Gå til innhold

Ny Macbook , ekstern hardisk og Lightroom?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ser at det er mange tråder om Lightroom og PS, men kan ikke finne akkurat mine spørsmål. Starter derfor en ny tråd med spørsmålet.

Jeg har akkurat kjøpt meg en ny Macbook Air som jeg skal bruke sammen med ekstern skjerm og en ny ekstern hardisk.

Jeg abonnerer på Lightroom og Photoshop CC 2014, vil bruke Lightroom generelt til organisering og Photoshop til RAW behandling og redigeringen.

Det jeg er litt usikker på før jeg setter i gang mitt nye oppsett er at jeg ikke ønsker å lagre noe annet enn programvare på Macbooken. Macbook Air har kun 128GB hardisk og tenker det er like godt å starte rent med en gang :)

Men hvordan kan jeg enklest gjøre dette da? Jeg ønsker å sette minnekortet i maskinen og laste bildene rett over på den eksterne hardisken. Men jeg ønsker å bruke Lightroom til organiseringen og forhåndsvisning av bildene uten at det tar av lagringsplass på Macèn.

Hvordan kan dette gjøres ? Og vil organiseringen huskes av Lightroom når jeg kobler fra den eksterne hardisken ?

Mulig jeg virker helt grønn nå........og det er jeg også :green:

Alle tips blir mottatt med stor takk :)

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bare importerer bildene dine dit du vil ha dem, altså til den eksterne disken. Lightroom holder oversikt over hvor bildene ligger i sin egen database. Den basen lar du stort sett ligge der den blir installert, og det blir antagelig på din interne disk i en egen katalog sammen med resten av Lr installasjonen.

Dersom du vil importere bildene dine til et annet sted, så vet Lr hvor de blir av så lenge du importerer med Lr. Skal du flytte på noe, så gjør også det inne i Lr. Da holder du Lr oppdatert om hvor de ulike filene befinner at til enhver tid.

Se forresten lenge og vel på tv.adobe.com og Julieanne Kost. Hun er flink til å fortelle hvordan dette fungerer (hele Lr). Riktignok på engelsk...:-)

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Du bare importerer bildene dine dit du vil ha dem, altså til den eksterne disken. Lightroom holder oversikt over hvor bildene ligger i sin egen database. Den basen lar du stort sett ligge der den blir installert, og det blir antagelig på din interne disk i en egen katalog sammen med resten av Lr installasjonen.

Dersom du vil importere bildene dine til et annet sted, så vet Lr hvor de blir av så lenge du importerer med Lr. Skal du flytte på noe, så gjør også det inne i Lr. Da holder du Lr oppdatert om hvor de ulike filene befinner at til enhver tid.

Se forresten lenge og vel på tv.adobe.com og Julieanne Kost. Hun er flink til å fortelle hvordan dette fungerer (hele Lr). Riktignok på engelsk...:-)

Takk for raskt svar rogkas :-)

Da var det slik jeg antok og håpte på, ville ikke prøve for mye med fare for å rote det til.

Vet du om den Lighroom databasen/katalogen som blir på den interne disken tar opp mye plass?

Lenke til kommentar

Når du installerer LR får du beskjed og hvor du vil ha katalogen, da setter du den til den flyttbare disken du skal bruke, da ligger alle dataene angående bildene der og selve programmet på maskinen.

Og er du lur så setter du backup til hver uke og bruker en annen flyttbar disk til det.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar rogkas :-)

Da var det slik jeg antok og håpte på, ville ikke prøve for mye med fare for å rote det til.

Vet du om den Lighroom databasen/katalogen som blir på den interne disken tar opp mye plass?

Du setter opp en del av dette i innstillinger. For det første bør du vurdere å la Lr slette previews etter en stund. Jeg tror den står standard til 30 dager, og det et antagelig et godt utgangspunkt. Når du importerer kan du velge hvis store, og detaljerte, previews du vil ha. Sett den til standard (oppe i høyre verktøykasse under import), det holder for de fleste. Det er først når du zoomer tett inn på et bilde at du trenger mer enn standard, og da bygger Lr bare en ny preview. Dermed blir heller ikke databasen så alt for stor for preview filene holder seg innenfor grei størrelse.

For øvrig kan du godt også lagre databasefilen i seg selv også på den eksterne disken, men jeg vil heller anbefale deg å ha den lokalt. Det kan jo hende du importerer bilder til flere steder, og med Lr sine nye Offline editering, så kan du bygge en editerbar preview som du kan redigere når du er på farta for deretter å synke endringene når du kommer hjem og kobler på den eksterne.

Lenke til kommentar

Takk igjen for hjelpen dere.

Da er jeg igang med å begynne et nytt og bedre liv :-)

Har vært på høy tid å få et annet system enn det jeg har hatt i en årrekke.

Under "Preferences" har dere satt TIFF eller PSD som file format ved Edit in Photoshop CC?

Er det en av lagringsmedier som er foretrukket?

Og den Lightroom katalogen som eventuelt blir liggende på interndisken som du gjør rogkas eller på en flyttbare som du Nautica. Kan den katalogen/mappen flyttes på et senere tidspunkt?

Lenke til kommentar

Under "Preferences" har dere satt TIFF eller PSD som file format ved Edit in Photoshop CC?

