Gå til innhold

Flaut å stryke førerprøven?


m20k

Anbefalte innlegg

Da jeg kjørte opp kunne vi ikke begynne å øvelseskjøre før vi var 17 år. Jeg bodde da på hybel og hadde minimalt med øvelseskjøring. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at jeg maks hadde 10-15 timer totalt med øvelseskjøring. Da jeg tok lappen hadde jeg 9 kjøretimer. Har kjørt i snart 20 år, uten en skramme.

 

Folk er forskjellige. Noen trenger 10 timer, andre 300. Mens andre aldri burde hatt lappen.

 

Så, med andre ord, du kjørte opp under et annet regelverk (pre 2006-revisjonen), på et tidspunkt da det var en million færre norskregistrerte biler på veiene og da utenlandske kjøretøy var et relativt ukjent syn. På hvilken måte er din tyve år gamle erfaring representativ for dagens situasjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som dog ER et tankekors er at det er mulig å kjøre opp til B med forholdsvis lite timer i forhold til det du mener er minimum hva man bør ha, for så å gå rett på C og CE. Så man kan ha forholdsvis uerfarne som kjører de største kjøretøyene. (2 år med B først er jo tatt bort - så her er man opptatt av sikkerhet :S )

Lenke til kommentar

erfaring fra klasse B er nesten ubrukelig når man skal over i C-CE. det er et helt annet nivå å kjøre. du kan jo prøve i bilen din å holde den hvite stripa 10 mil. og det blir uten resten av de andre faktorene som spiller inn.

 

sorry for off topic. her er litt "on"

 

det er fler som stryker i storbyene ifølge kjøresensor jeg hadde i Ålesund. i Oslo er snittet spessielt høyt.

Lenke til kommentar

Det er mulig, hvis du ikke kjører opp på klasse B før nærmer deg 21 år (alderskrav på C/CE er 21 år - D/DE er 24). Jeg synes det er litt uheldig.

Fullt mulig med 18 på C/CE, buss er 21, med yrkessjåføropplæring - denne er vel på 280 timer, men kravet der er vel bare 20 timer med kjøring.

 

erfaring fra klasse B er nesten ubrukelig når man skal over i C-CE. det er et helt annet nivå å kjøre. du kan jo prøve i bilen din å holde den hvite stripa 10 mil. og det blir uten resten av de andre faktorene som spiller inn.

Det er øvelsen med å kunne takle trafikkbilde, det å få mer erfaring med å takle trafikk osv man har nytte av. Altså erfaring. Feil man gjør er langt farligere med storbil enn en liten, så man bør ha erfart litt før man skal håndtere større kjøretøy, etter min mening. (ja, jeg har CE)

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

 

Da jeg kjørte opp kunne vi ikke begynne å øvelseskjøre før vi var 17 år. Jeg bodde da på hybel og hadde minimalt med øvelseskjøring. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at jeg maks hadde 10-15 timer totalt med øvelseskjøring. Da jeg tok lappen hadde jeg 9 kjøretimer. Har kjørt i snart 20 år, uten en skramme.

 

Folk er forskjellige. Noen trenger 10 timer, andre 300. Mens andre aldri burde hatt lappen.

 

Så, med andre ord, du kjørte opp under et annet regelverk (pre 2006-revisjonen), på et tidspunkt da det var en million færre norskregistrerte biler på veiene og da utenlandske kjøretøy var et relativt ukjent syn. På hvilken måte er din tyve år gamle erfaring representativ for dagens situasjon?

 

 

Sier ikke at det nødvendigvis er det, jeg bare prøver å nyanser det litt. Det er forskjell på folk. Noen trenger rett og slett mye mer tid bak rattet enn andre før de er i stand til å kjøre opp. Om vi liker det eller ikke, så er den viktigste læringen den vi får etter at vi har tatt lappen og er "sluppet løs" på norske veier :)

 

Og for å presisere til trådstarter: Nei, det er ikke flaut å stryke på førerprøven. Det kan være så mange årsaker til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...