Bruker-308643 Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Hei, eg har tenkt å kjøpe noen vare fra Kina(caps), men ikkje i store mengder ca 100 stk så inntekt trur ikkje vil stige over 50 000 KR. Men her eg er heilt ny. Kva slags papirer må eg ha får å selga lovlig i Norge, og kva vil det koste? kor mykje må eg betale i toll og moms? Må eg ha MVA registrering? Og må eg vere foretakregistrert? Og kva andre avgifter eg kommer til å få ved side av frakt og betale for produktet? P.S beklager får dårlig formulerte settningar Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Spørs hvor mye du har planer om å omsette for, er det snakk om flere transaksjoner som blir en 1000-lapp eller to, eller tre totalt, så hadde jeg ikke gjort noe mer med det (går ut i fra at du snakker i forhold til skattevesenet) Er det over 10k, så må du nok opprette et enkelmannsforetak. Trenger ikke å ha noen andre papirer enn kvittering på kjøp og salg. Når du skal levere inn selvangivelsen din, så må du kunne dokumentere inntekt og utgifter. Toll og moms er 25% av varen (inkl frakt) så lenge beløpet er over 200,- I tillegg kan fraktselskapet ta litt for jobben igjennom tollvesenet. Holder du det under 50k, så er det lettere da du kan bruke en forenklet selvangivelse hvor du bare trenger å skrive inntekt og utgifter. Over 50k så må utgiftene spesifiseres. Hvis du holder inntekter og utgifter i null, så slipper du skatt. Utgifter på internett og telefon kan du skrive av (da dette er nødvendig for å selge). Er mange andre utgifter du allerede har som kan skrives av helt eller delvis. Lenke til kommentar
Bruker-308643 Skrevet 16. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2014 Spørs hvor mye du har planer om å omsette for, er det snakk om flere transaksjoner som blir en 1000-lapp eller to, eller tre totalt, så hadde jeg ikke gjort noe mer med det (går ut i fra at du snakker i forhold til skattevesenet) Er det over 10k, så må du nok opprette et enkelmannsforetak. Trenger ikke å ha noen andre papirer enn kvittering på kjøp og salg. Når du skal levere inn selvangivelsen din, så må du kunne dokumentere inntekt og utgifter. Toll og moms er 25% av varen (inkl frakt) så lenge beløpet er over 200,- I tillegg kan fraktselskapet ta litt for jobben igjennom tollvesenet. Holder du det under 50k, så er det lettere da du kan bruke en forenklet selvangivelse hvor du bare trenger å skrive inntekt og utgifter. Over 50k så må utgiftene spesifiseres. Hvis du holder inntekter og utgifter i null, så slipper du skatt. Utgifter på internett og telefon kan du skrive av (da dette er nødvendig for å selge). Er mange andre utgifter du allerede har som kan skrives av helt eller delvis. Takk for info. Eg har tenkt å kjøpe in varer får ca 2000 kr berre får begynnelse og sjekke om alt går greit. Er du ein som har erfaring med dette her altså med importere varer fra utlandet og selge dem i Norge? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Nope, ingen erfaringen med det. Men har enketmannsforetak, derfor jeg vet litt om den biten i tillegg har jeg kjøpt mye på nett, men kun som privat person for privat bruk. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 (endret) Du bør sjekke om det er toll på capser. Det er ikke toll på hodeplagg, men det er noen tekstiler som har toll i tillegg til mva. I tillegg må du være klar over at du tar på deg reklamasjonsansvar når du selger produktene videre. Det vil si at DU må dekke dette ovenfor kunde, du kan ikke henvise dem til Kina hvis varen f.eks. er defekt. Selger du over nett så har du også angreretten du må ta hensyn til. Du bør i alle fall lese igjennom forbrukerkjøpsloven så du vet hva du har å forholde deg til hvis det skulle oppstå noe. Endret 17. juli 2014 av Nedward 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Kjøper du varer i den hensikt å selge dem er du registreringspliktig i Foretaksregisteret, så du må registrere et enkeltpersonforetak. Slik virksomhet er heller aldri hobbyvirksomhet, så du skatter av overskuddet fra første krone. Motsetningsvis får du fradrag for kostnader som er nødvendige for å skaffe inntekter (men du får ikke fradrag for dine private kostnader). Du er bokføringspliktig for virksomheten din. Du må regne med å måtte betale merverdiavgift ved import (25 % av pris på varer og transport). Lenke til kommentar
Bruker-308643 Skrevet 19. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2014 Kjøper du varer i den hensikt å selge dem er du registreringspliktig i Foretaksregisteret, så du må registrere et enkeltpersonforetak. Slik virksomhet er heller aldri hobbyvirksomhet, så du skatter av overskuddet fra første krone. Motsetningsvis får du fradrag for kostnader som er nødvendige for å skaffe inntekter (men du får ikke fradrag for dine private kostnader). Du er bokføringspliktig for virksomheten din. Du må regne med å måtte betale merverdiavgift ved import (25 % av pris på varer og transport). Men vist dette er ein hobby, korleis fungerer det då? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Hvis det er en hobby så er den ikke skattepliktig. Men innkjøp av varer for videresalg er aldri en hobby. Lenke til kommentar
Bruker-308643 Skrevet 19. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2014 Hvis det er en hobby så er den ikke skattepliktig. Men innkjøp av varer for videresalg er aldri en hobby. Så det er berre til å registrer i Foretaksregisteret? Men vist inntekt er under 50 000 Kr i åre? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 (endret) EDIT: Sorry, jeg som har missforstått Endret 20. juli 2014 av bIsk0p Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Forskjellen på over og under 50k i løpet av en tolvmånedersperiode er om du er merverdiavgiftspliktig eller ikke, og det er også beløpsgrensen for når man slipper å levere næringsoppgave (med visse unntak). Det får altså betydning for om du er pliktig til å kreve inn mva for staten, og for hvilke skjemaer du skal levere. Du slipper ikke å fylle inn inntekten i selvangivelsen og skatte av den selv om du slipper å levere næringsoppgave. I skattemessig sammenheng er det ikke noe "magisk" som skjer når man treffer 50k i næringsinntekt. Trygdeavgiftsgrensen er 39 600 kr for personlig næringsdrivende som for andre, og siden man ikke får minstefradrag er det ikke noe spesielt å tenke over der heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå