Gå til innhold

Ned i vekt - fast og fin

Anbefalte innlegg

Vekta viste 117,5 kg og i det sekundet gikk det opp for meg: Hva faen holder jeg på med? Dette vil jeg ikke lenger. Jeg skal ned i vekt. Jeg er klar for utfordringen...

Tenkte jeg kunne spørre litt om hjelp her :) Jeg ønsker å kombinere styrke/kardio. Har en fantastisk skog rett ved hjemmet mitt som bør og kan utnyttes til det maksimale. Når det gjelder styrke tenker jeg litt på hjemmeøvelser/studio.

Har dere tips til et program? Jeg er 17 år og 183 cm.

Kostholdstips? Jeg er ikke akkurat en kokk, så setter pris på tips om "normal" mat som er sunn og bra. Kaloriunderskudd har jeg vel skjønt.

Proteinshake eller lignende? Noe for slanking?

Mitt mål er å se bra ut. Å føle meg bra hver dag jeg går ut døra. Jeg ønsker å ha litt styrkeøkter for å øke litt muskelmasse samtidig som jeg går ned. Hvem vil vel ikke være muskuløs?

Jeg setter umåtelig stor pris på svar og tips - og jeg kommer absolutt til å oppdatere dere om hvordan det går med meg og denne "lille" utfordringen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiser middag nå(766kcal), men skal svare her om ingen kommer innom før den tid.

I teorien møter du på flere problemer, det kreves kcal-overskudd for å bygge masse og kcal-underskudd for å redusere fettprosenten.

Men du har også en fordel, som "nybegynner" vil du kunne miste fett og øke massen samtidig den første tiden pga massen er noe mindre en den har potensial for å være samt glykogenlagre vil måtte fylles. Med bedre teknikker vil man også "bli sterkere" selv på en deff.

Men fettet må vike om du skal kunne se ut som du ønsker og da er det bare en ting som gjelder, kaloriunderskudd , noe du får gjennom kost og trening.

Det optimale er å kutte 500kcal i kosten og trene for 500kcal pr dag så det totale underskuddet blir ca -7000kcal i uka som vil gi ca 1 kg fett ned pr uke.

I første omgang behøver man ikke overtenke kostholdet, men kun telle kalorier uten å tenke på selve råvarene.

Da vil råvarene endres til noe sunt automatisk da man set kaloritallet fyke i været om man spiser ugunstig.

Her vil ting som å bytte over til lettbrus ol redusere kcal mye om man ellers drikker sukkerdrikke.

Telle kcal høres slitsomt ut, men kun i begynnelsen. Det tar ikke lang tid før man vet hvor mange kcal ditt og datt er.

Å bare spise "sunnere" og ikke telle vil jo fungere, men da mister man oversikten og egner seg mest for de som bare vil bli tynnere over tid uten å legge noe mere i det.

Man endrer livsstilen og er ikke på en "slankekur"

Det må kunne gjennomføres og starter man for hardt og ditt og datt ikke er lov møter man ofte veggen etter 1 uke.

------------------------------------------------------------------

2200-2500 kcal høres rett ut for deg i begynnelsen.

Man vil prøve å få i seg iallefall 150g protein pr dag ( 600kcal) og resten blir det det blir.

Hovedpoenget med styrketrening og protein på en "deff" er å holde på muskelmassen man har så kroppen ikke forbrenner den på underskuddet av energi.

Jeg ville ha gått for å trene 3 ganger i uka på studio

https://www.tn.no/ryp

RYP fra TN.no

Grunnprogrammet der krever bare at man plotter inn vektene man klarer 10 rep med i kalkulatoren og resten regnes ut automatisk så man bare kan møte opp og trene det som står. Siden har også en øvelsesguide med video om øvelsene er ukjente.

Med de 3 treningsdagene i boks er det bare til å fylle opp de andre dagene med en treningsform som er ca 1 time / 500kcal pr dag.

Det kan være hva som helst fra gåtur til random aktivitet.

Poenget her er at det er bevegelse man ikke bedrev fra før da vekten er som nå.

Om du trenger proteintilskudd elelr ikke kommer an på kosten.

Det er 30g protein i en kyllingfillet på 100g og skal man nå 150gram pr dag vil noen synes det er lettere med hjelp av tilskudd.

alternativet er bare å spise mer protein fra annen mat.

Endret av War
Lenke til kommentar

Tusen takk!

Spiser middag nå(766kcal), men skal svare her om ingen kommer innom før den tid.

I teorien møter du på flere problemer, det kreves kcal-overskudd for å bygge masse og kcal-underskudd for å redusere fettprosenten.

