V. Haugen Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Universitetet i Oslo (UiO) vil ikke lenger ha ansvaret.Over og ut for Norsk Ordbok på nett Lenke til kommentar
*F* Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Greit nok, jeg bruker bare TheFreeDictionary uansett. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Underlig prioritering, siden er svært nyttig, og dette er jo en av de nyttigere tingene denne delen av akademia faktisk sysler med, hvorfor kutte ned på akkurat det? Ellers skjønner jeg ikke helt påstanden om at nettutgaven ikke har oppslagsord før "i", det er jo ikke rett, snakker de om noe annet enn selve ordboka på nett man kan søke i? AtW 4 Lenke til kommentar
zfc Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Dette var triste nyheter, for denne ordboka er virkelig god. Den har mye informasjon om hvert ord, f.eks. grammatisk klassifisering, sideformer og eksempler på bruk. Jeg bruker den hver gang jeg lurer på stavemåte/betydning av norske ord. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Kjipt. Har brukt den siden er god del. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Underlig prioritering, siden er svært nyttig, og dette er jo en av de nyttigere tingene denne delen av akademia faktisk sysler med, hvorfor kutte ned på akkurat det? My guess: fordi det ikke er det universitetet får betalt for. Vi (som samfunn) har gått over til mer og mer "incentivbasert" finansiering. Så nå får universitetene betalt et visst grunnbeløp, men så en del per studiepoeng og forskningsartikkel vi "produserer". Tanken er vell at ellers ville vi bare dasset og brukt tiden vår på tulleting, som å finne opp objektorientert programmering eller drifte en ordbok. 2 Lenke til kommentar
Dåppel Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 (endret) Ellers skjønner jeg ikke helt påstanden om at nettutgaven ikke har oppslagsord før "i", det er jo ikke rett, snakker de om noe annet enn selve ordboka på nett man kan søke i? Det er ei anna ordbok. Åse Wetås pratar om Norsk Ordbok 2014, som er ei ordbok over nynorsk og dialektar. Den er meir omfattande enn nynorsk-/bokmålsordboka til UiO, men berre digitalt tilgjengeleg frå i. UiO vil ikkje ha ansvar for nokon av ordbøkene lenger. Endret 17. juli 2014 av Priamel 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juli 2014 Del Skrevet 18. juli 2014 Ordboka er svært nyttig. Jeg regner med dette er et spill for galleriet for å synliggjøre driftskostnadene slik at de får mer øremerkede midler til det. En mulighet er å gi andre driftsansvaret. 1 Lenke til kommentar
probin Skrevet 18. juli 2014 Del Skrevet 18. juli 2014 Nooooooo.. Jeg bruker jo den siden veldih mye. Har t.o.m bokmerka siden. Utrolig flott å ha når jeg spiller wordfeud :/ (ikke juksing altså ) Lenke til kommentar
b115242 Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Den benytter jeg daglig! Er det andre substitutter til denne? Da kan de legge ut kildematerialet i det minste. Dette er vel noe vi betaler for over skatteseddelen? Dette er dårlige nyheter! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg