Gå til innhold

Galaxy S5 selger dårligere enn S4


Anbefalte innlegg

"Merketretthet" gjør seg gjeldene først og fremst i "rike" land der forbrukeren har råd til å velge "det beste/nyeste/hotteste". Vekst i disse regionene er vansklig fordi det er hard konkuranse på toppen, og mange av forbrukerne velger "fra toppen" da de er orientert den veien.

 

De er ute etter ekslusivitet. "Merket" og hva det representerer, er viktigere enn funksjoner og valutta for pengene. Selger toppmodellen godt, selger ofte de "billigere" bedre fordi merket blir trendy. Sånn har Samsung blitt størst: ved å satse bredt. Med stor vekst i brede markeder, kan potensialet for vekst svekkesi perioder, pga oppgang/nedgang i handlekraft og kjøpevilje. Derfor vil gevinsten alltid variere.

 

Men når noe blir "for mainstream", sånn som ett merke, vil de som er ute etter eksklusivitet se andre veier etter "det neste", og forbrukerene vil følge etter som sauer. Derfor er det viktige å være eksklusiv. Apple har hatt denne tankegangen hele veien, og forbrukerene aksepterer produsentens betingelser ukritisk fordi "de må ha det uansett...". "Det er den (den fineste/mest eksklusive som alle andre har) jeg vil ha!". Design spiller på følelsene, enkelthet på fornuften. Derfor vinner apple blant "rike forbrukere".

 

Om samsung lager en "søster-brand", vil den i verste fall svekke samsung som merke i sitt eget marked. Dette er ikke ønskelig for samsung mtp. at mobil-divisjonen kun er en bitte liten del av den totale satsningen. Å "kvele" galaxyserien tror jeg vil bremse veksten såpass at det blir for brutalt å velge det alternativet. Det de burde er å forenkle porteføljen, kutte ned på alternativer, og gjøre forskjellene i modeller tydeligere. Dette er jo tross alt det som gjør at Apple selger så godt selv om de kun har noen få varianter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For ikke å snakke om alle versjonene av Galaxy merkevaren. Jeg tillater meg å illustrere med en liste over alle Galaxy-modellene som ligger på de norske sidene til Samsung og som ble lansert mellom S4 og S5 (les: i løpet av 12 måneder):

 

*snip*

 

Man må jo ha en doktorgrad i Samsung for å klare å skille alle Galaxy-modellene fra hverandre ... Spørs om ikke Gordon Ramsay burde gjøre en spinoff på "Kitchen nightmares" og ta en tur innom Samsungs "Cellphone nightmares".

 

Minner litt om da Nokia var på topp og hadde uhorvelig mange forksjellige modeller... Blir bare rotete, og det må da være bedre å ha færre modeller og sørge for at de fungerer best mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må det? Produsenten med få modeller (Apple) taper stadig markedsandeler, og å ha mange modeller har vært en historisk suksess som har ført til større salg i mange bransjer. Sier ikke at jeg sitter med fasiten, men jeg tror folk skal være litt åpne for at deres teorier om hva som lønner seg kanskje også er basert på tynt grunnlag?

 

AtW

Lenke til kommentar

Alt med måte, så en mellomting mellom det Samsung gjør nå og det Apple gjør er kanskje bedre? Og Nokia er vel et godt eksempel på at mange modeller ikke nødvendigvis er en suksess, selv om akkurat den historien nok er ganske sammensatt :)

 

Det er riktig at det ikke nødvendigvis er en suksess, om å gjøre det bra som firma bare var snakk om å h a mange eller få modeller, skulle jeg startet ett selv.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...