Men du har også en fordel, som "nybegynner" vil du kunne miste fett og øke massen samtidig den første tiden pga massen er noe mindre en den har potensial for å være samt glykogenlagre vil måtte fylles. Med bedre teknikker vil man også "bli sterkere" selv på en deff.

Men fettet må vike om du skal kunne se ut som du ønsker og da er det bare en ting som gjelder, kaloriunderskudd , noe du får gjennom kost og trening.

Det optimale er å kutte 500kcal i kosten og trene for 500kcal pr dag så det totale underskuddet blir ca -7000kcal i uka som vil gi ca 1 kg fett ned pr uke.

I første omgang behøver man ikke overtenke kostholdet, men kun telle kalorier uten å tenke på selve råvarene.

Da vil råvarene endres til noe sunt automatisk da man set kaloritallet fyke i været om man spiser ugunstig.

Her vil ting som å bytte over til lettbrus ol redusere kcal mye om man ellers drikker sukkerdrikke.

Telle kcal høres slitsomt ut, men kun i begynnelsen. Det tar ikke lang tid før man vet hvor mange kcal ditt og datt er.

Å bare spise "sunnere" og ikke telle vil jo fungere, men da mister man oversikten og egner seg mest for de som bare vil bli tynnere over tid uten å legge noe mere i det.

Man endrer livsstilen og er ikke på en "slankekur"

Det må kunne gjennomføres og starter man for hardt og ditt og datt ikke er lov møter man ofte veggen etter 1 uke.

------------------------------------------------------------------

2200-2500 kcal høres rett ut for deg i begynnelsen.

Man vil prøve å få i seg iallefall 150g protein pr dag ( 600kcal) og resten blir det det blir.

Hovedpoenget med styrketrening og protein på en "deff" er å holde på muskelmassen man har så kroppen ikke forbrenner den på underskuddet av energi.

Jeg ville ha gått for å trene 3 ganger i uka på studio

https://www.tn.no/ryp

RYP fra TN.no

Grunnprogrammet der krever bare at man plotter inn vektene man klarer 10 rep med i kalkulatoren og resten regnes ut automatisk så man bare kan møte opp og trene det som står. Siden har også en øvelsesguide med video om øvelsene er ukjente.

Med de 3 treningsdagene i boks er det bare til å fylle opp de andre dagene med en treningsform som er ca 1 time / 500kcal pr dag.

Det kan være hva som helst fra gåtur til random aktivitet.

Poenget her er at det er bevegelse man ikke bedrev fra før da vekten er som nå.

Om du trenger proteintilskudd elelr ikke kommer an på kosten.

Det er 30g protein i en kyllingfillet på 100g og skal man nå 150gram pr dag vil noen synes det er lettere med hjelp av tilskudd.

alternativet er bare å spise mer protein fra annen mat.

Hjertelig takk! Begynte i dag å loggføre mat og dermed kalorier. Endte opp på 1.700 kalorier i dag og fikk bevegd meg litt ;)

Lenke til kommentar

Klarer man å finne noe man liker som har lite kcal pr 100g så vil alt bli lettere.

Før tok jeg kylling og 90% av fater med ris eller pasta og 3 erter og saus.

Nå tar jeg en knyttneve-størrelse med ris/pasta om jeg har på noe i det hele tatt, så lesser jeg på med så mye kokte grønnsaker eller salat jeg får plass til.

Ikke bare kan jeg spise 3 ganger så mye i volum, men kcal er halvert også.

Fant en frask dressing fra idun jeg likte, fettfri var den.

I det siste har det blitt en salatpose med stekt kylling over og en dressing og vips så ble det 0 ris og karb og fortsatt et fullverdig måltid.

Finne noe man klarer å følge er det eneste som vil fungere, om det så er sjokolade til frokost.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å ta en cardio økt etter hver styrketrening. Styrketrening vil tappe energilagrene dine, og når du da drar på en cardio økt tar de energi rett i fra fettet. Det være seg alt fra en gåtur til spurt intervall. Ikke begynn for hardt, da møter du veggen.

Linser inneholder veldig mye protein, og er knall billig. Viss du klarer spise det så får du enkelt i deg 1,3g-1,7g protein per kg kroppsvekt om dagen.

Masse lykke til, jeg stoler på at du klarer målet ditt.
Kan det være en idé å poste ukentlige oppdateringer her om hvordan det går? Det kan være stor motivasjon for andre som vil prøve det samme. Og visst du føler framgangen stagnerer så er det alltids noen her for å hjelpe deg videre.

Endret av belius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...