Gå til innhold

Hvilket anlegg passer for meg?


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig gått til innkjøp av TV (http://www.hardware.no/artikler/test-sony-kdl-50w805b/160753). Men for å piffe opp lyden kunne jeg for en gangs skyld tenke meg å gå til anskaffelse av et skikkelig anlegg. Problemet er bare at jeg er et hundre prosent grønn på denne fronten - om jeg skulle tatt sats og kjøpt noe som så bra ut, risikerer jeg å kjøpe noe som ikke en gang er kompatibelt med utstyret mitt.

 

Trenger derfor litt hjelp til å finne ut hva jeg bør kjøpe. Jeg ser for meg et anlegg som både kan brukes til film og spill på en TV, men som også er brukbart til å spille av musikk. Innbiller meg at et 2.1-anlegg burde holde - i min lille TV-stue blir det fort overkill med 5.1 eller 7.1.

 

For en stund siden så jeg på anlegg som Harman/Kardon BDS 470 (http://www.lydogbilde.no/test/harmankardon-bds-470), men etter at det gikk opp i pris hos de leverandørene jeg fulgte med på ble det lite aktuelt. Uansett, jeg er ute etter noe som først og fremst briljerer med god lydkvalitet, slik at jeg får mest mulig ut av filmene mine og musikken min på et budsjett.

 

Anlegget bør også kunne kobles til platespilleren min (http://www.lydogbilde.no/test/project-debut-carbon-esprit).

 

 

Har ikke helt bestemt meg for prisklasse enda, da jeg ikke er helt sikker på hvor stor forskjell det er på et til 2000,- og et til 8000,-. Men et sted mellom der burde være oppnåelig (kan vurdere høyere eller lavere pris om det er et særdeles godt anlegg det er snakk om til en riktig penge).

 

Hadde vært kult om noen men litt innsikt her kunne hjulpet meg :)

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du plass til gulvstående høyttalere, så kan du ved å kjøpe riktig droppe sub.

Har du kun plass til såkalte bokhyllehøyttalere, så bør du ha sub.

 

Kjøper du receiver, så får du fordelen med å kunne koble alt til denne, for så å kun gå med HDMI til TV.

Du vil også senere, hvis du skulle få lyst, utvide til surround. Receivere har også enklere tilkobling av sub, og innstilling av denne.

 

For bedre lyd så vil alltid en stereo forsterker gi bedre lyd for like mye penger. Men ved bruk av sub, så må velge sub med omhu, etter hvilke type utganger forsterkeren har. Har den stereo ut, så er det RCA tilkobling, er det ikke det, så må du ha sub som du kjører høyttaler kabelene igjennom. Med stereoforsterker så må du som regel kjøre alle signaler via TV, hvis ikke komponentene har egne ekstra lydutganger, som mange har. Fordelen med å kjøre via TV, er at når du bytter inngang på TVen, så slipper du å bytte inngang på forsterkeren (hvis man ikke bruker en Logitech Harmony fjernkontroll, da fikser den dette selv)

 

Surround receivere har som regel en standard størrelse, Marantz har 2 stk som er nesten halve høyden, men fortsatt med så å si like mye stæsj innvendig.

 

Ved valg av surround receivere så er det som regel Pioneer 923 eller 924 og Onkyo 626 og 636 som gir mest for pengene. Disse har anbefalt utsalgspris på 5-6000,-, men er som regel å finne rundt 3000,- De andre receiverene som ligger rundt 2500,-, er milevis dårligere, da de normalt ligger på anbefalt utsalgspris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...