Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] "Dings" for å holde vinduet åpent?

Anbefalte innlegg

Petter Smart-løsning ønskes.

På hytta har vi noen 5 år gamle vinduer, hengslene er øverst og vinduene kan "låses" med 3 cm. åpning men ikke mer.

Hvis jeg kjører vinduet helt ut, og låser lukkemekanismen slik at vinduet ikke går igjen. Da så slår vinduet veldig når det blåser. Eller så går det "helt ut" og dermed regner det inn - om dere forstår.

Hva finnes av løsninger for dette?

Jeg ser for meg "noe" kanskje av skumgummi som holder vinduet "maks" åpent med lukkemekanismen igjen - slik at vinduet hverken slår eller åpner seg helt.

Beklager forferdelig forklaring, Petter Smart. :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt vanskelig å vite hvilke vinduer du har, ut fra din beskrivelse. Men du har trolig en type, som kalles for Husmorvinduer.

I så tilfelle er det noen hjelpemidler du kan bruke for å holde vinduert ute, i en ønsket luftepossisjon. Den enkleste er vel den gamle "Stormkroken". Den kan brukes både på vinduer og dører. Det er et sett og består av en krok, festet i en øyeskrue. Samt en øyeskrue, til å feste i vindu/dør. Se: http://www.moloas.com/Produkter/Beslag/Forvridere_hasper_og_stormkroker/1995_Stormkroker

Linken viser kun noen lengder, men denne typen kan fåes i lengder fra ca. 5 cm og oppover (og noen tynne, som er ennå mindre). Samt i div. utførelser. Sjekk hvilken lengde du trenger (for luftingen), før innkjøp. De fleste byggevarer har slike.

Det ideelle er å feste medfølgende øyeskrue nederst på rammen til vinduet (inv.), når vinduet er lukket og i senter. Men der har du trolig vrider til vinduet, så plasser øyeskruen litt til siden for vrideren, men slik at den ikke er til hinder for bruk av vrideren. I lukket posisjon, peker trolig vrideren til høyre. Plasser da øyeskruen ca 5 cm til venstre, for vrideren.

På stormkroken, er det også en øyeskrue. Fest denne i vinduskarmen utv., rett under der du planlegger å feste innv. øyeskrue. Det følger også med en krampe, for å holde på stormkroken når den ikke er i bruk. Plasser denne så stomkroken ligger i vater, når den henger på krampen.

Selv om jeg beskrev inv. feste først, begynn likevel med å feste stormkroken utvendig, etter at du har sjekket inv. plassering! Jeg anbefaler å forbore, både i vindusramme inv. og utvendig i karm, før innskruing av øyeskruene.

Det finnes andre løsninger, bl.a. justerbarE typer også en såkalt inbruddsikker type. Men, jeg har ikke så stor tillit til dem jeg har sett. Stormkrok er enkelt, solid og praktisk.

Editt: Vær ops på, at det går et stag fra vrideren og ut til begge sidene. Og enden på staget fungere som låsbolt, nå vinduet er i låst luftestilling, eller lukket. Øyeskruen KAN komme i konflikt med dette staget, hvis en kommer på feil sted, eller for langt inn. Best å kontakte produseneten for råd!

Jeg har montet mange slike stormkroker, men aldri på et husmorvindu. Men det bør gå, med litt forsiktighet. Sjekk i en av endene på vinduet der låsbolten/staget kommer ut, mål avstand fra innsiden og til staget, samt plassering i høyde. De får en en god indikasjon på hvor en kan bore og hvor langt inn, hvis det er i et konfliktområde. For mer detaljer, kan TS og andre intereserte kontaket meg på PM. Eller kontakt produsent, hvis dere går for stormkrok.

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...