Gå til innhold

Nhh eller Bi?

Gjest medlem-358728

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-358728

Hei, jeg skal ta 2-årig master i økad(siviløkonom) og lurte på hva dere hadde gjort i min situasjon? Jeg kan enten studere på nydalen i Oslo hvor jeg har allerede fått en leilighet av SIO og bo ikke så langt fra familien da de holder til på østlandet eller reise til Bergen hvor jeg pdd har ingen bosted. Karrieremuligheter er vel de samme?

Fordeler NHH:

- Så å si gratis skole

- Bedre studentmiljø? krever høyere snitt

- Forelesninger på norsk

Ulemper NHH:

- Ingen bosted

- Regnby

- Langt hjemmefra

Fordeler BI:

- Fine lokaler

- Oslo

- Nærmere familie

Ulemper BI:

- Koster å studere

- Forelesninger på engelsk?(kan også være fordel for noen)

Endret av medlem-358728
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Ta den på NHH.

Hvorfor?

- Like bra og kanskje også en bedre utdanning.

- Gratis.

- Du får oppleve en ny by.

- Du får oppleve å være vekke fra familien din og utvidet horisontene dine.

Lykke til!

PS: Basert på hva jeg har lest vil nok karrieremulighetene være bortimot like. Masteren på BI skal være meget bra og anerkjent. Allikevel, jeg ser fortsatt at i enkelte kretser så har BI fortsatt et frynsete rykte og man hører ofte negative ting om BI, selv om dette kanskje er ubegrunnet. Det jeg imidlertid ALDRI har hørt er negativ omtale av NHH-studenter, så det er kanskje verdt å legge inn som en liten pluss! :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Leilighet er ikke et problem å finne om du vil dette. Tipper det skal ordne seg. Er vel billigere å bo i Bergen også?

Om du ikke har noe spesielt som holder deg i Oslo og heller ikke har noen store motforestillinger mot å flytte til Bergen, synes jeg Bergen virker som et fornuftig valg.

Lenke til kommentar

Det blir nok BI på meg til syvende og sist. Har funnet ut at det er vanskelig å finne en leilighet for to personer rundt NHH til en overkommelig pris(da kjæresten har ikke inntekter per i dag) og jeg tenker å flytte sammen med henne.

SiB prioriterer første års studenter født i 1995 og jeg er en del eldre en det.

Også har jeg en veldig nær person i familien som jobber på BI som foreleser, grunnet han/ hun så får jeg 25 % rabatt. Samtidig vil den personen se meg i Oslo :)

Det er sikkert også enklere å finne seg en studierelevant jobb i Oslo enn det er i Bergen. Totaltsett så har ikke skolen så mye å si så lenge du gjør det bra...

Å velge en skole foran en annen er en ting... grunnen du oppgir er veeeldig kortiktig tenkt.

Å velge BI foran NHH på grunn av økonomi blir bare helt feil i mine ører. Med tanke på at det i tillegg er en økonomiutdannelse blir jeg egentlig litt skremt med tanke på grunnen til valget.

Velg NHH og skaff en deltidsjobb....

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

NHH er absolutt ikke rettet mot offentlig sektor.

Det kan du ha helt rett i. Begge skoler kommer jo med subjektive meninger og det er ikke så mye objektiv info på nettet. Det er derfor jeg startet denne tråden. For å få hjelp til å ta den riktige beslutningen

Jeg kan fortelle litt om mitt inntrykk så langt, etter første år på bachelornivå.

Privat næringsliv er omtrent alltid tilstede. Spesielt de fire store, men også flere andre bedrifter. Det er stands, presentasjoner, arrangementer, foredrag, sponsing, bedriftsbesøk etc.

Jeg regner med at studenter på masternivå blir enda mer direkte jaktet på.

Angående språk har jeg inntrykk av at det er litt blandet. Mye av pensum er på engelsk, men om forelesninger og eksamen foregår på norsk eller engelsk kommer an på kursansvarlig.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tatt en beslutning enda og den tar jeg rett før fristen går ut. Jeg skjønner jo at det er et valg som kan ha veldig mye å si for fremtiden min og det er dumt å velge en skole ovenfor en annen pga. leilighet. Men det er ikke så mange gode grunner til å velge NHH istendenfor BI. Eller så er det bare jeg som ikke ser dem.

NHH er absolutt ikke rettet mot offentlig sektor.

Det kan du ha helt rett i. Begge skoler kommer jo med subjektive meninger og det er ikke så mye objektiv info på nettet. Det er derfor jeg startet denne tråden. For å få hjelp til å ta den riktige beslutningen

Sørg ihvertfall å vurdere alle fordeler og ulemper... en feil mange gjør er at valget egentlig blir tatt av følelsene før man vet det selv. Følelsene lar ikke fornuften kommet til når fordeler og ulemper blir satt mot hveandre men styrer fornuften til å ta valget som egentlig er tatt fra før av... skjønner du hva jeg mener?

