AnonymDiskusjon Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Skal prøve å holde det ryddig og greit;For en stund siden ble jeg tatt for underslag/bedrageri/tyveri i jobben min og fikk deretter sparken. Beløpet ligger på rundt 900.000 kr og perioden det foregikk i var på rundt et halvt år.Jeg er 24 år, ikke tidligere straffedømt og la alle kortene på bordet med engang, en uforbeholden tilståelse altså. Har gått månedlig til psykolog i ettertid. Har rundt 200.000 kr i gjeld fra forbrukslån fra før av.Idag sitter jeg arbeidsledig å venter på rettsaken min. Det eneste jeg vet er at rettsaken ikke blir å komme de neste 2 månedene. Jeg har funnet ut at jeg ikke har rett på skole lenger. Jobb får jeg ikke fordi jeg ikke har referanse fra tidligere jobb, og fordi jeg ikke har noe relevant arbeidserfaring til jobbene jeg søker på. Vil det i det hele tatt være vits for meg å prøve å få en jobb? Å være ærlig har jeg prøvd og ingen arbeidsgivere tar sjansen på en som har gjort underslag. Det viser at man ikke kan ha tillitt til meg, noe jeg forstår. Fortiden innhenter meg hele tiden når jeg blir utspurt på intervjuer og i søknadsprosessen. OM jeg skulle få en jobb, så må jeg på et eller annet tidspunkt forklare til sjefen at jeg skal inn og sone opptil 1 år i fengsel. Se for dere denne samtalen: "Så sjef, er det greit at dere holder stillingen min ledig i 1 år fremover og tar hensyn til meg slik at jeg kan komme tilbake når jeg er ferdigsonet?" Sjefen må enten være underbemannet i 1 år mens jeg er borte eller så kan han simpelthen bare ansette en annen kar som gjør jobben like bra som meg. Når jeg kommer tilbake fra soningen får jeg beskjed om at stillingen er besatt og at jeg ikke får komme tilbake. Jeg vet egentlig hva som venter meg nå. Rettsaken kommer og deretter får jeg en straff som mest sannsynlig blir på mellom 6 mnd og 12 mnd ubetinget fengsel. En liten stund etter rettsaken får jeg et erstatningskrav på 900.000 kr som lander i postkassen. Dette har jeg 14 dager på å betale før det forfaller og går videre til inkasso og deretter til namsmann. Og der sitter man uten jobb og med et erstatningskrav som bare øker som tiden går fordi det baller på seg med renter og salærer. I tillegg til et gammelt lån på 200.000 kr som bare renter seg opp for hver uke. Så hva hadde du gjort i min situasjon med svært få alternativer? Er det på dette stadiet man går å raner en bank og frivillig putter seg selv inn i fengsel i 10 år slik at man ihvertfall kan slippe unna økonomiske og karriere-messige bekymringer. For å ha det klart; De neste 4-10 årene av livet mitt kommer til å være sterkt preget av denne saken og de økonomiske utfordringene som følger. Da har jeg tatt i betrakning ventetid på rettsaken, ventetid på selve soningen og ventetid til hele gjelden min er betalt. Hvordan kan jeg ha ambisjoner med en slik fremtidsutsikt? Hvordan kan jeg våkne om morgenen og være glad? Det hele blir et psykologisk spill med meg selv hvor jeg må prøve å lure meg selv til å tro at jeg har et bra liv og at de neste årene mine kommer til å bli helt fantastisk. Hvis ikke havner jeg mest sannsynlig nede i "kjellern" og vi alle vet hva som skjer med folk som havner i "kjellern", de tar sine farvel og kaster seg utfor en bro. Jeg vet ikke om jeg kan forvente et svar her.. De fleste ville nok konkludert med at jeg bare skal glemme rettsaken og finne meg jobb fortest mulig, og så løser ting seg på magisk vis. Eller at jeg må slutte å sutre og ta straffen som en mann. Vel.. tar imot kondolanser og/eller støtteerklæringer! Her trengs det MYE motivasjon.. Yolo! Anonymous poster hash: 9cc9c...207 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Du må jo berre søke etter jobb, og dersom det blir problemer rundt soninga så kan du ordne det med å seie opp jobben før soninga (husk at du nok blir ståande i soningskø også). Så sjølv om jobben då blir midlertidig, så har du i alle fall referanse til du skal søke jobb etter soninga. Å sitte stille utan inntekt er rett og slett ikkje eit alternativ for deg. Lenke til kommentar
Populært innlegg Zepticon Skrevet 16. juli 2014 Populært innlegg Del Skrevet 16. juli 2014 (endret) Hvor har disse 1.100.000 kr blitt av da? Endret 16. juli 2014 av Zepticon 13 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 (endret) Skaff deg en 8-4 møkkajobb i ukedagene + avisrunde på natterstid + helgejobb innen helsevesenet eller noe. Jobb som en idiot! i 3 år. Bo i telt, spis havregryn, gå på do og dusj på jobb/offentlige bygg...... 3 år, 3 år er alt du trenger..... Da er du 28 år gammel, ferdig sonet og gjeldsfri og fremdeles muligheten til å gå skole og bli noe. Du får alltid studere, du tar studiekompetanse i fengselet f.eks.. Alternativt: Gjeldsordning i 5 år hva har du brukt 1.1 mill på? Endret 16. juli 2014 av Henrik2k 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg AllFather Skrevet 16. juli 2014 Populært innlegg Del Skrevet 16. juli 2014 norwegian.no Flybillett, bli bartender i Uganda..... 10 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 norwegian.no Flybillett, bli bartender i Uganda..... evt, spion for russland.... 1 Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Si meg, hva slags jobber er det du har søkt på? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Mitt forslag: Slutt å tenk lengre fremover enn til det å finne en eller annen form for jobb som gir inntekt. Søk på hva som helst, ring rundt, mas på kjente, skaff deg en jobb som frivillig i ett eller annet ideelt virke, kort sagt; ikke sitt i ro å bekymre deg - vær sta! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 For det første, har du "sløst" vekk 1.2 mill? Altså du har ingenting å selge eller lignende? Kan du flytte hjem til familie? Slik at du ikke har særlig boutgifter? Søk alle mulige jobber, alt som kan skaffe inntekt for så å spare så mye som mulig. Så tar du studiekompetanse i fengsel om du klarer dette. Så starter du studier når du kommer ut, bruk lån og stipend til å betale tilbake gjelda di. Dette forutsetter at du bor hjemme såklart. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Ja, du har vært en idiot. Nå får du rydde opp etter deg. Stå på, dette klarer du. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Du får kanskje ikke håndtere penger lenger, men det finnes likevel jobber der du har liten til ingen mulighet til å stjele fra arbeidsgiver. Ellers holder jeg på å lese en bok som heter Papillon. Den kan være interessant for deg, ikke fordi jeg foreslår at du skal rømme fra fengselet, men fordi hovedpersonen tilsynelatende får ødelagt livet sitt fullstendig og slutter likevel aldri å lete etter måter å ta det tilbake på. Kan jeg spørre hvor bevisst du var på konsekvensene da du gjennomførte bedrageriet? Lenke til kommentar
1814_ Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Gjort er gjort. Ingen vits å tenke bakover i tid. Du får sette opp alternativene som du kommer frem til alene eller sammen med oss, så får du velge hvilket av det du vil gå for. Lykke til Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Skaff deg en jobb snarest. Ikke fortell noe om soningskøen, og rett før du skal sone slutter du i jobben med kanskje gode referanser. Skaff ny jobb etter endt soning. Captein obvious was in tha house :-P 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Skaff deg en jobb snarest. Ikke fortell noe om soningskøen, og rett før du skal sone slutter du i jobben med kanskje gode referanser. Skaff ny jobb etter endt soning. Captein obvious was in tha house :-P Sliter jo om varsel før soning er < oppsigelsestid.. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Skaff deg en jobb snarest. Ikke fortell noe om soningskøen, og rett før du skal sone slutter du i jobben med kanskje gode referanser. Skaff ny jobb etter endt soning. Captein obvious was in tha house :-P Sliter jo om varsel før soning er < oppsigelsestid.. Sliter uansett vil jeg si. Kanskje dommeren ser mildere på det om trådstarter aktivt forsøker å få livet på rett kjør igjen, ved å skaffe seg arbeid og ved å spare penger. Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Gjelden skal du ikke tenke så mye på. Man har gode ordninger for sånt i Norge. F.eks. kan du gjøre en avtale med Statens inkrevingssentral eller kommunen om at alt du tjener over 12 000 i måneden går til å betale boten de neste X (som regel 10) årene går til å betale ned gjelden. Etter dette vil du være gjeldsfri. Alternativet er å jobbe hardt og forsøke å betale ned så mye som mulig. Slik jeg ser det er forbrukslånet det mest akutte, da dette kommer til å vokse raskere enn de 900 000. Dette kan du også høre med banken din om. Forhør deg med advokaten din. De fleste kommuner har også økonomiske rådgivere innbyggerne kan forhøre seg med. Det finnes også en rekke gratisalternativer som jussbussen. I din situasjon hadde jeg fortsatt hos psykolog og komt meg ut i jobb så raskt som mulig. Det essensielle nå er at du ikke havner i en nedadgående spiral med psykisk knekk, uføretrygd og tilbringe resten av livet som gjeldsslave. Dette er selvfølgelig ikke noe en velger, men jeg tror det er lurt av deg å forebygge det ved jevnlige psykologbesøk. Livet ditt er ikke over! Jeg har flere venner som har vært i lignende situasjoner som har komt seg ovenpå ila 5-10 år. Husk at fem år ikke er så lenge som det kan høres ut som! Dyr lærepenge for deg, men nå har du lært. Et ærlig liv gir som regel mer tilbake, også økonomisk. Lykke til! Lenke til kommentar
Centy88 Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Spørsmålet her er jo hvordan greier man å gjøre underslag på en bedrift på hele 900 000 og det bare på et halvt år? Hva slags stilling/jobb var dette da. Og regner med at et såpass stort beløp på så kort tind må jo settes over store summer i puljer. Hva tenkte du egentlig her når du sto på `? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2014 Ingen kommer til å ansette deg, kanskje i et par spesielle områder. Som lastebil sjåfør, hadde prøvd å skaffe meg lappen via NAV. Ellers burde du planlegge et bra ran, og kanskje forlate landet. Stikk med pengene. Kom etter et par år med et nytt identitet. Du prøvde å stjele 900 000 på jobb? Hva jobba du som. Virker som du er en smart fyr.. Du vet godt at du ikke har tålmodighet, nå siden det blir tøft å finne jobb kommer det til å ta deg sikkert 15-25 år på å betale det tilbake. 10 år. Da må du ha 7500 mnd .. skjer ikke .. Tar det 20 år er du heldig. Blir som å betale leilighet nå.. Anonymous poster hash: fea30...8ae Lenke til kommentar
Procrastinator Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Many people take no care of their money till they come nearly to the end of it, and others do just the same with their time. - Goethe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå