Gå til innhold

Nytt hjemmekinoanlegg, rar lyd i to høyttalere


Anbefalte innlegg

Heihå.

 

Har akuratt koblet opp mitt nye Denon AVR-X500 Argon Junior anlegg.

 

https://www.hifiklubben.no/Products/denon-avr-x500-argon-junior-40-hjemmekinoanlegg-61606/

 

Alt virker som det skal, og hører lyd i alle høyttalere, MEN i de to høyttalerene som er bak meg, der er det noe rart og eg aner ikke om det skal være sånn..

Satt å så på Two and a half men og la øret inntil ene høyttaleren det er snakk om og når det var vanlig snakking på tv'en så kom det bare en slags lav skurrelyd i takt med pratingen, men når folk lo i salen på serien så var latteren helt klar og tydelig.

 

Skal det være sånn?

 

EDIT: Never miiiind, måtte velge multi channel Stereo på recieveren ;) DA ble det andre boller :)

Endret av IcedInsanity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løsningne på problemet er feil. Den innstillingen kan du bruke på musikk ved fest. Det du skal sette den på er Dolby Pro Logic II, eller Movie innstillingen.

 

Hvordan bakhøyttalerene spiller med kommer helt ann på hvordan lyden er laget på det du ser. Hvis Two and a Half Men har kun prating i kanalene foran, og har latteren fra publikum bak, slik du nevner, så er det korrekt. Dialogen skal i 95% av tilfellene kun komme i fra senter høyttaleren.

 

Hvis du ser en skikkelig film med skikkelig lyd (Hollywood action film f.eks.) så vil det bli fæl lyd med den innstillingen du nevner.

 

Hvis det fulgte en mikrofon med forsterkeren, har du brukt denne? Kjørt det som heter romkorrektsjon?

Lenke til kommentar

*Snip

 

 

Har stilt inn hvor langt de ulike høyttalerene står ifra recieveren vertfall. Ser gjennom de ulike valgene eg har under Surround knappen på fjernkontrollen nå og de er.

 

Stereo, Direct, Virtual,Multi ch stereo,DTS NEO.6 Cinema, PLII Cinema. Så hva anbefaler du til vanlig tv titting og hva til film?

 

Nei det fulgte ikke med mikrofon.

Endret av IcedInsanity
Lenke til kommentar

For musikk så er Stereo eller Direct best (Normalt så er Direct best, selv om den normalt har litt lavere volum enn stereo.

 

For surround, funker bra på TV også, så bruker jeg PLII Cinema, mens DTS NEO 6 Cinema skal også funke, kommer ann på hvilken av de du syntes låter best.

 

De 2 sistnevnte lar ett 5.1 signal du får inn være i fred (siden du ikke har 7.1), og utvider stereo til surround på en meget god måte.

 

Multi ch.stereo legger egentlig kun signalet du har i frontene (stereo) som kopi til de bak, og inn i senter som mono. Funker egentlig kun til fest.

 

Siden du ikke har romkorrektsjon, så er det normalt 2 ting som må stilles på, det ene har du gjort som er avstanden. Det andre er volum for hver høyttaler. Noen bruker her ørene, men de er ikke alltid bra til dette. Det letteste er å laste ned en dB måler til smarttelefon hvis du har det. Disse finner du gratis.

 

Da kan du måle hvor stort volumet er i fra hver høyttaler, og stille dem slik at alle gir riktig volum. Tipper de bak hos deg står litt høyt. Når du måler, så hold mikrofonen på telefonen rett opp ca der hvor du har hode. Hold den rett foran fjeset så ser du målingene samtidig.

 

Standard er at venstre fronthøytaller skal stå til 0.0 dB i menyen, og volumet denne gir på telefon skal du matche ved å stille de andre opp eller ned, inkludert suben.

 

Har du sub, så har denne normalt innstillinger på seg selv, får frekvens og volum. Disse skal normalt settes til 50%, og la forsterkeren ta seg av resten. Men det kan være greit å sjekke hvilke frekvenser høyttalerene takler, da man normalt setter suben i forsterkeren til 80Hz, noe som kan bli dumt hvis høyttalerene ikke gir noe særlig lyd under 120Hz. I forsterkeren så er det noe som på norsk heter delefrekvens, crossover på engelsk, som sier hvor suben skal ta over for høyttalerene. Normalt så skal denne stå til 80Hz, men med store høyttalere, så er det greit med 60, og små på 100 eller 120.

 

Hvis du ikke finner de innstillingene så si i fra, så kan jeg prøve å finne manualen.

Lenke til kommentar

Tok noe bilder av hvordan ting står innstilt pr nå.. har ikke tuklet med så mye og er noe eg ikke aner hva betyr, som feks valgene under "bass" fanen.

 

 

 

post-97018-0-06785100-1405938281_thumb.jpg

post-97018-0-83393800-1405938282_thumb.jpg

post-97018-0-65816100-1405938284_thumb.jpg

post-97018-0-13212200-1405938286_thumb.jpg

post-97018-0-76332700-1405938287_thumb.jpg

post-97018-0-28555100-1405938289_thumb.jpg

post-97018-0-77621000-1405938290_thumb.jpg

 

 

Målte også venstre front med db måler (alle står på 0,0db i reciever menyen) og den ble målt til 50db. Men hva skal resten stå på da?

Endret av IcedInsanity
Lenke til kommentar

Når du måler 50 dB med det jeg regner med er støy fra venstre høyttaler (test tone fra forsterkeren), så skal du justere de andre høyttalerene til å treffe ca samme nivå på telefon. Skru opp eller ned slik at alle viser det samme i dB måleren, men alltid la venstre stå til 0.0 dB. Hvis du ikke får strudd på + siden, men kun minus, så kan det hende at du må justere litt ned på venstre først. Men normalt så skal du slippe det.

 

 

 

Bildene:

 

Under speaker config, hvor det på bildene står Large. Sett disse til Small. Så avlaster du forsterkeren litt. Sjekket spesifikasjonene på høyttalerene, og de er oppgitt å spille i fra 80 Hz og oppover. Da er det greit å la Suben ta seg av det under.

 

Under Crossover ville jeg hevet dem til 100 Hz.

 

Under bass så har du LPF for LFE, så vidt jeg kunne skjønner etter kjapp googling, så var dette hvor bassen skal kappe oppe i registret, en type motsatt crossover, altså hvor høyt opp suben skal spille, hvor crossover er hvor lavt høyttaleren skal spille. Når du setter de høyttalerene til Small, så skal ikke dette gjøre noe forskjell på denne, men så det var anbefalt å sette den til 150 Hz.

 

SW Mode, utgår også når du setter høytallerene til small. Slik den står nå så spiller suben med høyttalerene hvis de er satt til large. Bare la den stå på det.

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig for hjelpen så langt vertfall. Fikk gjort det du skrev over her. Fikk stilt inn høyttalerene med db måleren på telefonen, satt de også til Small, og satt de til 100Hz under Crossover.

 

Vil jo helst ha det til å spille så optimalt som mulig når eg uansett har brukt litt penger på å få litt bedre lyd enn den sinnsykt svake "TV lyden" :)

Lenke til kommentar

Bare hyggelig å kunne hjelpe

 

Du får sette på en skikkelig film og si hvordan om det høres bra ut.

Du kan jo også teste Two and a Half Men, og si om det ble noe forskjell. Vil tro bakhøyttalerene var satt veldig høyt i forhold til frontene? Hos meg er surround kanalene stilt 8-9 dB lavere enn venstre front. 3 dB opp på lyden er dobbelt så høyt (10dB er det vi opplever som dobbelt så høyt)

Lenke til kommentar

Er det noe å gjøre med den smått irriterende pipingen som alltid er i bakgrunnen når eg bruker "Portable" porten på recieveren og har kabel fra den til lyd ut på PC'en?

 

Ser GoT på PC skjermen og har lyden via hjemmekino lyden.. kan høre forandring i pipinga når nettsider loader og når eg flytter på musa..

Lenke til kommentar

Det kan variere hva det er for noe.

 

Du kan prøve å slå av alle Windows-lyder, og se om det hjelper. Men mest sannsynlig så er det ett typisk lydkort/PC problem. Det har blitt veldig mye bedre de siste årene, men før så var det veldig anbefalt å bruke optisk kabel fra PC til forsterker for å skille disse elektrisk fra hverandre. Men i dag så kan det være ett problem å få til siden det for det meste brukes HDMI, som uansett vil ha en elektriske forbindelse. Det kan være støy som går via skjerming osv som er problemet.

 

Hvordan har du koblet dette sammen?

Har du Windows lydinnstillignen på 100%? For hvis du har det så anbefaler jeg deg at du setter den ned til 80-90%, og heller la forsterkeren ta seg av forsterkningen. Når denne står på fullt, så makses lydkortet ut (sender full styrke), og da legger de som regel til en del forvrengning i lyden, som skaper støy og annet.

 

Husker å ha lest at en annen her inne også hadde noe lyd når man flyttet musen. Men husker ikke hva løsningen var der, eller om det var en løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...