Gå til innhold

Kjøp av høytalere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden den er bare 34 watt må de jo bli noen stativ høyttalere.

 

Man skulle tro det, men faktisk så trenger stativhøyttalere som oftest mer watt en gulvstående høyttalere for å kunne spille på samme volum. Har noe med totalarealet til høyttaleren å gjøre.

 

At en bokhyllehøyttaler til samme pris som en gulvstående vil gi bedre lyd blir riktig, men ikke volum.

 

 

Til trådstarter. Hvis Cerwin Vega er tingen, så kan også fnky være noe å kikke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt ærlig så er vel en forsterker til 10-15000,- kvalitetsmessig litt i overkant for CV etter min mening, men det er min mening :D

 

Men litt mer seriøst: Selv om CV kan lage mye lyd med lite watt, så krever store elementer mye watt for å ha litt kontroll på dem. Du nevner ingenting om hva du krever av en forsterker, brukstype. Holder det med stereo eller ønsker du surround receiver for å kunne koble til mye forskjellig, selv om det skulle være stereo bruk?

 

For å skaffe mye god kontroll til lite penger, men fortsatt ha god kvalitet, så ville jeg anbefalt deg å kikke på Emotiva. Du må importere selv, men det er MANGE som gjør der, og er meget fornøyd.

 

Velger du deres UMC-200 som er en surround forforsterker, så kan du koble til masse komponenter og styre alt fra denne. Så som effektforsteker enten velge XPA-2, XPA-5 eller XPA-200. Hvis CVene har dobble høyttaler innganger, så kan du bi-ampe med XPA-5, slik at du får 400w pr høyttaler. XPA-2 leverer 300 w i hver kanal. XPA-200 er en litt svakere utgave som gir 150w til hver høyttaler. Dette i 8 ohm.

 

Fordelen med f.eks. XPA-5 er at man kan utvide til surround uten noe annet utstyr enn nye høyttalere senere.

 

Men rent Stereo oppsett vil UMC-200 og XPA-2 nå komme på, regner man 300 dollar i frakt, så er det 1800 dollar, som er ca 12.000,- (rundet opp), som skal vli ca 15.000,- ferdig momset, ferdig levert på døren.

(Når jeg bestilte min XPA-5 så var det rundt 180 dollar i frakt så vidt jeg husker).

 

Det fine med Emotiva er at hvis man ikke er fornøyd, så er det utrolig lettsolgte her hjemme. Har sett de gått med så lite som 500,- i tap så å si med en gang de har blitt lagt ut for salg. Er man litt usikker, så bare les hva folk sier i Emotiva tråden på avforum.no

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Høytalerne burde absolutt være disse, vis de ikke er for store da:http://www.hifiklubben.no/Products/cerwin-vega-xls-12-gulvstaende-hoyttaler-28490/. Hvis du er ute etter noe mindre, nkanskje disse: http://www.hifiklubben.no/Products/cerwin-vega-xls-6-kompakt-hoyttaler-28486/ Har lenge hatt lyst på disse. De leverer bra bass og volum med sine 2x125W. Men de leverer mer lyd enn forventet.

Endret av henricoboy
Lenke til kommentar
henricoboy, den 10 Sept 2014 - 22:44, sa:

Har lenge hatt lyst på disse. De leverer bra bass og volum med sine 2x125W. Men de leverer mer lyd enn forventet.

 

Høyttalere leverer ingen watt, det gjør forsterkerene. De 125W som du sikter til er oppgitt "Peak" watt, og er hva høyttaleren takler i korte øyeblikk. Får den 125w over tid så ryker enten sikringen CV høyttalerene ofte har, ellers så brenner elementet eller delefilteret opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...