Gå til innhold

Har jeg fått nok lønn?

sofiepett

Anbefalte innlegg

Hvordan ser lønnsslippen din ut for mai, juni, og juli?

En potensiell feilkilde er at lønnssystemet ikke har fanget opp at du arbeider mer enn 40 % stilling i juni, det vil si at lønnssystemet beregner 40 % lønn for deg selv om du har arbeidet 18 av 21 arbeidsdager (85 % stilling). Det innebærer at du har fått for lav bruttolønn.

Lønnsslippen din vil kunne svare på dette.

Jeg kommer med de senere idag. Har vært på sykehuset med samboeren hele helgen - og der hadde de blokka diskusjon.no :p

Her er lønnsslippene mine fra mai til juli :)

Link: http://bildr.no/image/Q0Vwa0hq.jpeg

Q0Vwa0hq.jpeg

// EDIT: Ser ut til at jeg må linke på nytt. Linken funka til fullstørrelse for litt siden, men nå er det blitt kjempelite. Poster nytt når jeg er kommet hjem. :)

// EDIT: Ser ut til at det funka allikevel nå som jeg kom hjem. O.o Men hvis det ikke funker så er det: http://oi62.tinypic.com/30ivz1k.jpg

Endret av sofiepett
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønnsslippen din er teknisk sett ulovlig - se arbeidsmiljøloven § 14-15 femte ledd:

(5) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt.

Ut fra sammenhengen ser det ut som om arbeidsgiver har trukket deg i juni for all ferie du har opptjent. Men lønnsslippen din svarer ikke på hvordan lønnsgrunnlaget ditt i juni er beregnet, dessverre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvis jeg aldri tar ferie da? Skal jo selvsagt ha ferie penger jeg også. Latterlig system. Nei jeg skal bare fortsette å jobbe fulltid ut året jeg og forventer og håper at jeg får full lønn hver måned fremover. Skulle jo bare mangle, hva skulle bedriften gjort a hvis jeg ikke jobba? Dem hadde ikke fått folk til å steppe inn hvertfall.

Rett og plikt til å avvikle ferie

Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker avvikler full ferie.

Arbeidstaker kan likevel nekte å ta ferie hvis feriepengene opptjent hos nåværende og/eller tidligere arbeidsgiver ikke dekker lønnsbortfallet under ferien. Du kan imidlertid ikke nekte å ta ferie hvis virksomhet stanser driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling (for eksempel under fellesferien).

Det er lovstridig om arbeidsgiver ikke sørger for at arbeidstaker tar ferie, og kan medføre erstatningsplikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...