krikkert Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Da jeg kjørte opp kunne vi ikke begynne å øvelseskjøre før vi var 17 år. Jeg bodde da på hybel og hadde minimalt med øvelseskjøring. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at jeg maks hadde 10-15 timer totalt med øvelseskjøring. Da jeg tok lappen hadde jeg 9 kjøretimer. Har kjørt i snart 20 år, uten en skramme. Folk er forskjellige. Noen trenger 10 timer, andre 300. Mens andre aldri burde hatt lappen. Så, med andre ord, du kjørte opp under et annet regelverk (pre 2006-revisjonen), på et tidspunkt da det var en million færre norskregistrerte biler på veiene og da utenlandske kjøretøy var et relativt ukjent syn. På hvilken måte er din tyve år gamle erfaring representativ for dagens situasjon? 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Det som dog ER et tankekors er at det er mulig å kjøre opp til B med forholdsvis lite timer i forhold til det du mener er minimum hva man bør ha, for så å gå rett på C og CE. Så man kan ha forholdsvis uerfarne som kjører de største kjøretøyene. (2 år med B først er jo tatt bort - så her er man opptatt av sikkerhet :S ) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Det er mulig, hvis du ikke kjører opp på klasse B før nærmer deg 21 år (alderskrav på C/CE er 21 år - D/DE er 24). Jeg synes det er litt uheldig. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 erfaring fra klasse B er nesten ubrukelig når man skal over i C-CE. det er et helt annet nivå å kjøre. du kan jo prøve i bilen din å holde den hvite stripa 10 mil. og det blir uten resten av de andre faktorene som spiller inn. sorry for off topic. her er litt "on" det er fler som stryker i storbyene ifølge kjøresensor jeg hadde i Ålesund. i Oslo er snittet spessielt høyt. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 (endret) Det er mulig, hvis du ikke kjører opp på klasse B før nærmer deg 21 år (alderskrav på C/CE er 21 år - D/DE er 24). Jeg synes det er litt uheldig. Fullt mulig med 18 på C/CE, buss er 21, med yrkessjåføropplæring - denne er vel på 280 timer, men kravet der er vel bare 20 timer med kjøring. erfaring fra klasse B er nesten ubrukelig når man skal over i C-CE. det er et helt annet nivå å kjøre. du kan jo prøve i bilen din å holde den hvite stripa 10 mil. og det blir uten resten av de andre faktorene som spiller inn. Det er øvelsen med å kunne takle trafikkbilde, det å få mer erfaring med å takle trafikk osv man har nytte av. Altså erfaring. Feil man gjør er langt farligere med storbil enn en liten, så man bør ha erfart litt før man skal håndtere større kjøretøy, etter min mening. (ja, jeg har CE) Endret 27. juli 2014 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
op77 Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Da jeg kjørte opp kunne vi ikke begynne å øvelseskjøre før vi var 17 år. Jeg bodde da på hybel og hadde minimalt med øvelseskjøring. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at jeg maks hadde 10-15 timer totalt med øvelseskjøring. Da jeg tok lappen hadde jeg 9 kjøretimer. Har kjørt i snart 20 år, uten en skramme. Folk er forskjellige. Noen trenger 10 timer, andre 300. Mens andre aldri burde hatt lappen. Så, med andre ord, du kjørte opp under et annet regelverk (pre 2006-revisjonen), på et tidspunkt da det var en million færre norskregistrerte biler på veiene og da utenlandske kjøretøy var et relativt ukjent syn. På hvilken måte er din tyve år gamle erfaring representativ for dagens situasjon? Sier ikke at det nødvendigvis er det, jeg bare prøver å nyanser det litt. Det er forskjell på folk. Noen trenger rett og slett mye mer tid bak rattet enn andre før de er i stand til å kjøre opp. Om vi liker det eller ikke, så er den viktigste læringen den vi får etter at vi har tatt lappen og er "sluppet løs" på norske veier Og for å presisere til trådstarter: Nei, det er ikke flaut å stryke på førerprøven. Det kan være så mange årsaker til dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå