Gå til innhold

NASA vil finne liv på andre planeter innen 20 år

Anbefalte innlegg

Bruk heller de pengene på jordiske mål? Jeg har ikke tro på det som de bruker så mye penger på å finne ut av?

Løs jordens problemer, så kan du gå lenger ut?

Hva skal NASA da gjøre ?

Det første man faktisk må gjøre er slutte med kriger og terror.

( For mange er det vanskelig å forstå at man vil bruke penger på å bygge ting som andre vil bruke penger på å ødelegge )

Nå må man også huske på hva denne utforskingen av verdensrommet har gitt oss

Det er jo ikke så mange år siden man trodde at jorda var universet sentrum og sola gikk rund den

Nå vet man at det finnes milliarder av galakser med mildarier planeter inne i

( milliarder i denne sammenhengen er jo forsatt bare antagelser men likevel )

Denne forskningen vil sikker medføre en del oppdagelser som man kan nytte seg i flere sammenhenger , ikke minst når det gjelder transport

Som jeg sa fiks alle problemene på denne planeten så kan gå til neste? Vet du hva det vil bety? Aldri vi de klare det?

Hva nasa skal gjør? Finne seg noe annet å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å lage kollonier på mars er jo en av de største målsetningene inne dette fagfeltet. Det er ingen som har lagt skjul på dette, men dette koster noen statsbudsjetter her og der for å si det mildt.

Og her er den alvorligste feiltagelsen.

Det koster slettes ikke "noen statsbudsjetter", med mindre du regner Micronesias samlede budsjett skal være noe målestokk for romfart. Dette er ikke noe annet enn atter løgn, der NASA er den største agitatoren, at alt som heter bemannet romfart skal være dyrt og vankelig.

Siden du er såpass interessert i temaet, og det er kanskje det eneste vi er enige om her, så bør du se på noen leksjoner av Robert Zubrin. Vi kunne vær der for lenge siden, og da jeg snakker om Mars snakker jeg om det første - og kanskje viktigste - steget til å forvandles fra et patetisk sivilisasjon som er kun interessert i all slags "jordnære" problemer, til å være en sevilisasjon som aktivt utforsker og koloniserer hvert himmellegeme vi kan lande og leve på.

Og i den sammenhengen blir jeg grenseløst irritert at selv om NASA ruger på verdens største budsjett en romfarts/forskningsorganisasjon har (og har historisk sett hatt ganske lenge) så skal vi heller bruke det på all slags teleskoper, avanserte "rakettkraner" til å lande sine roboter med, VASIMR motorer som ikke fungerer, betraktelige penger brukt på fantasiprosjekter som månebaser ... mao all den vitenskapelige potensialen og alle de midlene som kunne heller fokuseres på ett formål - for eksempel aktiv kolonisering Mars. And beyond.

Lenke til kommentar

Nei! Så lenge mennsker eksisterer vil det alltid være krig og elendighet. Det har ikke stoppet Vikingene fra å lande på den av den tids "Vinland", det stoppet heller ikke Kolumbus fra å seile sine skip til Amerika.

Hvis vi skal være så selvopptatt og leke Mor Teresa kan vi like greit droppe alt vi holder på med og fortsette med alle de tiltak skal atter en gang motvirke den menneskelige naturen, og holde på med det så lenge vi lever.

Lenke til kommentar

Bruk heller de pengene på jordiske mål? Jeg har ikke tro på det som de bruker så mye penger på å finne ut av?

Hva skal NASA da gjøre ?

( For mange er det vanskelig å forstå at man vil bruke penger på å bygge ting som andre vil bruke penger på å ødelegge )

Det er jo ikke så mange år siden man trodde at jorda var universet sentrum og sola gikk rund den

Denne forskningen vil sikker medføre en del oppdagelser som man kan nytte seg i flere sammenhenger , ikke minst når det gjelder transport

Som jeg sa fiks alle problemene på denne planeten så kan gå til neste? Vet du hva det vil bety? Aldri vi de klare det?

jeg vet hva man bør fikse .

Men hvordan tror du det går an når man det finnes mange hissige idioter spred over hele kloden ?