Og den Lightroom katalogen som eventuelt blir liggende på interndisken som du gjør rogkas eller på en flyttbare som du Nautica. Kan den katalogen/mappen flyttes på et senere tidspunkt?

Jeg bruker ikke Photoshop, for mine behov holder Lr i massevis. Så min arbeidsflyt er så enkel som jeg klarer å få den med råfiler. Lagre raw i kamera, importere med Lr til navngitte kataloger, slette dårlige, merke gode, detaljerte nøkkelord, kategorisere med stjernene, redigere ferdig.

Fremvisning er enten til utskrift eller en eksport til jpg.

That's about it...:-)

Lenke til kommentar

Katalogen/databasen til LR kan flyttes i ettertid. Hvor du legger den er det opplagt delte meninger om. Hvis du har en rask ekstern disk med raskt interface er det ikke så mye å hente på å ha katalogen på den interne disken, men har du en treg ekstern disk vil du nok se bedre ytelse ved å ha katalogen på den interne.

Har du den på den interne har du også (hvis du velger "riktig" type previews) mulighet for å jobbe med bildene dine uten å ha den eksterne disken tilgjengelig, men usikker på om det er en smart løsning med bare 128GB intern disk.

Jeg liker forøvrig å ha full størrelse previews og uendelig holdbarhet da jeg synes LR blir litt treg når man fort skal bla gjennom mange bilder hvis previews ikke finnes. Det er imidlertid et ressurskrevende oppsett og vil neppe fungere bra på en MB Air hvis du skal ha katalogen internt.

Når det gjelder størrelse og kvalitet av previews så spørs det litt hvordan du jobber, importerer du ofte store mengder data og vil se dem med en gang vil du muligens se dårlig ytelse hvis generer store previews av alt ved import, men hvis det er OK å vente litt rett etter import så maskinen for jobbet ferdig med previws så blir LR mer "behagelig" i bruk når alt er generert ferdig.

TIF vs PSD: Jeg bruker TIF som jeg oppfatter som et mindre proprietært format enn PSD. Men ikke noe stort poeng, både TIF og PSD gir de samme mulighetene.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke Photoshop, for mine behov holder Lr i massevis. Så min arbeidsflyt er så enkel som jeg klarer å få den med råfiler. Lagre raw i kamera, importere med Lr til navngitte kataloger, slette dårlige, merke gode, detaljerte nøkkelord, kategorisere med stjernene, redigere ferdig.

Fremvisning er enten til utskrift eller en eksport til jpg.

That's about it...:-)

Takk. Grunnen til at jeg bruker PS er at jeg liker faktisk bedre Camera RAW der enn i Lightroom. Dessuten bruker jeg av og til HDR funksjonen med RAW filer der. Tilslutt er der endel klone og frittleggingsverktøy jeg liker bedre i PS. Men dette er jo ganske individuelt. Men som du sier fremstilling til rask utskrift eller web visning er jo ganske enkelt i Lightroom. Så ja takk begge deler for meg :)

Lenke til kommentar

Katalogen/databasen til LR kan flyttes i ettertid. Hvor du legger den er det opplagt delte meninger om. Hvis du har en rask ekstern disk med raskt interface er det ikke så mye å hente på å ha katalogen på den interne disken, men har du en treg ekstern disk vil du nok se bedre ytelse ved å ha katalogen på den interne.

Har du den på den interne har du også (hvis du velger "riktig" type previews) mulighet for å jobbe med bildene dine uten å ha den eksterne disken tilgjengelig, men usikker på om det er en smart løsning med bare 128GB intern disk.

Jeg liker forøvrig å ha full størrelse previews og uendelig holdbarhet da jeg synes LR blir litt treg når man fort skal bla gjennom mange bilder hvis previews ikke finnes. Det er imidlertid et ressurskrevende oppsett og vil neppe fungere bra på en MB Air hvis du skal ha katalogen internt.

Når det gjelder størrelse og kvalitet av previews så spørs det litt hvordan du jobber, importerer du ofte store mengder data og vil se dem med en gang vil du muligens se dårlig ytelse hvis generer store previews av alt ved import, men hvis det er OK å vente litt rett etter import så maskinen for jobbet ferdig med previws så blir LR mer "behagelig" i bruk når alt er generert ferdig.

TIF vs PSD: Jeg bruker TIF som jeg oppfatter som et mindre proprietært format enn PSD. Men ikke noe stort poeng, både TIF og PSD gir de samme mulighetene.

Takk se# for mange gode tips der :thumbup:

Jeg må forske litt å se hva jeg faller ned på. I går under oppsettet lot jeg foreløpig katalogmappen ligge på interndisk og satt TIFF som valg under det valget. Tror jeg brukte standard under previews.

Regner med at alt dette kan endres senere. :)

Lenke til kommentar

Det aller meste kan endres når du selv ønsker å gjøre det.

Ta for eksempel import av bilder med standard preview og kanskje også andre ting du har satt i verktøyene for import. Hvis det er innstillinger du antar at du kommer til å bruke flere ganger, så lagrer du det som en import-preset. Det forenkler import med samme innstillinger neste gang.

Ønsker du å importere bilder med best mulig kvalitet på preview, så gjør du det for den ene importen. Neste gang trenger du kanskje bare standard eller minimum preview.

Er så fint verktøy Lightroom atte...:-DDD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...