro disse 22 dagene, i steden for å sitte å snu kronestykker for å få penger til mat. Du kan fint jobbe annenhver lørdag, og om du er ferdig klokka 21, så rekker du uten problem å stikke på fest etterpå Endret 18. juli 2014 av Zepticon Lenke til kommentar
potetfisk Skrevet 18. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2014 Mulig jeg har telt litt feil i hodet ja, men kan ikke huske at det har vært så mye dødtid ila. de to semesterne som har gått. Det har liksom vært disse dagene hvor jeg har hatt tid til å vaske hus og klær, dra på trening, ringe mamma og finne på sosiale greier. Sistnevnte skjer det ganske mye av, men det er vel bedre enn at man går glipp av de få tingene. Kan nevne at jeg var ved å få meg drømmejobb som gikk ut på å reklamere på campus for noe gratis fordelsprogram. 150 timen + provisjon. Var på to jobbintervjuer, men det gikk jo ikke. Tenker jeg søker på alt jeg finner av "blabla er du student?!" fremover nå, så får vi se. Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 18. juli 2014 Del Skrevet 18. juli 2014 (endret) Søk deg inn som assistent innen pleie- og omsorgssektoren. Sykehjem eller boliger for folk med psykisk utviklingshemming. Kanskje du får fast jobb hver andre eller tredje helg, pluss muligheten til å ta vakter utenom. Fordelen er at du kan si nei til ekstra jobbing når du må bruke tida på noe annet. Det er interessant arbeid som de fleste burde ha litt erfaring med. Og så er det jo gøy også. Endret 18. juli 2014 av Buddy Dacote Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 18. juli 2014 Del Skrevet 18. juli 2014 Jobber også mellom 50-100 timer i måneden i butikk, mye likt Zepticon, noe som går helt flotters! Har fort en 13-20k utbetalt med stipend i mnd, noe som gjør underverker for økonomien, har bil og lån men lever fremdeles veldig greit som student! Karakterene holder mål også, så ingenting å kvie seg for der så lenge du planlegger. Dette gjør jo fort at du kan være litt fleksibel om sommeren også (da men gjerne reiser hjem å treffer gamle kjente), jeg tar meg fri 1 mnd hver sommer (om du er så heldig å få lov til det da), økonomien tåler det fortreffelig og jeg har masse tid til gamle kjente! Ville sett etter en butikkjobb, da har du en fast og sikker inntekt. Lenke til kommentar
potetfisk Skrevet 18. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2014 Oioi, nå er det mange gode forslag her. Til dere som foreslår butikk; er det en fordel å levere CV+søknad rett i sjappa, eller er det utlysninger/søking gjennom nett som gjelder? Er vel ganske liten sannsynlighet for å få jobben om man bruker PC som verktøy når det fort kan være flere hundre søkere på samme stillingen, men er også mange stiller seg negative til folk som bare møter opp. Erfaring? Lenke til kommentar
Aqulini Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 (endret) Oioi, nå er det mange gode forslag her. Til dere som foreslår butikk; er det en fordel å levere CV+søknad rett i sjappa, eller er det utlysninger/søking gjennom nett som gjelder? Er vel ganske liten sannsynlighet for å få jobben om man bruker PC som verktøy når det fort kan være flere hundre søkere på samme stillingen, men er også mange stiller seg negative til folk som bare møter opp. Erfaring? "Hvor mye utover skole og fritid gikk disse 52 timene? Kunne ikke sett for meg å jobbe så mye som akkurat dét, og kommer til å holde eksamensperiodene mest mulig hellige. Kveldsvakter kan bli vanskelige om det er mange labkurs under studiet... Dessuten blir det kjipt å ikke få deltatt på så mange sosiale arrangementer, så kan liksom heller ikke jobbe hver lørdag. Mulig jeg er veldig kravstor nå" Jeg legger merke til "kravlista" di. Du må spørre deg selv om du egentlig vil jobbe og hvor innstilt du er på det. Jeg husker når jeg hadde studenter på jobb, så var det alltid et eller annet som skjedde slik at det ble veldig mye ekstrajobb å få vaktlister til å gå opp. Som deltidsansatt må du påregne å ta vakter som andre ikke vil ha. Uansett hvor du får jobb, så vil det sikkert bli annenhver lørdag, og du kan ikke påregne å ha hele eksamensperioder og ferier fri. Hvordan har du tenkt på det med å jobbe om sommeren, jul, påske osv? Det er ikke sikkert at du får fri når du tenker det selv, for å reise bort o.l. Men det er en del av ansvaret å ha jobb. Du kan heller ikke ta det som en selvfølge at arbeidsgiver tar hensyn til planer / fester osv. Som deltidsansatt / ekstrahjelp er poenget at du skal fylle opp vaktlista og stille opp når det trengs... Du kan godt bruke PC som verktøy for å søke på en stilling. Dersom en arbeidsgiver finner deg som en aktuell kandidat, er du aktuell uansett hvordan du søker. Jeg synes det var best å få en e-post slik at jeg kunne lese den i fred og ro, for så ta en vurdering. Endret 25. juli 2014 av Aqulini Lenke til kommentar
potetfisk Skrevet 28. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2014 Oioi, nå er det mange gode forslag her. Til dere som foreslår butikk; er det en fordel å levere CV+søknad rett i sjappa, eller er det utlysninger/søking gjennom nett som gjelder? Er vel ganske liten sannsynlighet for å få jobben om man bruker PC som verktøy når det fort kan være flere hundre søkere på samme stillingen, men er også mange stiller seg negative til folk som bare møter opp. Erfaring? "Hvor mye utover skole og fritid gikk disse 52 timene? Kunne ikke sett for meg å jobbe så mye som akkurat dét, og kommer til å holde eksamensperiodene mest mulig hellige. Kveldsvakter kan bli vanskelige om det er mange labkurs under studiet... Dessuten blir det kjipt å ikke få deltatt på så mange sosiale arrangementer, så kan liksom heller ikke jobbe hver lørdag. Mulig jeg er veldig kravstor nå" Jeg legger merke til "kravlista" di. Du må spørre deg selv om du egentlig vil jobbe og hvor innstilt du er på det. Jeg husker når jeg hadde studenter på jobb, så var det alltid et eller annet som skjedde slik at det ble veldig mye ekstrajobb å få vaktlister til å gå opp. Som deltidsansatt må du påregne å ta vakter som andre ikke vil ha. Uansett hvor du får jobb, så vil det sikkert bli annenhver lørdag, og du kan ikke påregne å ha hele eksamensperioder og ferier fri. Jeg har siden sist søkt et par typiske "studentjobber" - altså jobber som har vært utlyst spesielt for studenter. Lite helgejobbing, mest korte kveldsvakter. Napp har jeg fått allerede og, skal på intervju 12. august. Det er en selgerjobb, men ligger så nærme både skole og bosted at jeg tar det om jeg får det. Snakk om å jobbe to ganger i uka, tirsdag-torsdag, fra 17-21, så helgene får jeg fri. Regner også med at vi får avdekket hvorvidt det finnes problematikk rundt eksamensperioder o.l. rimelig kjapt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå