Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lånekassa og borteboer...

TheNarsissist

Anbefalte innlegg

Hei, jeg begynner å studere til høsten og skal kjøpe meg en leilighet, tar opp ca en mill i lån. Jeg er selvsagt avhengig av borteboer hvis jeg skal leve komfortabelt, men er et lite problem. Vet at jeg ikke må bo i samme hus som foreldre hvis jeg skal ha rett på borteboer. Tingen er at faren min skal leie et rom i leiligheten min hvor han skal være 1-2 ganger i uken. Jeg vil da stå med lån, men han leier hos meg. Jeg bor i praksis med faren min. Vet alt dette høres helt rart og absurd ut, men det er som det er.

Vil dette føre til at jeg ikke får borteboerstipend? Er ikke aktuelt for faren min å ha en annen adresse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det bør du ringe lånekassen og spørre om. Det kommer an på hva som ligger i begrepet "å bo" i forsrkrift om tildeling av studiestøtte.

Forskriften § 26-2:

Søker blir ansett for å bo sammen med foreldrene når:

a) søker bor i samme hus som foreldrene. Det gjøres unntak hvis søkeren og foreldrene bor i hver sin boenhet i et hus med mer enn fire selvstendige og klart atskilte boenheter

b) søker bor i boenhet som hører til huset der foreldrene bor.

Lenke til kommentar

Det går nok på hvorvidt du og din far har forskjellig folkeregistrerte adresse.

Er den lik, kreves det nok dokumentasjon på at man har hver sin boenhet slik som forskriften over sitt punkt a sier.

Endret av sjurtf
Lenke til kommentar

Forskriften sier "bor", ikke "hvor man har sin folkeregistrerte adresse". Gitt at en del mennesker tror det er helt greit å folkeregistrere seg et annet sted enn de bor for å få fordeler som nettopp borteboerstipend er det greit å differensiere.

Folkeregisterforskriften gir den vanligste definisjonen på det å bo et sted, og den legges vanligvis til grunn i skattesaker og andre domisilsaker. Etter § 5-1 bor man der man "regelmessig tar døgnhvile". Hvis dette er to eller flere steder er det der man oftest tar døgnhvile som teller, se § 5-2. Foreldre som har opprettet felles hjem med barna regnes alltid for bosatt i felleshjemmet til barna flytter ut eller fyller 23 år.

Slik reglene er utformet, og hvis Lånekassen følger den vanlige normen de etablerer, vil ikke din far "bo" i ditt hjem. Han har ikke overveiende døgnhvile hos deg, og 1-2 dager i uka hos en i utgangspunktet voksen sønn kan ikke sies å "opprette et felles hjem".

Men hvis han folkeregistrerer seg som bosatt i ditt hjem vil det innebære at Lånekassen antar at han bor der inntil du beviser det motsatte.

Lenke til kommentar

Så... Du er oppvokst og folkeregistrert på sted A. Du skal begynne å studere, og kjøper derfor egen leilighet på sted B. Din far skal pendle mellom sted A og B. Stemmer det?

Skal jeg være ærlig trodde jeg borteboer bare var noe du hadde i videregående opplæring. Du kunne fått pendlerstatus om du flyttet i jobbsammenheng - men skal jeg være ærlig tror jeg ikke du har krav på noe som helst utover standard studielån når det er høyere utdanning det er snakk om.

Lenke til kommentar

Så... Du er oppvokst og folkeregistrert på sted A. Du skal begynne å studere, og kjøper derfor egen leilighet på sted B. Din far skal pendle mellom sted A og B. Stemmer det?

Skal jeg være ærlig trodde jeg borteboer bare var noe du hadde i videregående opplæring. Du kunne fått pendlerstatus om du flyttet i jobbsammenheng - men skal jeg være ærlig tror jeg ikke du har krav på noe som helst utover standard studielån når det er høyere utdanning det er snakk om.

Vel, da har du ikke skjønt reglene for studielån og stipend ved høyere utdanning. Du får all støte utbetalt som lån, men dersom en del vilkår er oppfylt blir 40% slettet senere. De viktigste vilkårene er at du består eksamen tilsvarende den studieprogresjonen du har søkt for støtte til og at du ikke bor sammen med foreldrene dine. Hvis du bor sammen med foreldrene dine forblir alt lån, mens 40% slettes altså om du bor for deg selv.
Lenke til kommentar

Nei, spørsmålet gjaldt ikke borteboerstipend. Tittelen lyver, sånn sett. Det er helt tydelig at det ikke er det som er spørsmålet om du faktisk leser første innlegg i tråden, og ikke bare tittelen. Det er mulig trådstarter tror at det er samme system som på videregående, men så lenge det er snakk om å flyte hjemmefra for å studere så er det andre regler som gjelder. Da er det mer matnyttig å gi råd om de økonomiske støtteordningene som er relevante enn å kverulere på ordbruk.

Lenke til kommentar

Hei, jeg begynner å studere til høsten og skal kjøpe meg en leilighet, tar opp ca en mill i lån. Jeg er selvsagt avhengig av borteboer hvis jeg skal leve komfortabelt, men er et lite problem. Vet at jeg ikke må bo i samme hus som foreldre hvis jeg skal ha rett på borteboer. Tingen er at faren min skal leie et rom i leiligheten min hvor han skal være 1-2 ganger i uken. Jeg vil da stå med lån, men han leier hos meg. Jeg bor i praksis med faren min. Vet alt dette høres helt rart og absurd ut, men det er som det er.

Vil dette føre til at jeg ikke får borteboerstipend? Er ikke aktuelt for faren min å ha en annen adresse.

Nei, spørsmålet gjaldt ikke borteboerstipend. Tittelen lyver, sånn sett. Det er helt tydelig at det ikke er det som er spørsmålet om du faktisk leser første innlegg i tråden, og ikke bare tittelen. Det er mulig trådstarter tror at det er samme system som på videregående, men så lenge det er snakk om å flyte hjemmefra for å studere så er det andre regler som gjelder. Da er det mer matnyttig å gi råd om de økonomiske støtteordningene som er relevante enn å kverulere på ordbruk.

Helt enig i at det er viktig i å informere om regler som medfører at utdanningsstipendet kuttes. Likevel virker det som TS ikke sikter til utdanningsstipendet, men til støtten man får for å flytte utenfor hjemmet for å fullføre videregående utdanning. Derfor TS tenker på faren med at faren skal bo tidvis i denne leiligheten. Ikke meningen å være kverulerende, men for meg virket det som TS tror at borteboer stipend også er en støtte man kan få for høyere utdanning, og ikke bare videregående opplæring (som er tilfellet). Det jeg ville oppklare. Just sayin'....

Endret av joneug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...