Gå til innhold

Månen i natt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir for teknisk, men her har du altså en anordning på stativet som gjør at bevegelsen følger månen, og at når det er snakk om et mosaikk på 9 deler har du flyttet på kamera 9 ganger for å utnytte områdene med best optisk skarphet? Man kunne ellers tenke seg at teleskopet er for kraftig til et så stort objekt som månen, og at du må flytte litt på det av den grunn.Og når der er snakk om 16.000 bilder er det snakk om "filming" og at det program deretter setter sammen bildene der der er minst grums? Imponerende bilde i hvert fall.

Lenke til kommentar

Takker. :)

Det blir for teknisk, men her har du altså en anordning på stativet som gjør at bevegelsen følger månen, og at når det er snakk om et mosaikk på 9 deler har du flyttet på kamera 9 ganger for å utnytte områdene med best optisk skarphet? Man kunne ellers tenke seg at teleskopet er for kraftig til et så stort objekt som månen, og at du må flytte litt på det av den grunn.Og når der er snakk om 16.000 bilder er det snakk om "filming" og at det program deretter setter sammen bildene der der er minst grums? Imponerende bilde i hvert fall.

Korrekt. Stativet jeg bruker er HEQ5-Pro, som er et ekvatorstativ. Dvs at det kompenserer for jordens rotasjon mens det følger objektet. Altså vil ikke bildet rotere mens man følger et motiv på nattehimmelen.

Mosaic'en denne gangen består av 9 seksjoner, hvor hver seksjon behandles separat før de slås sammen for etterbehandling i photoshop.

En seksjon tar jeg med filming i 14 bit råformat, da det er mye lettere å jobbe med i ettertid en tusenvis av bildefiler.

Anntall seksjoner kommer i utgangspunktet kun av at 1000mm brennvidde på et 7.2x crop kamera gjør det nødvendig for å få med hele månen, og har ingenting med skarpheten på bildet å gjøre - jeg har det skarpt i hele området, selv ved bruk av fullformat.

Bildene i hver film behandles deretter enkeltvis, hvor de beste og skarpeste seksjonene fra hvert bilde legges oppå hverandre. Dette reduserer støynivået ettersom signalet er konstant, men støyen er tilfeldig.

Jeg bruker et program (AviStack) for å utføre denne prosessen, men stiller inn alle instillinger manuellt for hver enkelte prosess, så det er alikevel noe jobb.

Sammenslåing av seksjonene går som regel helt smertefritt helautomatisk i MS ICE.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...