m20k Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 (endret) Hei! Jeg strøk førerprøven i går for klasse B. Jeg øvde MYE i forveien med min far, og jeg gjør knapt feil når jeg kjører med han. Dessverre tok nervøsiteten overhånd, og jeg strøk. Jeg kjørte bra de første 20 minuttene, men da jeg skulle finne et sted å snu, snudde det totalt. Jeg ble veldig stresset, og rygget litt for langt bak da jeg skulle snu bilen. Sensor tråkket på bremsen, og da trodde jeg at det var kjørt. Men da vi kom tilbake til statens vegvesen sa han at han ikke strøk meg der og da, men han strøk meg fordi jeg kjørte så dårlig etter den hendelsen (gjorde mye rart etter det, for jeg trodde som sagt at jeg hadde stryki allerede, og jeg blacka helt ut). Sensor innrømte at han tenkte inni seg: "Denne gutten kommer til å bestå uten problemer", og ble overrasket over hvor fort ting snudde. Det var 3100 kroner ut av vinduet, og jeg må vente til september til min neste oppkjøring. Veldig sure penger, og kjedelig å måtte vente så lenge. Spesielt måten jeg strøk på. Jeg VET at jeg kan kjøre bil, og det vet min far, stemor, kjæresten min og kjørelæreren min også. Spesielt pappa ble svært overrasket over at jeg strøk. Det flaueste er at jeg er en mann på 21 år, og da forventes det vel at man skal bestå førerprøven? Søker opp "strøk på førerprøven" og finner kun innlegg postet av jenter. Er jeg virkelig den eneste mannen som har strøket? Trenger litt trøst her. Følte meg som en idiot etter oppkjøringa i går. Og nå må jeg gå og grue meg til neste oppkjøring, var helt nervevrak dagene før oppkjøringa. Og det koster jo så innmari mye. :/ Strøk en gang på teoriprøven, men det var ikke krise. 600 kroner og 2 ukers ventetid er ikke så mye. Men 3100 kroner og 4 ukers ventetid for en som er lærling er veldig mye penger... Jeg skjønner ikke at det skal være så dyrt å kjøre opp, når man har betalt så mye fra før. Endret 16. juli 2014 av m20k Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Mange menn/gutter som har strykke og flere vil komme. Det er vel ofte nervene har skylden, ikke nødvendigvis kjøreferdighetene. Man 'klæbber' det til lettere for seg selv når man ikke har nervene under kontroll. Det er sure penger, men ikke vær for fokusert på å stå eller ei - "det går som det går, jeg vet at jeg kan kjøre" holdning kan lette på nervesløret. Gjør du en feil, så glem den og kjør videre slik du vet du kan. 5 Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Strøyk selv på grunn av nervøsitet, er ikke noe å stresse over det. Er nok mange menn som stryker, men de er kanskje ikke like raske til å innrømme det. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Et godt tips er å kjøre med noen du ikke har et så godt forhold til. Faren din er en person du stoler på og kjenner godt, noe som får deg til å slappe av (kanskje litt mye også) under øvelseskjøring. Kjør med en nabo, eller en bekjent av din far. Da vil du automatisk måtte konsentrere mer, og forhåpentligvis bli kvitt mye av nervøsiteten. Lenke til kommentar
Hockenheim Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Jeg var også svært nervøs, prøvekjøring for selve oppkjøringen samme dag gikk til helvete. Tok meg en tyggis og alt ble mye bedre : D Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Årsaken til at bare kvinner poster på nett om å stryke på førerprøven er den samme som at det for det meste er kvinner som skriver på nett om (sine) sykdommer, psykiske plager, m.m. Kvinner generelt både snakker og skriver mer om sine problemer. Cirka 25 % av alle avgitte førerprøver hvert år er stryk ifølge tall fra Statens Vegvesen. Det er usannsynlig at det er noen vesentlig forskjell mellom kvinner og menn mtp strykprosenten, men det finnes det