Lenke til kommentar

Nei! Så lenge mennsker eksisterer vil det alltid være krig og elendighet. Det har ikke stoppet Vikingene fra å lande på den av den tids "Vinland", det stoppet heller ikke Kolumbus fra å seile sine skip til Amerika.

Hvis vi skal være så selvopptatt og leke Mor Teresa kan vi like greit droppe alt vi holder på med og fortsette med alle de tiltak skal atter en gang motvirke den menneskelige naturen, og holde på med det så lenge vi lever.

Du glemmer noe her.

i stedet for å bruke lit resurser på alt mulig ( man har ikke råd til å bruke så mye resurser på alt mulig ) så bør en kutte ut en del missbrukt.

krig og terror er 2 av de tingene

Lenke til kommentar

Hva skal NASA da gjøre ?

Men hvordan tror du det går an når man det finnes mange hissige idioter spred over hele kloden ?

Hissige? Nei min venn det vet jeg ikke? Vet du det? Jeg vet at jeg mener det er tull å bruke milliarder av dollar nå før de fikse problemene på denne planeten. Hva de gjør etter på er en bonus.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Ingenting tyder på noen av delene.

Enkel sannsynlighetsregning vil gi deg enorme mengder med liv. Trillionere med stjerner og planeter, sjansen for at det kun er liv på jorda ville vært det samme som at du vinner alle lotteriene på hele jorda hver dag i flere, flere år.

Vi estimerer at det er rundt 100 -200 mrd galakser, tenk deg at det bare er liv på 0,000000001% av galaksene.. Da har vi forsatt liv på 100-200 galakser!

Vi har da rund 100 mrd planeter i hver galakse, 0,000000001% er det liv på, 100 planeter!

Med disse beskjedne tallene ender vi opp med 10 000 - 20 000 planeter!

Jeg har sett mange gjøre lignende beregninger men de bygger alle på at man setter sannsynligheten for at det utvikler seg liv på en planet til en eller annen vilkårlig prosent. Inntil man enten har utforsket en stor andel av alle universets planeter og funnet liv på en del av dem eller man klarer å skape liv fra død materie og klarer å si noe om sannsynligheten for at dette skal gjenta seg gitt de forskjellige miljøene på andre planeter så har man ikke peiling på om denne prosenten er 1/(antall planeter i universet) eller om den er høyere.

Lenke til kommentar

Hva skal NASA da gjøre ?

Hissige? Nei min venn det vet jeg ikke? Vet du det? Jeg vet at jeg mener det er tull å bruke milliarder av dollar nå før de fikse problemene på denne planeten. Hva de gjør etter på er en bonus.

Det var ikke deg jeg mente , men at det finnes mange der ute som hisser opp hverandre og så blir det krig

Nå er det slik at jeg er havnet mellom deg , kjetil Lura og nessuno

skriver jeg en kommentar til den ene av dere så protesterer den andre på et eller annet med den

det er greit at der er uenige , men jeg vill ikke ha protester fra begge sidene samtidig

Som sagt så bør man få vekk krigene slik at man kan bruke penger på alt det andre som er viktig

Så er det det med klima og miljøvern

Det er mange ider og det er mange påstander det ender bare ut i at man skal betale for noe man tror hjelper uten at man med sikkerhet vet at det hjelper

og da er det Norge som får det store presset

Hadde man sluttet med kriger så kunne man brukt pengene på infrastruktur , skikkelige klimatiltak , forskning o.s.v .

Kriger og resurser til krigs materialer stjeler jo fra alt det andre

Lenke til kommentar

Hadde man sluttet med kriger så kunne man brukt pengene på infrastruktur , skikkelige klimatiltak , forskning o.s.v .

Nazistene utførte grusomme eksperimenter på jøder, sigøynere, utviklingshemmede, osv i konsentrasjonsleire under andre verdenskrig. En av tingene de "forsket" på, var hvordan menneskekroppen reagerte på trykkforskjeller. Folk ble puttet i tanker, som så enten ble fylt med luft under høyt trykk, eller at de sugde luften ut av tankene slik at det ble et ekstremt lavtrykk. Hvis ikke forsøkspersonene døde av dette, så ble de drept, og likene deretter obdusert, for å se hvordan trykkforskjellene påvirket organismen. Resultatene etter disse eksperimentene ble brukt etter krigen, bl.a. i romkappløpet. Det finnes de som påstår at vi aldri hadde greid å sende mennesker til månen, uten resultatet fra disse groteske forsøkene.

Så har vi all teknologi som et våpenkappløp tvinger frem. Under den andre verdenskrig gikk den teknologiske utviklingen veldig raskt. Mye av den teknologien vi omgir oss med til daglig, har sitt utspring i oppfinnelser gjort under krigen.

Wifi, som vi tar for gitt i dag, er basert på israelsk militærteknologi. Teknologi utviklet for å kunne kommunisere effektivt på slagmarken.

Lenke til kommentar

Forskingen ville ikke ha forsvunnet selv om man kuttet ut krigene.

man kunne til ,og med bruk enda mere resurser på det

Man må huske på at man forsker på alle felt

i dag er farlige eksperimenter mere human.

Jeg forsker selv med mine datamaskiner, så nei er ikke mot forskningen

Lenke til kommentar

Det var ikke deg jeg mente , men at det finnes mange der ute som hisser opp hverandre og så blir det krig

Nå er det slik at jeg er havnet mellom deg , kjetil Lura og nessuno

skriver jeg en kommentar til den ene av dere så protesterer den andre på et eller annet med den

det er greit at der er uenige , men jeg vill ikke ha protester fra begge sidene samtidig

Som sagt så bør man få vekk krigene slik at man kan bruke penger på alt det andre som er viktig

Så er det det med klima og miljøvern

Det er mange ider og det er mange påstander det ender bare ut i at man skal betale for noe man tror hjelper uten at man med sikkerhet vet at det hjelper

og da er det Norge som får det store presset

Nå må du slutte å blande inn alt for mange ting.

For det første: skikkelig romfart/kolonisering er på ingen måte forskjellig fra kolonisering av kontinenter. Den er dyr, den er krevende, og det er mye gambling involvert. Men denne gamblingen bidro til at f.eks. Portugal fikk Brasil, og England fikk Canada, koloniene som til slutt ble USA, Australia, etc etc. Alt dette begynte mens krigene pågikk, og enda flere kriger ble utløst etter at kontinentene ble oppdaget. Nå har vi begge kontinentene full av folk, men noen av verdens rikeste/sterkeste nasjoner. Så ja, selv om krig koster penger så bør man ikke bruke nesten stereotypiske unnskyldninger at siden krig pågår nå - at det skal stoppe opp hele forbanna menneskerasen fra å gjøre nyttige ting.

For det andre: MENNESKER HAR ALLTID VÆRT I KRIG. "war, war never changes" sa de i Fallout, vel jeg kan legge til at "people, people never change". Vi vi alltid ha krig, vi vil allti ha sult, vi vil alltid ha nye problemer som dukker opp og alle disse tingene vil koste penger, legge beslag på ressurser, og hindre masse annet - deriblandt det utopiske fredelige verdenssamfunnet uten krig, der store forsvarsbudsjetter blir på magisk vis omderigert til å hjelpe sultne barn i Afrika og innkjøp av varme vinterluer til Inuittene. Det kommer ikke til å skje. Glem det. Med mindre en enkel nasjon først kriger mot hele kloden, og tvinger alle til å leve i et slags diktatur som i filmen The Forbin Project (1970, anbefales!) så kommer vi alltid til å ha alle de negative ting det er snakk om.

Og vennligst ikke dra klima i diskusjonen, jeg elsker å stikke hull i alle slags grønne fantasier... så det er best å ikke åpne den debatten her. Jeg mener det helt seriøst.