Det jeg mener... det er vanskelig å finne fordeler om en skole du egentlig har valgt bort allerede og veeeeeeldig lett å finne fordeler med skolen som du allerede har valgt.

Lenke til kommentar

Først kan jeg nevne at jeg selv er student på NHH, så du kan vurdere hvor objektiv jeg er.

Det blir nok BI på meg til syvende og sist. Har funnet ut at det er vanskelig å finne en leilighet for to personer rundt NHH til en overkommelig pris(da kjæresten har ikke inntekter per i dag) og jeg tenker å flytte sammen med henne.

SiB prioriterer første års studenter født i 1995 og jeg er en del eldre en det.

Også har jeg en veldig nær person i familien som jobber på BI som foreleser, grunnet han/ hun så får jeg 25 % rabatt. Samtidig vil den personen se meg i Oslo :)

Det er sikkert også enklere å finne seg en studierelevant jobb i Oslo enn det er i Bergen. Totaltsett så har ikke skolen så mye å si så lenge du gjør det bra...

Du sier ikke om du er en intern eller ekstern søker, men et googlesøk forteller meg at interne søkere får den laveste prisen på 71800 kroner i året. Med 25 % rabatt er altså prisen (minst) 53850 kroner i året, eller 4487,5 kroner i måneden. Hvis du heller putter disse pengene i boligbudsjettet deres, kan du og kjæresten din få en bedre leilighet i Bergen enn i Oslo og/eller ha penger til overs som dere kan spare eller bruke på andre ting. Det vil altså være mer økonomisk gunstig å velge NHH, i hvert fall på kort sikt.

På lang sikt vil lønnsomheten bestemmes av hvilken jobb du får. Så vidt jeg har fått med meg, er det ikke store signifikante lønnsforskjeller mellom BI- og NHH-studenter. Hvis du forventer at du kan få de samme jobbene og like godt betalt uavhengig av hvilken skole du velger, vil nåverdien av masteren til NHH være større på grunn av prisen.

Fordeler/ulemper med NHH

• Gamle lokaler. Litt nedslitt. It-utstyr ok (ikke topp)
  • Små auditorier. Trådløst internett
  • Ca 4.000 studenter totalt, Ca 4-500 studenter daglig
  • Bedriftspresentasjoner
  • Norskspråklig undervisning
  • NHH's fordel er høy rating mot bank, forsikring og offentlig sektor
  • Det regner nesten alltid i Bergen (200 regndager i året)
  • Grei bussforbindelse til Sentrum, ca 12-15 min. Ca hver 15. min/halvtime. Litt sjeldnere på ettermiddag kveld.
  • Høy kvalitet på undervisning
  • Gratis
  • Fly fra Bergen til Torp
  • Bergen har ca 230.000 innbyggere

Jeg kan ikke uttale meg om BI, men de uthevede punktene under NHH er ikke helt riktige.

NHHs nybygg åpnet i fjor. Det har nye, moderne auditorier, lesesaler og grupperom med nytt utstyr. De gamle auditoriene i servicebygget er godt vedlikeholdt. Riktignok varierer størrelsen på auditoriene, men de er alltid store nok til den mengden studenter som møter opp på forelesningene.

Undervisningen er ofte på norsk, men du kan også velge kurs på engelsk (samt enkelte kurs i andre språk). Jeg forstår det imidlertid slik at det ikke er språk i seg selv om er viktig for deg, men de internasjonale mulighetene. NHH er en internasjonal skole med for eksempel masterprofilen International Business, CEMS MIM, dobbeltgrader og utvekslingsavtaler med gode skoler over hele verden, så mulighetene er det ikke mangel på.

Bussen bruker som regel 7 - 10 minutter til sentrum. Bussene går omtrent hvert 15. minutt mellom klokka 0100 og 0300 i helgene, men ellers går de kontinuerlig med få minutters mellomrom. Ofte kommer flere busser samtidig.

Til slutt kan jeg nevne at en betydelig del av studentene på NHH er fra Oslo eller nærheten. Mange av disse skaffer seg sommerjobb hjemme. Mange får også deltidsjobber i banker og liknende i Bergen, men jeg skal ikke påstå at det er lett å få en relevant jobb ved siden av skolen. Jeg kjenner for eksempel et par stykker som jobber som kundebehandlere i Forex bank. De jobber deltid i Bergen i skoleåret og fulltid i Oslo på sommeren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...