Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

maskina restarter 3-5 ganger føre den booter korrekt.


Anbefalte innlegg

tittelen sier det meste, hver gang jeg starter maskina så restarter den selv noen ganger føre den booter som den skal. det varer bare ca 1-2 sekunder mellom hver restart så den rekker bare såvidt å vise post screen og knapt nok det.

 

dette har pågått en stund, og det har vært slik med 3 forskjellige psu'er (750 watt, 620 watt og nå sist en 860 watter, alle fra corsair)

 

jeg kan desverre ikke huske nyaktig når det starta, men jeg lurer på om det har en sammenheng med at jeg har bytta til en 9590 cpu og kjører sli (670gtx)

 

tror ikke det starta med sli oppsettet, men muligens når jeg monterte ny cpu. eventuelt da jeg bytta hk.

 

specs i profilen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt flere her inne med den CPUen som har et ustabilt system på stock-hastighet. (det er jo i praksis en prosessor som kommer ferdig overklokket). Og slike reboots har typisk betydd at HKet prøver å kjøre for stramme timings på RAM/for høy frekvens, for lav spenningsnivå eller rett og slett for høy frekvens.

 

Ikke sikkert det er noen sammenheng, men det kan kanskje være det?

Hva om du nedklokker hele systemet kraftig. Altså prosessorfrekvens (multiplier) og RAM-frekvensen hovedsakelig. Bare for å teste så er det greit å ta i ganske godt, så bare drit i at du får lavere ytelse, da det er mer for å finne årsak til problemet.

Lenke til kommentar

takk for tipset, jeg skal teste det ut etterhvert.

 

det er heldigvis ikke et veldig plagsomt problem, siden jeg aldri slår av maskina, og den er helt stabil ellers.

 

tror ikke det er rammen, har aktivert den xtreme something profilen i bios slik at rammen blir autodetekta til default.

Lenke til kommentar

Min erfaring med Corsair Psu'er er at de kan være litt håpløse , har en psu her som lider av et lignende syndrom , dvs når man restarter maskinen må man plugge ut psu'en helt og la caps på hovedkortet lade seg helt ut før man kan plugge inn Psu'en og starte opp på nytt uten problemer.

 

Kjappe restart fungerer fint her og ved å bytte ut PSU med en annen ble systemet helt normalt og kunne startes uten at man måtte plugge ut psu.

 

Som Andrull påpekte er 9590 en svært overklokket Cpu som krever at du har både et kraftig hovedkort og andre kvalitetskomponenter. Den skal være stabil i forhold til tester som er gjort av fabrikken , men man bør forsikre seg om at årsaken til de kjappe restartene du har ikke er pga en viktig komponent som kan ta med seg andre om den ryker helt.

 

Det jeg personlig hadde gjort :

 

1 : Sjekk at kjøleløsningen starter ordentlig ved reboot. Kan være hovedkortet ikke greier å få det med seg via bios og da kan man rett og slett "ignorere" fan rpm eller lignende ved oppstart. Så lenge viftene snurrer og går som de skal når du restarter (eller om det er vannkjøling og denne fungerer som den skal) så er det ikke noe å tenke på der.

 

2 : Fjern et av skjermkortene, oppstår ikke problemet da er det godt mulig at du må ha en kraftigere (eller bedre ) Psu , strengt tatt for det oppsettet du har hadde jeg personlig gått for minst 1000W for å ha god margin.

 

3 : Ser ut som rev 4.0 av hovedkortet er den som støtter direkte Cpu'en din , har du en tidligere rev så bør det gå greit men kanskje ikke like stabilt ( noen ganger så blir det endret litt på komponentene mellom rev og rev ).

 

4 : Oppdatert Bios?

Lenke til kommentar

kjøleløsningen funker som den skal, viftene er kobla på en viftekontroller og starter umiddelbart,

 

jeg kjørte med 1 skjermkort da jeg brukte 620 wattern, hadde samme problem da. 860watt holder nok enda, skjermkorta maxer ut på 240 watt, og cpuen er oppgitt til 220, men den ligger aldri så høyt i hwmonitor.

 

jeg har korrekt hk flashet til bios som støtter cpuen.

Lenke til kommentar

Ah , var litt usikker på om du hadde testet på gjeldende oppsett :

 

*Forskjellige psuer.

*SLI oppsett med forskjellige psu'er.

 

Uansett så vil du ved å fjerne 1 skjermkort gjøre tilgjengelig mer spenning under oppstart , viser den samme symptomer som før bør du nok klokke ned Cpu'en (kjør den feks på FX 8350 innstillinger : 4Ghz / 1.35/1.45Vcore ) og se hvordan systemet reagerer da.

Lenke til kommentar

Asus hovedkortene gjør dette automatisk som default for å optimere/teste før post maksimale fsb/memory parametere med 'mere'.

Dette er med bios/efi innstillingen optimal/agressive ( høyeste av de tre safe, normal,optimal/aggressive)

Da går den noen runder , treffer det som anses som"stabile parametere" og går videre til post og OS boot.

 

Kan være det er slikt på Gigabyte også. Og hovedkort/systemet ditt er helt normalt.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...