ikke særlig med publiserte data på. Med tanke på at stryk vanligvis medfører ny prøve innebærer det at betydelig flere enn 25 % av førerne stryker. La oss se litt på 2013-tallene. I 2013 ble det avlagt 96772 praktiske prøver i førerkort klasse B. 74 % av prøvene var bestått, mens 26 % strøk. Det betyr at 25 161 personer måtte ta prøven en gang til fordi de strøk. Hvis vi antar at alle disse tar prøven en gang til og består i runde to (for enkelhets skyld - noen vil droppe det, noen vil ta prøven tre eller flere ganger) betyr det at bak 50 322 prøver står det en person som har strøket. Det er 52 % av de personene som tar prøven. (I tallene har jeg ikke tatt hensyn til ventetiden på 4 uker, som betyr at noen stryk i 2013 ikke får ny prøve før i 2014; men samtidig vil noen fra 2012 få i 2013 og strykprosenten var bare 1 % lavere i 2012.) Du er med andre ord ikke alene. Flertallet stryker. 1 Lenke til kommentar
DaZpinner Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Hva sa du til sensor da du meket ting snudde og du ble veldig nervøs? Lenke til kommentar
m20k Skrevet 17. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2014 (endret) Hva sa du til sensor da du meket ting snudde og du ble veldig nervøs? Jeg ble egentlig bare helt stille, jeg sa ikke noe før jeg hadde parkert bilen på statens vegvesen. Samtalen var ala sånn her: "Ja, hvordan synes du dette gikk?" "Jeg synes det startet bra, før jeg skulle snu. For jeg ble veldig stressa og trodde jeg hadde stryki da du tråkka på bremsen. Jeg kjører så mye bedre ellers, men nervøsiteten min tok overhånd da du tråkka på bremsen. Jeg har øvelseskjørt hver dag siden jeg fikk vite oppkjørings-datoen, og da har jeg kjørt nesten helt uten feil. Og jeg er klar over hva jeg gjorde feil, men nervøsiteten gjorde at jeg gjorde feil som jeg ellers aldri gjør". "Jeg strøk deg ikke der og da, for du brøt jo ikke vikeplikt eller kjørte på rødt lys. Jeg ser på helheten i kjøringa, og jeg er enig i at du startet veldig bra. Men så kollapsa du. Det var veldig synd, for du starta jo så bra og jeg satt og tenkte at du kommer til å bestå uten problemer. Men det du viste meg i ettertid var litt tynt. Du ødela litt for deg selv i dag. Det er synd, men jeg er sikker på at hvis du kjører like bra som de første 20 minuttene i dag, så kommer du til å bestå neste gang. Til neste gang må du huske på at du ikke må gi opp hvis du gjør feil. Du får dessverre ikke bestått i dag, men tren litt på nervøsiteten din, så tror jeg at du består neste gang." Jeg angrer litt på at jeg ikke spurte han om jeg hadde stryki der og da, for hadde han sagt "nei" kunne jeg ha slappet mer av resten av turen. Men da har jeg lært det til neste gang at jeg ikke må gi meg hvis jeg skulle gjøre noe feil. Skjønner at jeg ikke fikk bestått, men det var måten jeg strøk på som er noe dritt. Men fikk jo fine tips fra sensoren som jeg kan ta med meg videre. En dyr lærepenge, men jeg tok i mot tipsa med et takk og tok det egentlig ganske pent. Selv om jeg var skikkelig irritert på meg selv inni meg. Men dette var jo min feil, og ikke sensor sin feil. (90% av stryk-innleggene jeg leser er av folk som skylder på sensor). Men jeg er glad jeg fikk slike fine tips av sensor, og det haster jo ikke med lappen. Har ingen bil å kjøre uansett (bortsett fra at jeg sikkert får låne faren min sin bil hvis jeg spør pent, hehe), og da får jeg bare prøve igjen neste gang. Endret 17. juli 2014 av m20k Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Bra at du innser at det er nervøsiteten din som slo ut , det er viktig å ha kontroll på denne under kjøring da det vil garantert dukke opp forhold der du vil bli svært nervøs. Kan jo påpeke at jeg i går møtte en annen sjåfør som brøt vikeplikten i en rundkjøring , han kom såpass fort at jeg ikke registrerte at han var inn i rundkjøringen før han tutet og bråbremset , jeg hadde da vært inne i rundkjøringen i omtrent 3 sekunder og det var ingen andre biler inne i rundkjøringen på dette tidspunktet (han kom bakifra så trolig høy fart og rett inn i rundkjøringen). Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 (endret) I 2013 ble det avlagt 96772 praktiske prøver i førerkort klasse B. 74 % av prøvene var bestått, mens 26 % strøk. Det betyr at 25 161 personer måtte ta prøven en gang til fordi de strøk. Hvis vi antar at alle disse tar prøven en gang til og består i runde to (for enkelhets skyld - noen vil droppe det, noen vil ta prøven tre eller flere ganger) betyr det at bak 50 322 prøver står det en person som har strøket. Det er 52 % av de personene som tar prøven.Det blir vel ikke helt riktig? Ved dine antagelser var det 25 161 av personene som strøk, og som tok 50 322 av prøvene. Til hver av de resterende 46 450 prøvene knytter det seg kun én person. Totalt var det dermed 25 161 + 46 450 = 71 611 personer som avla prøve. Dette gir at andelen som strøk utgjorde 25 161/71 611 ≈ 35 %. Endret 15. mai 2017 av D3f4u17 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Ah, flott. Jeg hadde en følelse av at noe var galt der. Men trådstarter er dermed fortsatt langt fra alene. Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 En kompis av meg har stryki hele 4 ganger på førerprøven og han har fortsatt ikke gikk opp håpet. Han er 25 år.. Men enkelte folk er handikappet når de sitter bak rattet Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Skolen jeg kjørte opp til B hos hadde en elev som hadde holdt på i over 2 år med jevnlige kjøretimer. Da syns jeg man bør si ifra at det kanskje er lurt å ikke fortsette. Har man så liten 'feeling' for det å kjøre bil, så bør man holde seg unna. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Ikke ubetinget enig der. Jevnlige kjøretimer i to år er ikke mer enn drøye 200 timer bak rattet hvis du har to timer i uka - og det er egentlig litt lite hvis du er en av de uheldige som ikke kan øvelseskjøre privat. Nå, hvis du i løpet av de to årene har strøket tolv ganger... Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 til trådstarter. om du stryker der og da får du beskjed om å kjøre til trafikkstasjonen. om han/hun holder kjeft er det å anta at du ikke har strøket. noe jeg holdt på å stryke på på min oppkjøring var å kun bruke speiler når jeg rygget på plass på trafikkstasjonen. men jeg klarte såvidt å ro meg ut av den situasjonen med at det var meget oversiktlig der og at jeg hadde kjørt godt nok tidligere. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Ikke ubetinget enig der. Jevnlige kjøretimer i to år er ikke mer enn drøye 200 timer bak rattet hvis du har to timer i uka - og det er egentlig litt lite hvis du er en av de uheldige som ikke kan øvelseskjøre privat. Nå øvelseskjørte ikke jeg, og hadde bare 3 timer til privatist, før jeg kjørte opp (på min 18'års dag, så det er en mannsalder siden). 200 timer syns nå jeg er sykt mye på ennå ikke være istand til å kjøre sikkert og trygt. (selv om det er endel mer obligatorisk med idag) Søkte kjapt opp og tok første treff (elns) og leser "Snittet er 27 timer (på de som kjører opp ved Hafslund trafikkstasjon)" - Mulig den ikke er snittet i landet, men ... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Jeg synes 200 timer bak rattet (totalt, sum av privat øvelseskjøring og kjøretimer) er fryktelig lite før man slippes ut på veien alene med førerkort. Men det kan hende det bare er meg. 1 Lenke til kommentar