Poenget er et filosofisk problem: vi er opptatt av jordnære ting, og har degradert til et så patetisk lavmål at det skal til med en slags Big Brother på Mars opplegg som SpaceX driver med at vi skal sette foten vår der. Det er patetisk. Jeg ønsker selvfølgelig prosjektet velkommen, og håper virkelig at de lykkes, men her er det snakk om noen slags gledestårer - tenk dere en mor som forventer et dødfødt barn, og blir himla glad at den blir født som en tibakestående krøpling - bare så lenge barnet er i livet så er noe av gleden tilstede.

Summa summarum er at vi sitter på en haug av kaldkrig-teknologi (Apollo, Energia, MIR, ISS, Voyager I og II, Mars og Venus prober etc) at vi har for lengst hatt muligheten til å gjøre alle våre våte interplanetære drømmer til en virkelighet, men sannheten er at hvis hver av de gjennomsnittlige menn/kvinner i gata ble spurt om de kunne gitt venn halve månedslønna si til at et godt fungerende og stort koloni på Mars ble en virkelighet, vil de enten se på den som spør som en idiot - eller smile og si ja men senere aldri gi noe. Og så bruke samme pengene på en McD meny, iPhone, og en pakke pils. Dette er desverre sannheten. Så her må store, virkelig store politiske krefter til - og der ligger egentlig hele problemet. Samme eksempelet - hvis hvert utviklet førsteverdens-land hadde gitt 1% av sin GDP til dette ville vi endt opp med rundt 300 MILLIARDER dollar årlig, som er mer enn nok. Men igjen - er ikke viljen der, så finnes ikke romfart.

Lenke til kommentar

det er du som ikke ønsker å se ting i sammenheng her .

Dessuten er du lit ute å kjøre i det å forst hva jeg mente

kanskje vil det alltid være kriger , men hvis man ser lit bakover i tid så bruket menneskene før i tiden alle ressursene de hadde til enten å lete etter mat , et sted å bo eller slåss.

når man fik andre ting å tenke på så kom utviklingen og det var det som var hele poenget her

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at man sikkert kan lære noe av å drive den utforskningen videre, men når jeg f.eks. tenker på de stakkars tullingene som ønsker enveisbillett til Mars, da rister jeg straks på hode.

De kommer sannsynligvis til å drepe hverandre fordi de går hverandre på nervene der oppe i heten og kulden. Hva skal de holde kreften i sjakk med fra sola og det radioaktive materiale der oppe. Og når "lulle-pillene" tar slutt, så tror jeg det er over og ut for stakkarene, om de ikke har som første mål å lage lulle-piller av Mars-sand. :rofl:

Lenke til kommentar
når man fik andre ting å tenke på så kom utviklingen og det var det som var hele poenget her

Det er en helt annen sak, og det stemmer. Men det jeg snakker om er at krig og elendighet vil alltid eksitere så lenge mennesker eksisterer, og er dermed ikke noe grunn til å avlyse eller sette til side viktige og dyre foretak.

De kommer sannsynligvis til å drepe hverandre fordi de går hverandre på nervene der oppe i heten og kulden. Hva skal de holde kreften i sjakk med fra sola og det radioaktive materiale der oppe. Og når "lulle-pillene" tar slutt, så tror jeg det er over og ut for stakkarene, om de ikke har som første mål å lage lulle-piller av Mars-sand.

Vel, teoretisk sett er sjansen for kreft der borte mindre enn f.eks. sjansen å få kols (garantert) og lungekreft (stor sannsynlighet) av røyking. Som Zubrin sa - hvis man rekrutterer røykere og sender de av gårde uten tobakk vil de faktisk ha mindre sjanse å få kreft der borte enn her på jorden mens de fortsetter å røyke.

Regner også med at SpaceX ikke sender noen a-la Big Brother eller Paradise Hotel type folk, så det skal nok ikke ende med slåsskamper og/eller død med det samme.

Uansett ufallet - det finnes vannvittig mange av disse frivillige som ønsker å gjøre det gratis, med livet som innsats, og dette er både inspirerende og nyttig. De kommer til å utforske mer av planeten enn alle sonder, satellitter, og roboter som har fløyet rundt/landet på Mars sålangt i løpet av sine første uker der borte i stedet for å kaste sine liv bort her nede - "å leve for å leve".

