Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Er det noen her som har erfaring(er) med faget Ex.phil/ Ex.fac?

Jeg tenker å ta enten dette eller engelsk med kulturforståelse i Australia neste semester.. Jeg reiser gjennom Gostudy, blir derfor i Australia i 3 mnd.

Jeg er veldig interessert i filosofi og har vært det siden jeg var liten, men samtidig føler jeg kanskje at (det førstenevnte) faget blir svært mye vanskeligere på engelsk osv... Jeg er ganske god i engelsk, men er redd for å dette av likevel...

Jeg tenker ikke å studere noe innenfor filosofi senere, tror jeg ikke, så valget av fag er ikke så avgjørende. Jeg ønsker bare å velge et fag som er spennende og lærerikt, men samtidig ikke for vanskelig. Det at jeg reiser til Australia, er i utgangspunktet for å få et type "utviklings"-år, men samtidig ønsker jeg å ta et spennende fag, som sagt.

 

I tillegg har jeg hørt at det er litt matte - eller mer logistikk - innenfor det førstenevnte faget, stemmer dette? Er Ex.phil/ Ex.fac-faget veldig vanskelig? Jeg har nemlig blitt rådet til å styre unna faget (fordi det ikke er noe vits i at jeg tar det?), derfor har jeg på følelsen av at det er vanskelig, men likevel har jeg lyst til å studere det.... Er det ikke en god start inn i studie-livet, da? Selv om man ikke trenger faget på alle studier... Så, hva skal man tenke?

 

 

Takk på forhånd! :)

 

Er forresten 19 år.

Endret av anonymc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På de fleste universitetsstudier er ex.phil obligatorisk, så dersom du skal studere senere kan du like gjerne ta det nå. Dersom du også har litt interesse for filosofi er det bare å kjøre på.

 

Faget er ikke spesielt vanskelig, husk at de aller fleste studenter skal gjennom faget, og 99.5% av dem greier det. Dert er ikke noe matematikk i ex.phil.

 

Ex.fac er det færre studenter som trenger siden ikke alle studier har det. Hvilken "type" ex.fac man tar avhenger også av studiet. Vanskelighetsgraden varierer også litt mellom de ulike retningene, men det er gjennomførbart for alle uansett. Dersom du senere skal ta et studie der du trenger ex.fac, kan man bruke ex.fac-en man har fra før selv om det er "feil" type vanligvis.

Lenke til kommentar

 

 

I tillegg har jeg hørt at det er litt matte - eller mer logistikk - innenfor det førstenevnte faget, stemmer dette?

 

 

 

Exphil er forskjellig fra lærested til lærested, men også innad på lærestedet. For eksempel så har faget 5 forskjellige emnekoder bare på NTNU, noe som betyr 5 forskjellige pensum. Fra høsten 2013 kom exph0004 beregnet for naturvitenskap- og teknologistudenter, der forskning og vitenskapsteori står for en større del av pensumet. Men det handler ikke om matematikk eller logistikk.

 

 

 

Faget er ikke spesielt vanskelig, husk at de aller fleste studenter skal gjennom faget, og 99.5% av dem greier det.

 

Eh nei? Exphil er jo blant emnene som beryktes for å ha høyest strykprosent. Da jeg hadde det var det rundt 30% som strøk. Mange av disse stryker jo riktig nok taktisk, men å bomme fullstendig på oppgaven er ikke uvanlig. Er likevel enig i at faget ikke er spesielt vanskelig, og har hørt om flere som har greid B med rundt 1 dags lesing. Så er spørsmålet hvor engasjert og flink man er til å lese da.

 

Jeg var ganske misunnelig på de som hadde tatt exphil i utlandet og fått det godkjent før de begynte på "ordentlige" studier, så ville absolutt prøvd meg på det om jeg var deg, anonymc, med mindre det ikke var helt sikkert at man fikk det godskrevet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager for sent svar, men tusen takk for svarene! Setter stor pris på dem!

 

Nå vet jeg ikke om dette blir veldig tørt da, har hørt det fra flere... Er det vanskelig å følge med? Jeg tror jeg vil synes det er spennende, men aner ikke..

Er det noen som har studert engelsk med språkforståelse eller exphil i utlandet, som kan sammenligne? Nå for tiden vipper jeg mot sistenevnte, men er redd for å angre meg... Pappa fraråder meg faget på det sterkeste, så er litt bekymret...

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om dette blir veldig tørt da, har hørt det fra flere... Er det vanskelig å følge med? Jeg tror jeg vil synes det er spennende, men aner ikke..

Tørt er bare fornavnet. Jeg gikk i én forelesning, og det var nok for et helt liv. Når det er sagt leste jeg i tre dager før eksamen og fikk B. Generelt tror jeg man stiller sterkt om man gjorde det bra i norsk på videregående, og er trent i å argumentere og drøfte. Jeg tok emnet på NTNU.

Lenke til kommentar

Jeg tok også exphil før jeg begynte for å være smart. Tenkte ikke på at jeg da manglet studiepoeng for å få full støtte fra lånekassen da jeg faktisk begynte på universitetet, så endte opp med å måtte ta enda et fag jeg strengt tatt ikke trengte eller fikk bruk for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...