Stimann Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Til trådstarter: Nervøsitet er den største utfordringen med tanke på førerprøven. Mange som skal kjøre opp er veldig flinke i trafikken ellers, men når sannhetens time kommer, kommer nervøsiteten. Kontrollerer du dette har du sikra lappen. Jeg klarte teoriprøven med 1 feil og førerprøven på første forsøk på min 18-års dag, men jeg innrømmer at jeg var dritnervøs før jeg skulle ut i aksjon. F.eks så hadde jeg en oppvarmingstime før selve førerprøven. Klarte å kvele motoren 3 ganger og glemme vikeplikten i en rundkjøring. Klarte allikevel å holde nervene i sjakk på selve førerprøven og bestod med glans. Sensor var veldig fornøyd med meg. Men for å berolige deg, det er ikke flaut å stryke. Kjenner flere som måtte ta ny prøve både 2 og 3 ganger. Stå på, du klarer det nok neste gang Lenke til kommentar
op77 Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Hei! Jeg strøk førerprøven i går for klasse B. Jeg øvde MYE i forveien med min far, og jeg gjør knapt feil når jeg kjører med han. Dessverre tok nervøsiteten overhånd, og jeg strøk. Jeg kjørte bra de første 20 minuttene, men da jeg skulle finne et sted å snu, snudde det totalt. Jeg ble veldig stresset, og rygget litt for langt bak da jeg skulle snu bilen. Sensor tråkket på bremsen, og da trodde jeg at det var kjørt. Men da vi kom tilbake til statens vegvesen sa han at han ikke strøk meg der og da, men han strøk meg fordi jeg kjørte så dårlig etter den hendelsen (gjorde mye rart etter det, for jeg trodde som sagt at jeg hadde stryki allerede, og jeg blacka helt ut). Sensor innrømte at han tenkte inni seg: "Denne gutten kommer til å bestå uten problemer", og ble overrasket over hvor fort ting snudde. Det var 3100 kroner ut av vinduet, og jeg må vente til september til min neste oppkjøring. Veldig sure penger, og kjedelig å måtte vente så lenge. Spesielt måten jeg strøk på. Jeg VET at jeg kan kjøre bil, og det vet min far, stemor, kjæresten min og kjørelæreren min også. Spesielt pappa ble svært overrasket over at jeg strøk. Det flaueste er at jeg er en mann på 21 år, og da forventes det vel at man skal bestå førerprøven? Søker opp "strøk på førerprøven" og finner kun innlegg postet av jenter. Er jeg virkelig den eneste mannen som har strøket? Trenger litt trøst her. Følte meg som en idiot etter oppkjøringa i går. Og nå må jeg gå og grue meg til neste oppkjøring, var helt nervevrak dagene før oppkjøringa. Og det koster jo så innmari mye. :/ Strøk en gang på teoriprøven, men det var ikke krise. 600 kroner og 2 ukers ventetid er ikke så mye. Men 3100 kroner og 4 ukers ventetid for en som er lærling er veldig mye penger... Jeg skjønner ikke at det skal være så dyrt å kjøre opp, når man har betalt så mye fra før. Jeg har snart hatt lappen i 20 år, og husker jeg strøk på første oppkjøring. Det var før karantene var innført, og jeg fikk ny oppkjøring 2 dager senere og stod med glans. Var jeg blitt en bedre sjåfør på 2 dager? Selvsagt ikke. Slikt skjer, uten at det betyr at du er en dårlig sjåfør. Jeg synes 200 timer bak rattet (totalt, sum av privat øvelseskjøring og kjøretimer) er fryktelig lite før man slippes ut på veien alene med førerkort. Men det kan hende det bare er meg. Da jeg kjørte opp kunne vi ikke begynne å øvelseskjøre før vi var 17 år. Jeg bodde da på hybel og hadde minimalt med øvelseskjøring. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at jeg maks hadde 10-15 timer totalt med øvelseskjøring. Da jeg tok lappen hadde jeg 9 kjøretimer. Har kjørt i snart 20 år, uten en skramme. Folk er forskjellige. Noen trenger 10 timer, andre 300. Mens andre aldri burde hatt lappen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Hvis jeg husker riktig strøk både Richard Hammond og James May på førerprøven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå