Gå til innhold

NASA vil finne liv på andre planeter innen 20 år

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor dere gidde er en ting, men vi vil aldri bli enige, så hva med fem minutter folkens.

Ja jeg har ikke sans for sløsingen av rom forskningen, fiks denne planeten så er jeg og med?

du skal være klar over at romforskingen har medført an del nye ting for dagliglivet her på jorda

Lenke til kommentar

Hvorfor dere gidde er en ting, men vi vil aldri bli enige, så hva med fem minutter folkens.

Ja jeg har ikke sans for sløsingen av rom forskningen, fiks denne planeten så er jeg og med?

Romforskning er mye mer enn å bare skyte opp raketter og se på stjerner. Ved å lære om rommet så kan du løse mange svært kompliserte problemer som vi har her på jorden.

Jeg har ingen tvil på at nøkkelen til å løse energikrisen, miljøkrisen og politiske problemer kan ligge i verdensrommet, enten det er et nytt perspektiv på verdenen, ressurser fra asteroider eller om det er fusjonskraft.

Som elgen også sier så har romforskning ledet til en rekke oppfinnelser som vi per i dag er meget avhengige av.

http://en.wikipedia.org/wiki/NASA_spin-off_technologies

Endret av Gavekort
  • Liker 4
Lenke til kommentar

spørmålet er hvor mange må man være for at man ikke får lei av hverandre , eller går hverandre på nervene etter hvert ?

Det jeg har fått med meg er kun om enveisreise, så om du har mer info på det, så ..

Ellers vet jeg ikke hvordan det stiller seg med mennesker og hva som skal til før de går lei. Jeg kan tenke meg scenario 1-2-3. Hvor:

1. Det er en gruppe mennesker av begge kjønn man arbeider sammen med og hviler sammen med. Ca. 50/50 kjønnsmessig blanding.

2. Det er en gruppe mennesker av begge kjønn (50/50) som du kun får omgås sjeldnere. For å pirre lysten, på at du kan møte noen du ikke kjenner og får så mye av i det daglige.

3. Det er enda en gruppe som man nesten aldri får treffe, men kanskje du får treffe "dattera" en gang senere i livet, elns. For å skape noe uoppnåelig, og noe tilgjengelig som man kan glede seg til senere.

Ja, jeg forstår at implementeringen av dette konseptet kan være vanskelig gjennomførbart, i og med at begge parter skal få tenning og ha lyst på hverandre. Samt, at det nok vil finnes noen som er mer uhygienske i blant folka der, som kanskje virker avstøtende. Det siste kan man jo spille litt på. Slik at man heller kan bygge grupper på litt avstøtende personer i hverdagen, men så legge til rette for noen møter med de som er mer hygienske av seg.

Dette er kun en brainstorming, og ikke noe endelig svar! :) Lykke til sier jeg bare, det blir et slit, og et stort savn etter den store grønne og blå "ballen" vi lever på. Såpass er jeg nokså sikker på. Den store opplevelsen av å få ha sett noe som ingen andre ser, den tror jeg de fort går lei av. :xmas:

Til slutt vil jeg gjerne komme med klokkeklar informasjon. Om man sammenlikner oss med en litt mindre utviklet skapning. Høna (fjærkre), så tåler de et ca. maksimalt stressnivå med hele 25 individer før de hakker hverandre kraftig. Nå er kanskje dette under dimmede lysforhold, så det kan hende tallet er lavere i dagslys.

Endret av G
Lenke til kommentar

kanskje vil det alltid være kriger , men hvis man ser lit bakover i tid så bruket menneskene før i tiden alle ressursene de hadde til enten å lete etter mat , et sted å bo eller slåss.

Og jeg som trodde at krig var en form for slåssing.

Krig er en form for slåssing ja, men det han kanskje prøvde å få frem er at verden nå er mer fredelig enn tidligere, selv med de konfliktene vi har og samtidig gjør vi større fremskritt enn noensinne.

Det er ikke 100% sikkert at det er en korrelasjon mellom fred og forskning, men det virker som om fred i det minste åpner opp for flere muligheter.

Jeg ser ofte folk dra frem fremskritt som gjøres i krig, men i dagens samfunn er det minst like mye forskning som gjøres, og det utføres for det meste av land som ikke er herjet av krig og konflkter (det gjøres nok ikke så mange fremskritt i Somalia nå for å si det sånn).

Bare i Norge er det utallge medisinske forskningsprosjekter på gang.

Det er kunnskapsbasert medisin med kliniske utpøvninger (spesielt dobbeltblindede randomiserte utprøninger) som er ansvarlig for størsteparten av fremskritt innen helse.

Alle fremskritt nå kan fint gjøres uten å drepe folk på grusomt vis slik som blant annet nazistene gjorde.

Krig ødelegger infrastruktur og utdanningsinstitujoner (blant annet måtte flere universiteter i Europa lære bort medisin i skjul under 2 verdenskrig). I tilegg tar krig livene til ungdom før de i det hele tatt har fått sjansen til å bli forskere og vitenskapsmenn/-kvinner.

Så alt i alt vil jeg nå si at krig er ganske ødeleggende for vår mulighet til å utforske rommet, men vi kan ikke legge oss ned og gi opp av den grunn.

Vi blir nok aldri kvitt kriger og konflikter, men heldigvis klarer nå mange land å holde en slags fred. V bør dermed utnytte sjansen og tenke langsiktig (noe mennesker er dårlige på).

Å utforske rommet bør være et slikt langsiktig mål.

Beklager at jeg fortsetter sidesporet diskusjonen kom inn på, men synes det er et veldig interessant tema.

Lenke til kommentar

Jepp, sant det er mye vi kan bruke der ute. Men jeg vil heller brukt de pengene på jorden.

Fjerne kreften, alzheimer, parkinson og andre alvorlige sykdommer.

Det som jeg ble skuffet over var da de sente en satellitt til mars som kostet flesk, slike bruk og kast er jeg ikke med på. Tror den skulle til mars, jupiter og kostet ca 1.3 milliarder $

Lenke til kommentar

Noen oppklaringer:

Mars One

http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_One

Mars One is a non-profit organization based in the Netherlands that has put forward conceptual plans to establish a permanent human colony on Mars by 2025. The private spaceflight project is led by Dutch entrepreneur Bas Lansdorp, who announced plans for the Mars One mission in May 2012.[1]

Mars One's current concept includes launching four carefully selected applicants in a Mars-bound spaceflight in 2024, to become the first residents of Mars, and that every step of the crew’s journey will be documented for a reality television program.

Space X

http://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX

Space Exploration Technologies Corporation, or SpaceX, is a space transport services company headquartered in Hawthorne, California. It was founded in 2002 by formerPayPal entrepreneur and Tesla Motors CEO Elon Musk. SpaceX was founded with the goal of reducing space transportation costs and enabling the colonization of Mars. It has developed the Falcon 1 and Falcon 9 launch vehicles, both of which were designed from conception to eventually become reusable. SpaceX also developed the Dragon spacecraft, which are flown into orbit by the Falcon 9 launch vehicle, initially transporting cargo and later planned to carry humans to the International Space Station and other destinations.

Curiosity (rover)

http://en.wikipedia.org/wiki/Curiosity_rover

Curiosity is a car-sized robotic rover exploring Gale Crater on Mars as part of NASA's Mars Science Laboratory mission (MSL).[3]

Curiosity was launched from Cape Canaveral on November 26, 2011, at 10:02 EST aboard the MSL spacecraft and successfully landed on Aeolis Palus in Gale Crater on Mars on August 6, 2012, 05:17 UTC.[1][11] The Bradbury Landing site[8] was less than 2.4 km (1.5 mi) from the center of the rover's touchdown target after a 563,000,000 km (350,000,000 mi) journey.[12]

The rover's goals include: investigation of the Martian climate and geology; assessment of whether the selected field site inside Gale Crater has ever offered environmental conditions favorable for microbial life, including investigation of the role of water; and planetary habitability studies in preparation for future human exploration.[13][14]

Curiosity's design will serve as the basis for a planned Mars 2020 rover mission. In December 2012, Curiosity's two-year mission was extended indefinitely.[15]

On June 24, 2014, Curiosity completed a Martian year—687 Earth days—after finding that Mars once had environmental conditions favorable for microbial life.[16]

Mars 500

http://en.wikipedia.org/wiki/MARS-500

The Mars-500 mission was a psychosocial isolation experiment conducted between 2007 and 2011 by Russia, the European Space Agency and China, in preparation for an unspecified future manned spaceflight to the planet Mars.[1] The experiment's facility was located at the Russian Academy of Sciences' Institute of Biomedical Problems (IBMP) in Moscow, Russia.[1]

Between 2007 and 2011, three different crews of volunteers lived and worked in a mock-up spacecraft. The final stage of the experiment, which was intended to simulate a 520-day manned mission, was conducted by a crew consisting of three Russians (Alexey Sitev, Sukhrob Kamolov, Alexander Smoleevskij), a Frenchman (Romain Charles), an Italian (Diego Urbina) and a Chinese citizen (Yue Wang). The experiment helped plan the interplanetary mission, identifying possible problems and solutions. The mock-up facility simulated the Earth-Mars shuttle spacecraft, the ascent-descent craft, and the martian surface. Volunteer crew used in the three stages included professionals with experience in fields such as engineering, medicine, biology, and human spaceflight.

Lenke til kommentar

Jepp, sant det er mye vi kan bruke der ute. Men jeg vil heller brukt de pengene på jorden.

Det som jeg ble skuffet over var da de sente en satellitt til mars som kostet flesk, slike bruk og kast er jeg ikke med på. Tror den skulle til mars, jupiter og kostet ca 1.3 milliarder $

Så vid jeg vet så har den medisinske forskningen hente mye fra romforskningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

iks denne planeten så er jeg og med?

Jeg tror det eneste som kan fikse denne planeten er en trussel om total tilintetgjørelse. Først da vil menneskene forenes og leve i frem med et felles mål.

Vi er en destruktiv rase, kanskje det er like greit vi blir og ikke reiser ut i rommet.

Lenke til kommentar

Det jeg har fått med meg er kun om enveisreise, så om du har mer info på det, så ..

Ellers vet jeg ikke hvordan det stiller seg med mennesker og hva som skal til før de går lei. Jeg kan tenke meg scenario 1-2-3. Hvor:

Alrede forsket på. Som jeg skrev tidligere vi (altså alle organisasjoner - statlige og private) sitter på HAUGEVIS av informasjon og teknologi som har alrede modellert både i teori og i praksis, i eksperimenter både her på jorden og ute i verdensrommet, hva vi trenger og hvordan vi må gjøre det.

Atter en gang dette er noe NASA elsker å utnytte, at "vi vet ikke nok" etc, ja selvfølgelig vet vi ikke alt men for å si det slik sammenlignet med de som reiste langt til sjøs og oppdaget alle de kontinentene som ble til store nasjoner - de hadde relativt sett omtrent ingen peiling på hva de gjorde.

Jada, først Alzheimer, så noe annet, så en krig, så noe annet igjen... vi har snart 8000 år med skriftlig dokumentert historie av tilstedeværelse på denne kloden, og vi vil ALLTID - uten unntak - ha problemer, både gamle og nye. Det skal absolutt ikke bety at vi skal være så trangsynt at vi ikke skal videreutvikle oss i stedet for å bruke samme pengene på å helbrede naturlige sykdommer og forlenge livet til folk som lever på lånt tid uansett.

Jeg tror det eneste som kan fikse denne planeten er en trussel om total tilintetgjørelse. Først da vil menneskene forenes og leve i frem med et felles mål.

Vi er en destruktiv rase, kanskje det er like greit vi blir og ikke reiser ut i rommet.

Og så snart vi vil reise ut i verdensrommet, og da mener jeg noe mye mye større enn 2-3 romfarere involvert i en rask misjon som aldri gjentar seg, men en langvarig og teoretisk sett evig mål om å reise til enda fjernere mål med masse mennesker involvert, det VIL bli den saken som vil forene oss. Frem til det skjer blir vi som makreller i en boks - koke i vår egen saft så å si. Dette har vi holdt på med i tusenvis av år, så akkurat derfor er det på tide å prøve noe virkelig nytt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

http://phl.upr.edu/projects/habitable-exoplanets-catalog/results

post-56355-0-84813800-1406146933_thumb.jpg

Her er en oversikt over hittil identifiserte planeter som befinner seg i den beboelige sonen til sine stjerner, altså at de er plassert slik i forhold til sin stjerne at vann kan finnes i flytende form, slik som jorden vi befinner oss på. Legg merke til at de også er rangert etter hvor lik de er regnet jorden vår å være. Selvsagt er det bare antakelser, men det er så gode antakelser som er mulig med dagens utstyr og teknikker.

Den nærmeste planeten i denne oversikten er 12 lysår unna. Bare et steinkast å regne om man tenker hvor stor galaksen vår er og ikke minst den synlige delen av verdensrommet, som er ufattelig stort. Den nærmeste planeten vi kjenner til ligger i Alpha Centauri systemet 4.37 lysår unna. Men den planeten ligger for nær sin stjerne til at den kan være beboelig. Alikevel er det innmari kult å tenke på at vi vet om en planet i vårt nærmeste solsystem litt over 4 lysår unna. Tenk hva mer som kan sjule seg der!? Større og mer sensitive teleskoper kan gi oss mer informasjon. Spennende!

Såklart vil det ta lang tid å reise dit. Voyager 1 sonden ville brukt noe slikt som over 70.000 år. Men det er mulig på noen tiår hvis man benytter seg av noen av konseptene som finnes på tegnebordet idag. Google it!

Men for å sende avgårde en sonde som kunne dratt dit innen et menneskeliv ville det kreves store summer med penger og aller helst en god infrastruktur i rommet. Og det er den infrastrukturen jeg tror og håper vil komme på plass i tiårene fremover. Jeg følger en del med på det som rører seg i romfartsmiljøet og det virker som vi er inne i en ny og positiv fase hva gjelder satsning på verdensrommet. Space X og entrepenøren bak Elon Musk er et glimrende eksempel. Han har et uttalt mål om å danne en koloni på mars før han dør. Og jeg tror han kan klare det. Han gjør ihvertfall stadig store fremskritt mot det målet.

Om vi mennesker skal overleve på lengre sikt er det viktig at vi har et skikkelig fotfeste utenfor jorden. Der finnes det haugevis med ressurser og muligheter.

En som kan få sagt det er Astronomen Phil Plait. Les og bli inspirert :)

http://www.slate.com/blogs/bad_astronomy/2014/07/20/apollo_11_anniversary_45_years_sine_that_one_small_step.html

Jeg vil også anbefale den glimrende serien Cosmos fra 70-80 tallet med Carl Sagan og oppfølgeren fra i år Cosmos: A Spacetime Odyssey med Neil deGrasse Tyson. Fantastiske saker! http://en.wikipedia.org/wiki/Cosmos:_A_Personal_Voyage

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk Enceladus!

Visjonærer er mangelvare i dag.

Hva vi gjør om 50-100 år, hvem vet?

Tror faktisk ikke engang Dr Hawkins hadde klart å forestille seg hvilke forandringer som kommer de neste 100 år.

(for ikke å snakke om de neste 400 år, noen som tør å spekulere?)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan ikke unngå døden. Mange av disse sykdommene, skjønt ikke alle tilfeller av disse (eksempelvis innen kreft) er alderdomsbetingede endringer. Inntil du greier å stoppe forkortelsene av DNA-strengene i dine kromosomer, så tror jeg du skal se laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt etter noe evig liv.

Og selv om du greier det medisinske, så kan du ligge dø etter en trafikkulykke likevel. Så vi er ganske sårbare, og ikke udødelige som noen kanskje går rundt og håper på at vi skal bli.

Men, om det er kostnadsmessig og enkle tiltak som kan forlenge livet noen tiår, ja da er jeg veldig for. Generellt, så ville jeg strukket det litt lengre, slik at man har en kontinuerlig forskning på det, slik at det en dag i framtiden vil bli mulig å kommersialisere.

Men, aller viktigst tror jeg blir å endre på patentsystemet, slik at både utviklende firma får noe penger igjen for strevet, samt at de ikke blodsuger sykehusene for penger, slik at hjelpen kan få større utbredelse mye hurtigere. Det vil også gavne utviklerfirma på lang sikt. Men, de er nok redde for ikke å få dekket en kortsiktig utforskningsgjeld, samt at de nok også tenker litt på kortsiktig profitt for sine aksjonærers skyld. :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Man kan ikke unngå døden. Mange av disse sykdommene, skjønt ikke alle tilfeller av disse (eksempelvis innen kreft) er alderdomsbetingede endringer. Inntil du greier å stoppe forkortelsene av DNA-strengene i dine kromosomer, så tror jeg du skal se laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt etter noe evig liv.

Og selv om du greier det medisinske, så kan du ligge dø etter en trafikkulykke likevel. Så vi er ganske sårbare, og ikke udødelige som noen kanskje går rundt og håper på at vi skal bli.

Men, om det er kostnadsmessig og enkle tiltak som kan forlenge livet noen tiår, ja da er jeg veldig for. Generellt, så ville jeg strukket det litt lengre, slik at man har en kontinuerlig forskning på det, slik at det en dag i framtiden vil bli mulig å kommersialisere.

Men, aller viktigst tror jeg blir å endre på patentsystemet, slik at både utviklende firma får noe penger igjen for strevet, samt at de ikke blodsuger sykehusene for penger, slik at hjelpen kan få større utbredelse mye hurtigere. Det vil også gavne utviklerfirma på lang sikt. Men, de er nok redde for ikke å få dekket en kortsiktig utforskningsgjeld, samt at de nok også tenker litt på kortsiktig profitt for sine aksjonærers skyld. :)

sry kunne ikkje dy meg.

Men nå er jo Kristus stått opp fra de døde, som førstegrøden av dem som er sovnet inn. Fordi døden kom ved et menneske, er også de dødes oppstandelse kommet ved et menneske. For slik alle dør på grunn av Adam, skal alle få liv ved Kristus. Men hver i sin tur: Kristus er førstegrøden. Deretter, ved hans gjenkomst, følger de som hører Kristus til. Så kommer slutten, når han overgir sin kongsmakt til Gud, sin Far, etter at han har tilintetgjort alle makter, myndigheter og krefter. For han skal være konge helt til Gud har lagt alle fiender under hans føtter. Den siste fienden som blir tilintetgjort, er døden

Død, hvor er din brodd?

Død, hvor er din seier?

Dødens brodd er synden, og syndens kraft er loven. Men Gud være takk som gir oss seier ved vår Herre Jesus Kristus!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...