Når dette er sagt håper jeg noen i NASA, ESA etc virkelig innser hvor bortkastet deres samlede prosjekter var i de siste 30 år.

Lenke til kommentar

Send opp noen folk som er fri for kjønnsykdommer da. Så kanskje vi finner noen nye uoppdagede kjønnsykdommer etterhvert, eller at det uvikler seg noen helt nye artige varianter kjønnsykdommer. Hva med prevensjon da? Nå må jo NASA enten sende med et rimelig stort lager med spiral, og la den skjønneste og best egnede få sjansen til å parre seg.

Nei, dette blir for mye hodebry.

Kanskje også lover innen bioteknologi blir lempet på, slik at man kan nyttiggjøre seg den døde biomassen når enkelte av dem dør. Kan jo brukes til så mangt, ikke sant?

Endret av G
Lenke til kommentar

Send opp noen folk som er fri for kjønnsykdommer da. Så kanskje vi finner noen nye uoppdagede kjønnsykdommer etterhvert, eller at det uvikler seg noen helt nye artige varianter kjønnsykdommer. Hva med prevensjon da? Nå må jo NASA enten sende med et rimelig stort lager med spiral, og la den skjønneste og best egnede få sjansen til å parre seg.

Nei, dette blir for mye hodebry.

Kanskje også lover innen bioteknologi blir lempet på, slik at man kan nyttiggjøre seg den døde biomassen når enkelte av dem dør. Kan jo brukes til så mangt, ikke sant?

Alt dette er (antall kvinner/menn, hvor mange, hva slags krav til personlige egenskaper etc) er alrede blitt modellert og eksperimentert med masse ganger, dette er ikke noe spørsmål det ikke finnes svar på. Google er din venn, skriv det du lurer på og få svar.

Lenke til kommentar

Det er en helt annen sak, og det stemmer. Men det jeg snakker om er at krig og elendighet vil alltid eksitere så lenge mennesker eksisterer, og er dermed ikke noe grunn til å avlyse eller sette til side viktige og dyre foretak.

De kommer sannsynligvis til å drepe hverandre fordi de går hverandre på nervene der oppe i heten og kulden. Hva skal de holde kreften i sjakk med fra sola og det radioaktive materiale der oppe. Og når "lulle-pillene" tar slutt, så tror jeg det er over og ut for stakkarene, om de ikke har som første mål å lage lulle-piller av Mars-sand.

Vel, teoretisk sett er sjansen for kreft der borte mindre enn f.eks. sjansen å få kols (garantert) og lungekreft (stor sannsynlighet) av røyking. Som Zubrin sa - hvis man rekrutterer røykere og sender de av gårde uten tobakk vil de faktisk ha mindre sjanse å få kreft der borte enn her på jorden mens de fortsetter å røyke.

Regner også med at SpaceX ikke sender noen a-la Big Brother eller Paradise Hotel type folk, så det skal nok ikke ende med slåsskamper og/eller død med det samme.

Uansett ufallet - det finnes vannvittig mange av disse frivillige som ønsker å gjøre det gratis, med livet som innsats, og dette er både inspirerende og nyttig. De kommer til å utforske mer av planeten enn alle sonder, satellitter, og roboter som har fløyet rundt/landet på Mars sålangt i løpet av sine første uker der borte i stedet for å kaste sine liv bort her nede - "å leve for å leve".

Når dette er sagt håper jeg noen i NASA, ESA etc virkelig innser hvor bortkastet deres samlede prosjekter var i de siste 30 år.

Når man ser på det man har fått vite om denne mars ekspedisjonen så var det noe lit uendelige krav som ble stil de som skulle dit

.

at det må være innforingene reproduksjons alderen er en selvfølge hvi det er meningen at de skal etablere seg der

men at det bare an kan være en fra hvert kontinent høres lit underlig ut.

nå vet jeg ikke om det stemmer men jeg har sett artikler der det sto ett eler annet om at man måtte gjøre det slik at de likevel kunne reise tilbake til jorden om de ønsket det.

spørmålet er hvor mange må man være for at man ikke får lei av hverandre , eller går hverandre på nervene etter hvert ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...