Gå til innhold

Whiskey over lengre tid

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en flaske Jack Daniels Whiskey.

Tenkte litt på hva som skjer med smaken visst jeg lar flasken stå i noen år.

Blir smaken bedre av det? eller værre? eller rett og slett det samme? :)

Visst det lønner seg, er det en fordel om flasken står kjørlig eller i rom tempratur? Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om den er uåpnet skal den vare tilnærmet uendelig og smake nøyaktig det samme siden sprit ikke utvikles på flaske slik som f.eks vin. Er den åpnet avhenger det av lagringsforholdene, da bør den stå kjølig og mørkt for å holde lengst mulig, opptil flere år før du klarer å kjenne noen merkbar forskjell i smaken dersom den lagres riktig.

Edit: Om det var uklart: Det er ingen fordeler ved å lagre sprit siden smaken ikke vil utvikle seg.

For å ta litt mer når vi først er i gang:

Øl: Noen typer kan lagres, og bli bedre (gjelder primært øl med noenlunde høy alkoholprosent, syre og tanniner).

Vin: Omtrent samme betingelser som øl.

Likør: Er det blankt/mørkt kan det som regel lagres evig, men likør som inneholder fløte som f.eks Amarula, Baileys o.l. bør drikkes innen utløpsdato. Hvis ikke, kan det begynne å skille seg og smaken kan endres/forringes. Jeg drakk for en stund siden et par glass malibu og cola hvor malibuen var en 6-7 år gammel, åpnet flaske lagret i en varm stue under masse lys. Smakte helt fint :)

Sprit: Kan lagres for evig tid.

Med "lagres" menes det at det er en forseglet/uåpnet flaske som lagres i kjølig, stabil temperatur og i mørke omgivelser.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Har flere u-åpne flasker av diverse merker som er 15+ år siden jeg kjøpte. I mange av de har volumet minket pga. ikke tette korker. Nå skulle jeg sikkert ha lagret de kjøligere og liggende, men de gjør seg godt der de står i skapet :)

Ellers så er det vel rett at Whisky/Cognac ikke modnes etter den er tappet på flaske.

Lenke til kommentar

Whisky forandrer seg på flasken både før og etter åpning. Før åpning må det mange år til før en endring kan detekteres, den er en sakte formildning og bløtgjøring som skjer. Etter åpning går prosessen fortere. Etter noen få måneder kan man kjenne at smaken har begynt å diminueres, altså den blir svakere og bløtere. Dette har jeg erfart med samtlige av flaskene jeg har hatt opp gjennom mine 20 år som whiskyentusiast. De whiskyene som er milde og bløte fra før vil bli stadig mer uinteressanne og kjedelige etter åpning. Men de som er ekstremt smaksrike og brutale vil ha svært godt av månedene og årene etter åpning.

En av mine deiligste whiskyopplevelser var de siste slantene av min forrige Ardbeg 10 som ble åpnet mer enn 3 år tidligere. Fantastisk bløt og behagelig, med lang og deilig fornemmelse av torv, røyk, sjø og gammelt treverk. Den nye flasken jeg åpnet var voldsom, brutal og rå til sammenligning. Jeg kjøpte en Bunnahabain 18 for to år siden, og den syns jeg var litt for heftig da jeg smakte på den. Nå to år senere er det en helt annen whisky, edel, innsmigrende og deilig. Jeg har en Ardbeg Corrywreckan som ble åpnet for ett års tid siden og da syntes jeg den var i voldsomste laget, og med en litt for brutal råhet over seg. Men jeg har troen på at den innen 2 år vil nærme seg storheten til den gamle Nam Beist, og den er på god vei.

Sånn kunne jeg fortsatt med alle de 25+ flaskene mine, alle har sin måte å forandre seg på og avslører stadig nye sider ved seg ettersom månedene går. De får stå i mange år, slik at jeg får samplet hele utviklingen deres. Og det er aldri mangel på en whisky som det er på tide å smake igjen. Men Jack Daniels? Tror ikke den er noen lagringskandidat, den blir nok bare mer og mer uinteresann ettersom tiden går. Tviler på at den har i seg noen skjulte smaker som kan komme frem over tid slik de virkelig gode whiskyene har.

Optimal lagring for whisky er mellom 10-20 grader, og minst mulig temperatursvingninger gjennom døgnet. Videre skal de ikke ha for mye lys. Nederste etasje i et rom uten oppvarming og uten vindu er optimalt. Gjerne inn mot grunnfjellet. Om man er proff anskaffer man et vinskap og setter det på 10 grader om man vil holde utviklingen på et langsomt nivå, eller 15-20 om man vil at whiskyen utvikler seg raskere. 15 grader er en fordel, for da slipper man at whiskyen er for kjølig når man skal ta seg en liten smak.

Jeg vet at det er forskjellige oppfatninger ute, og dette er mine erfaringer jeg har aktivt gjort meg gjennom de siste 20 år.

Lenke til kommentar

Hva skjer hvis du lagrer whiskey i fryseren eller kjøleskapet da ?

I kjøleskap vil nok de naturlige prosessene gå mye langsommere. Men en av prosessene er jo at alkoholstikket reduseres og gir plass til de gode smakene bl.a fra tønnelagringen. Så jeg ville ikke satt noen av flaskene mine i kjøleskapet. Fryseren har jeg ikke prøvd og ser ikke vitsen med det heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...