Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Golf eller Focus?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal nå bytte bil fra Saab 9.5 150HK til noe mindre.

Vil ikke lengre ha stasjonsvogn,og ser nå på Golf og Focus.

 

Har aldri hatt noen av disse før,og ser at utvalget er enormt,særlig Golf.

 

Har lest at denne PSG (??) tror jeg den heter,er både skrytt opp og kritisert,som girkasse?

 

Vel,det jeg ser etter er en bil i størrelsen Golf/Focus.

Men vil også ha en bil som er sprek.

Når jeg leser i annonser på Finn ser jeg at det mest vanlige kanskje er 1.6 med rundt 100HK,og i mine ører høres det slapt ut,men kanskje det ikke er det på slike små biler?

 

Har også lest at Dieselutgaven 1,9 hos Golf bråker mye...

 

Trenger tips.

 

Vil ha en bil som oppleves som kjapp og sprek,driftsikker.

Vil helst også ha en som har multifunksjonsratt,noe Golf ikke har mye av om man ikke går opp i Mod og pris?

 

Mitt budsjett er maks 80.000kr.

 

Håper dere som har kjørt disse bilene kan dele erf og tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DSG-kassa til VW er helt ok til prisen, ligger litt under premium-segmentet men ingenting å klage på.

 

Som nevnt over virker Focus noe morsommere og mer sportslig å kjøre, Golfen er svært så beregnelig og ja, litt kjedelig. Men god å kjøre er den absolutt. Synes støyen var noe mer merkbar i Focus.

Godt utvalg på finn av begge, spesielt mange Golf så klart.

 

Ikke sett noen av disse høyt på statistikk over høye driftskostnader, verkstedsbesøk o.l.

Prøvekjør dem og velg den som føles best for deg.

Lenke til kommentar

Man har jo også 2.0 TDI Golf da.Men siden 1.9 Diesel bråker,gjør vel også denne det?

140HK i en Golf bør jo være sprekt nok.

Golfen er pen å se på men på de modellene jeg har sett (2000-2005) tror jeg ikke jeg har sett mange (om noen) med bra utstyrsnivå.Ingenting av multifunksjonsratt osv.Focus derimot er bra utstyrt.

Lenke til kommentar

DSG har du hørt om, det er en dobbel clutch automatgir som gjør at giringen blir nesten umerkbar. Veldig bra kasser!

 

Til 80k er det diesel bilene hos Golf du må se på. Jeg vil ikke påstå at disse bråker veldig mye, men selvsagt mer enn en bensin.

 

På Focus siden er jeg ikke veldig bevandret, men du burde helst en 130-150HK før man kan kalle bilen kjapp (gjelder også Golf) Men det er alt etter hvordan man kjører, kjørte en Mini Cooper for noen år siden som hadde en 1.6 og ca 100HK som var en god bil og kjøre.

 

Her har du utvalget ditt. Lite bensin biler som kan puttes i kategorien "kjapp" du har disse 4 bilene som er motorsterke biler, men trolig godt testet av tidligere eiere og dermed mer slitedeler som må byttes på sikt.

 

Hvis du skal ha automatgir, så ser denne bra ut evt denne (kan nok prutes ned mot 80k). Hvis det går greit med manuell så ville jeg sett på denne må si at blåfargen tiltaler meg, beige skinn er ikke noe favoritt, men ikke nødvendigivs en dealbreaker. Så ut til å være godt utstyrt ellers. denne virket også som en bra bil.

 

 

EDIT: Alle ønskene du har er vanskelig å oppfylle på 80k. De fleste har enten valgt motor eller utstyr når de kjøper denne typen bil.

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Når budsjettet er så lavt som 80k, bør du velge en bil som er så ny som mulig, og da får du liten motor. Dersom du vil ha stor motor, får du en eldre bil, og dermed sannsynligvis høyere vedlikeholdskostnader (og dyrere forsikring). Golf er populær, og vil nok ligge litt over andre biler i samme størrelse i pris, men dette gjelder også når du skal selge den. Av andre tyske i denne størrelsen kan du se på Opel Astra, fra 1998 (da Astra G kom) har Astra hatt god kvalitet og greie priser, og ikke minst: lave servicekostnader og delepriser. Regn med at både Focus og Astra er tyngre å selge som brukt enn Golf, så her kan du gjøre bra kjøp.

Lenke til kommentar

Har en Focus til rundt den prisen ts nevner. 1.6 bensin med 100hk. Funker helt greit når det er en eller 2 pers i bilen, fyll opp med folk og bagasje blir det veldig daft. Kjøreegenskapene er veldig mye bedre enn Golf, imo, Interiøret synes jeg er helt greit. Men Golf har nok et overtak her.

 

Men støy er et stort problem, sverger du til piggdekk ville jeg avråde kjøp av Focus med 1.6 bensin. Men jeg har forstått av dieselutgavene og Ghia/Titanium er bedre lydisolert - prøvekjøring med dette i tankene anbefales sterkt.

 

Min Focus er helt standard, men har allikevel regnsensor, aut avblendbart innvendig speil, oppvarmet frontrute (noe som er veldig greit) oppvarmede utvendige speil, aut 2 sone klimaanlegg.

 

Kan legge til at intervall på bytte av registereim på Fords 1.6 bensin er 160k km eller 10 år - så dette er en fordel er gjort på aktuell bil.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Ser mange fine der på lista bIsk0p .

Har sett på flere av de.

 

Men har lest så mye på Finn nå at jeg leser meg blind.

Det er jo så utrolig mange forskjellige varianter.

Som en Golf der,med NAVI/DVD/TV...

Er det originalt?

 

De aller fleste Golfene jeg har sett i min prisklasse er så og si uten utstyr som el.sete,navi,multifunksjonsratt.

 

Det er ikke det ALLER viktigste,men en stor fordel med multifunksjonsratt synes jeg.

 

Har fått et intrykk av at Golf 1,6 er noe sprekere enn Focus 1,6?

 

Og FSI - TSI og TDI?

Hva i all verden er forskjellene på alle disse?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ingen Golf i din prisklasse har original TV. El seter er veldig uvanlig, dersom det i det hele tatt finnes. Original navi er uvanlig, i tillegg koster det en formue å oppdatere kartene på de eldre løsningene (dersom det i det hele tatt er mulig). I Golf er radioen så ergonomisk gunstig plassert at multifunksjonsratt ikke er nødvendig.

 

Når det gjelder denne årgangen motorer, er den i Focus og den i Astra omtrent like spreke, mens den i Golf er tregere. Både Ford og Opel har moderne motorer med doble kammer og 4 ventiler pr sylinder, mens VW (med standard 1.6/102 hk) har enkel kam og 2 ventiler. Dette gjør at du får bedre ytelse på både høye og lave turtall. Vanesak dette, en Golf 1.6 går helt greit, men du merker forskjellen når du flytter deg over til en Astra eller en Focus med 1.6.

 

FSI = direkteinnsprøytet bensinmotor

TSI = bensinmotor med turbo

TDI = dieselmotor med turbo

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Ser mange fine der på lista bIsk0p .

Har sett på flere av de.

 

Men har lest så mye på Finn nå at jeg leser meg blind.

Det er jo så utrolig mange forskjellige varianter.

Som en Golf der,med NAVI/DVD/TV...

Er det originalt?

 

De aller fleste Golfene jeg har sett i min prisklasse er så og si uten utstyr som el.sete,navi,multifunksjonsratt.

 

Det er ikke det ALLER viktigste,men en stor fordel med multifunksjonsratt synes jeg.

 

Har fått et intrykk av at Golf 1,6 er noe sprekere enn Focus 1,6?

 

Og FSI - TSI og TDI?

Hva i all verden er forskjellene på alle disse?

 

Med standard 1.6 gjør Focusen 0-100 på 11,9 s og Golfen 12,5 s. Men begge modellene har en 1,6 med litt mer hester, 115. Som er litt raskere. En fordel med denne daffe, standard 1.6 liters motoren i Focusen, er at den nesten er skuddsikker, Focus kommer i en 1.8 liters også - som det er nevnt en del tull med, 2.0 literen derimot skal være bra.

 

Å oppgradere hovedenhet til en bra rimelig stereosak med navi er meget enkel på Focusen - tror dette gjelder Golfen også. Det anbefales uansett - både stereo og navi på rundt 10 år er nesten ubrukelig allikevel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På Golf med standard 1-DIN er det veldig enkelt å bytte stereo. Men: Ofte koster adapter for tilpasning til multifunksjonsratt mer enn spilleren.

Lenke til kommentar

Har også lest at Dieselutgaven 1,9 hos Golf bråker mye...

 

 

Stemmer det. Volkswagen sin 1,9l TDI er kjent for å være en svært pålitelig, seigliva og ja - en bråkete motor.

 

Har den motoren i en Skoda Octavia selv nå. På tomgang høres den ut som en lastebil. Men når du først kjører så er den ikke ille.

 

Ellers vil jeg anbefale Golf over Focus. Hovedsaklig fordi jeg ikke takler Ford. Så det er litt objektivt.

Lenke til kommentar

 

Har også lest at Dieselutgaven 1,9 hos Golf bråker mye...

 

 

Ellers vil jeg anbefale Golf over Focus. Hovedsaklig fordi jeg ikke takler Ford. Så det er litt objektivt.

 

 

Ja, det var jo et flott argument.

 

Selv ville jeg anbefalt den som var mest strøken, hadde lavest km og til best pris - uansett hvilken av de to.

Lenke til kommentar

 

 

Har også lest at Dieselutgaven 1,9 hos Golf bråker mye...

 

 

Ellers vil jeg anbefale Golf over Focus. Hovedsaklig fordi jeg ikke takler Ford. Så det er litt objektivt.

 

 

Ja, det var jo et flott argument.

 

 

Ja siden argumentet ikke er godt nok, la meg utdype hvorfor jeg ikke liker Ford.

 

Designet på Ford, samt interiøret, er noe jeg aldri har likt. De nyeste Ford-rattene er dog flotte. Jeg har stått på veikanten flere ganger med en rekke forskjellige Forder. Det at de piper for hver minste jævla ting jeg gjør feil går meg på nervene, er som en sjukt masete drittunge. Jeg liker heller ikke hvordan det elektroniske er lagt opp, blandt annet med at stereoen slår seg av om jeg vrir nøkkelen helt tilbake. Ford har også en del sære løsninger her og der.

 

Volkswagen er biler jeg liker det meste med. Og derfor sa jeg at jeg ville anbefale VW over Ford.

Lenke til kommentar

 

 

 

Har også lest at Dieselutgaven 1,9 hos Golf bråker mye...

 

 

Ellers vil jeg anbefale Golf over Focus. Hovedsaklig fordi jeg ikke takler Ford. Så det er litt objektivt.

 

 

Ja, det var jo et flott argument.

 

 

Ja siden argumentet ikke er godt nok, la meg utdype hvorfor jeg ikke liker Ford.

 

Designet på Ford, samt interiøret, er noe jeg aldri har likt. De nyeste Ford-rattene er dog flotte. Jeg har stått på veikanten flere ganger med en rekke forskjellige Forder. Det at de piper for hver minste jævla ting jeg gjør feil går meg på nervene, er som en sjukt masete drittunge. Jeg liker heller ikke hvordan det elektroniske er lagt opp, blandt annet med at stereoen slår seg av om jeg vrir nøkkelen helt tilbake. Ford har også en del sære løsninger her og der.

 

Volkswagen er biler jeg liker det meste med. Og derfor sa jeg at jeg ville anbefale VW over Ford.

 

 

Er enig med deg designmessig - det er triste greier - akkurat som VW og Skoda. Det eneste som taler litt for Ford her - er at de prøver å gjøre litt forandringer når det kommer en ny modell - men som oftest er det lite vellykket. Uansett kan man vel si at hvis man vurderer VW, Skoda eller Ford - da bryr man seg lite om spennende bildesign :)

 

Men skjønte ikke dette med piping, eller elektronikk. Jeg har plukket min Focus fullstendig fra hverandre når jeg monterte stereo i den og dempet hele bilen - og noe enklere eller mer rett frem finner du ikke. Jeg har hatt flere italienske biler - og vet hva som er enkelt og hva som er sært.

 

Kan jo også legge til at Focus MK II - som ligger i ts prisklasse - er bygget på en platform den deler med Volvo S40, V50, C70 og Mazda 3. Med andre ord finner du mye av de gode kjøreegenskapene i disse andre bilene også.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Hei.

 

Har sett på mange annonser de siste dagene.

Lest mye av tester også,samt forum.

Ut i fra det jeg har lest,er golf med rundt 100hk slappe greier?

Jeg heller mer mot golf enn focus,men focus er veldig bra utstyr

 

Uansett er komfort og motor for meg viktigere.

Jeg vil at motoren skal være såpass at jeg kan uten problemer dra meg opp de bratteste bakker med last,uten å gire meg ned til 2 gir.

Jeg vil også kunne ta lynkjappe forbikjøringer.

 

Slik jeg har forstått det ut i fra erfaringer fra golf-eiere på div forum,er at 100hk er for lite.

Så om jeg da glemmer 100hk og heller leter etter neste,som er 130-140hk?

Hva så med TSI,FSI,GT(I) og TDI?

Hva er "best"? Fordeler og ulemper med disse forskjellige?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...