Gå til innhold

Sony Xperia Z1 eller M2?

Anbefalte innlegg

hei

jeg tenkte å kjøpe sony mobile,men vil gjærne høre dine mennionger om hvilken er bra,billig og verdi for penger?Vil at har bra camera,bra battery og pris,derfor først tenke å kjøpe z1,men,pris er ca 3000 nok, og m2 har bra pris,hva dere anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du er ute etter godt kamera ville jeg faktisk heller gått for Samsung S3\S4\S4-active, hadde Z1 ei stund og helt ærlig så tar alle de bedre bilder enn Z1 unntatt ved utendørsbilder i godt lys. Innendørsbilder, makrobilder og bilder i mørket er elendig på Z1 pga mye støy\støykorn overalt, pga enkeltfokus og ikke multifokus blir mange bilder uklare på deler av bildet, f.eks ta bilde av noen å få nesa skarp og ansiktet tydelig uklart (ikke hadde vedkommende enorm nese heller ;)). Skjermen riper lett pga plastikken og LCD er ikke mye å skryte av etter å ha fikla litt med IPS og AMOLED.

Lenke til kommentar

Om du er ute etter godt kamera ville jeg faktisk heller gått for Samsung S3\S4\S4-active, hadde Z1 ei stund og helt ærlig så tar alle de bedre bilder enn Z1 unntatt ved utendørsbilder i godt lys. Innendørsbilder, makrobilder og bilder i mørket er elendig på Z1 pga mye støy\støykorn overalt, pga enkeltfokus og ikke multifokus blir mange bilder uklare på deler av bildet, f.eks ta bilde av noen å få nesa skarp og ansiktet tydelig uklart (ikke hadde vedkommende enorm nese heller ;)). Skjermen riper lett pga plastikken og LCD er ikke mye å skryte av etter å ha fikla litt med IPS og AMOLED.

Disse modellene fra Samsung er jo ikke like kraftige som Z1, og heller ikke vanntette. Den beskyttende plastfilmen på skjermen kan fjernes hvis den får riper og man ikke pleier å knuse skjermen (jeg har alltid lurt på hvorfor jeg jevnlig ser folk med knuste mobilskjermer, jeg har aldri opplevd dette).

Hvis du hadde hatt peiling på kamera så ville du skjønt hvorfor Z1 har lavere dybdefokus enn andre mobiler (pga større sensor). Dermed kan man ta bilder der motivet er skarpt og bakgrunnen er diffus slik man kan på dyrere fotokamera.

Siden andre mener Z1 har et meget bra kamera så er det kanskje så avansert at man ved et uhell kan velge feil innstillinger og ende opp med bilder slik som du ble misfornøyd med?

Lenke til kommentar

Jeg har tatt flere hundre bilder med den og har mye fotoerfaring. Har testa ulike modus etc. Med det med fokuspunkt har jeg tatt flere bilder av f.eks datera på 50cm avstand og nesa er krystallklar mens resten av ansiktet ikke er det. Postprosessinga til sony og fokuspunkt er det som ødelegger. Arrangerte noen blindtester hvor jeg valgte ut de beste bildene fra S3 og Z1. I mange tilfeller foretrakk folk S3 bildene pga mindre støy og grøtete detaljer. Du kan se bilder på diverse tester, det er mye støy innendørs og veldig mue på nattbilder. I Z1-tråden og mange fora på nettet klages det mye på kameraet. Jeg la ut noen bilder i LG G2-tråden som jeg etter å ha testa modus endte opp med som de beste.

Lenke til kommentar

Egentlig så tror jeg ikke det, se nærmere på bildene av "rotebordet" og bildet av stua\kjøkkenet, se nærmere, det er mye støykorn og vage detaljer på begge, i litt dårligere lys blir dette enda klarere, på bilder med få detaljer om mindre varierte fargenyanser og lysforhold innad i bildet som brettspillet fungerer det bra, men dette er litt uvanlige scenarioer i vanlig fotografering for å si det sånn. På utendørsbilder i godt lys er Z1 veldig bra, men på makrobilder, innendørs i moderat\svak belysning i større rom, nattbilder etc faller det gjennom i mine øyne. http://www.androidpit.com/camera-test-sony-xperia-z1-lg-g2-and-cyber-shot-qx10 denne testen liker jeg da man sammenligner med en ordentlig digitalkamera istedet for bare å sammenligne med andre mobiler som man gjør andre steder. G2 trikser endel og bommer litt på farger, men i tilfellet med f.eks benken, makrobildene blir motivene klart skarpere og f.eks mulig åbruke til fremkalling av bilder i større formater som fotobøker etc. Om du poster på facebook og insta så er det vell mer ett fett hvilken tlf man velger :)

Kan vise noen andre innendørsbilder. De er tatt med temmelig like lysforhold utenfra, alle med auto. Tok 5 bilder med hver, prøvde modus med innendørs belysning, uten fotolys på Z1 og S3 (ble for mørke begge 2 og fikk mer støy da så droppet de bildene da de ble enda værre). G2 fyrte ikke av fotolyset med mindre jeg tvang den til det.

Z1: http://postimg.org/image/g32uixrmf/

S3: http://postimg.org/image/pf5nwzdrl/

G2: http://postimg.org/image/6x442kxxb/

Zoom inn på bildene. Z1 og G2 treffer brukbart på fargebalansen begge 2, S3 får skivebom. G2 har ganske heftig PP, men får langt klarere detaljer enn Z1 som har støykorn uten like\grøtbilde. Det kan hende noen foretrekker f.eks Z1-bildet, men jeg liker definitivt G2 sitt best på tross av litt tegneserieeffekt.

Har sett på filstørrelsa og ofte blir G2-filene dobbelt så store og noen ganger tre ganger så store som Z1. MP er jo høyere, men kompresjon er tydeligvis lavere og.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...