Gå til innhold

Noen med erfaring med Ecoride Classic?


JimShorts

Anbefalte innlegg

 

Hehe. Ja en standard el-sykkel er litt tamt. Helt enig i det. Men når en bygger sin egen så er det ikke grenser for hvor gøy en kan ha det. Null utslipp og med en god regnponcho så er man like mobil i sitt nærområde som man er med bil. Klarer meg helt fint nå med kun hjemmelaget el-sykkel og savner ikke bil. Skulle det plutselig være et akutt behov for bil så bare leier jeg en. 

 

Er det mye trafikk så kommer jeg kjappere frem med el-sykkel enn med bil. 7 km hver vei til jobb. Null stress og frisk luft. Lader hjemme og har strøm nok til 30 km ved høy fart eller ca 80 km ved rolig crusing. Null parkeringsbøter, null parkeringsbulker, null bilavdrag, null bompenger, null forsikring og null veiavgift. Fremtiden er grønn. 

 

Og penga jeg sparer er nok til en fet ferie :)

Akkurat på samme måte har jeg det også. Cyclocrossen bruker jeg til nyttekjøring, og den er rask nok. Med min form slår jeg nå lovlige elsykler med cyclocrossen. Har 12 km hver vei til jobben. Det sykler jeg på under en halvtime, og jeg får trening i samme slengen. Har regntøy, så regn er ingen hindring. Siden syklene mine drives av ren muskelkraft slipper jeg lading og sånt tull. Ellers får jeg alle fordeler du får. Ja, selvfølgelig, slipper å bry meg om det jeg kjører på er lovlig eller ikke. Hvis el-sykkelen din er sterkere enn det som er definert som en lovlig el-sykkel er den å betrakte som en motorvogn, og dermed registreringspliktig.

 

 

Hehe jo du får jo trent kroppen det er sant. Men det gjør jeg også stort sett. Men friheten av å vite at en kan dra på kun på strøm er ubetalelig. Og jeg kan enkelt handle for en uke i slengen når jeg tar med "tilhengern", slipper å kave i motbakkene på vei hjem.

 

Motorvogn? Nei har jo pedaler og er sykkel ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe jo du får jo trent kroppen det er sant. Men det gjør jeg også stort sett. Men friheten av å vite at en kan dra på kun på strøm er ubetalelig. Og jeg kan enkelt handle for en uke i slengen når jeg tar med "tilhengern", slipper å kave i motbakkene på vei hjem.

Motorvogn? Nei har jo pedaler og er sykkel ;)

Friheten av å vite at jeg ikke trenger strøm eller noe annet enn muskelkraft er ubetalelig. Dessuten, jeg får alltid med meg det jeg trenger fra butikken.

 

Hvis elsykkelen din overstiger effekten beskrevet her er den å anse som en motorvogn, pedaler eller ei.

Lenke til kommentar

Vissa er så fientliga mot e-bike...Bara stänga av assistansen då,om man vill ha trening,men vill man komma fram utan att vara svettig,er elsykkeln ett fantastiskt transport medel.

Og som någon treningsfreak skrev,att han sykkla 12 km under 30 min....hehe...tar under 25 för meg...garanterat svettfri...snittar lett 30km/t,og tränger inte bruka tid på duschen.

Elsykkeln har kommit för og stanna

Lenke til kommentar

Den väger 24kg,men ointressant ner jag selv väger 100 kg....extra viken känns inte....direkt styrd,men samtidigt stabil i nedförsbackarna,der jag kommer upp i 55-60km/t....men det klart att med en 70kg person,og en karbon hoj på 7kg,så er det tung last,og har ofta en ryggsäck som väger en del extra,men har ju en motor,så vikten er ointressant, ner jag har sykkeln som transport medel, sedan jag skrotat min bensin törstiga opel v6?

Lenke til kommentar

Den väger 24kg,men ointressant ner jag selv väger 100 kg....extra viken känns inte....direkt styrd,men samtidigt stabil i nedförsbackarna,der jag kommer upp i 55-60km/t....men det klart att med en 70kg person,og en karbon hoj på 7kg,så er det tung last,og har ofta en ryggsäck som väger en del extra,men har ju en motor,så vikten er ointressant, ner jag har sykkeln som transport medel, sedan jag skrotat min bensin törstiga opel v6

24 kg er et tungt drog. Min veier ca 8.5 kg. Hvis elmotoren ikke fungerer går den ikke like lett, for å si det slik. Jeg har heller ikke bil, bruker sykkelen.

Lenke til kommentar

 

Hehe jo du får jo trent kroppen det er sant. Men det gjør jeg også stort sett. Men friheten av å vite at en kan dra på kun på strøm er ubetalelig. Og jeg kan enkelt handle for en uke i slengen når jeg tar med "tilhengern", slipper å kave i motbakkene på vei hjem.

Motorvogn? Nei har jo pedaler og er sykkel ;)

Friheten av å vite at jeg ikke trenger strøm eller noe annet enn muskelkraft er ubetalelig. Dessuten, jeg får alltid med meg det jeg trenger fra butikken.

 

Hvis elsykkelen din overstiger effekten beskrevet her er den å anse som en motorvogn, pedaler eller ei.

 

Effekten i motorn kan vara det dubbla i korta stunder upp till kanske 10 minuter,i branta backar,men det viktigaste er att den nominell effekten er på 250w.....Min har en laglig strypt 350w,som ger säkert 500w i korta stunder,helt lagligt....finns lite spelrum der för sykkel tillverkarna..det viktigaste er momentet,som er ca 40-60nm,på goda sykklar,og därför er en strypt 350w att föredra,då hållbarheten er bettre,og mera vridmoment vs 250w.

Lenke til kommentar

 

Den väger 24kg,men ointressant ner jag selv väger 100 kg....extra viken känns inte....direkt styrd,men samtidigt stabil i nedförsbackarna,der jag kommer upp i 55-60km/t....men det klart att med en 70kg person,og en karbon hoj på 7kg,så er det tung last,og har ofta en ryggsäck som väger en del extra,men har ju en motor,så vikten er ointressant, ner jag har sykkeln som transport medel, sedan jag skrotat min bensin törstiga opel v6

24 kg er et tungt drog. Min veier ca 8.5 kg. Hvis elmotoren ikke fungerer går den ikke like lett, for å si det slik. Jeg har heller ikke bil, bruker sykkelen.

 

Naturligtvis går den tyngre utan motorhjälp vs 8.5 kg hoj....Men prövat till treningen 1 gång,som tar 16,1/2 minut  8km,med max motorhjälp----tog hela 31 min,utan motorn påkopplad,men väger mye selv+har dåliga knän,men går ungefär som min vanliga diamant hybrid med 24vxl....utan hjälp.....lika lätt, eller tungt som vanligt-----Har man 1 gång provat en e-bike,då er man såld----samma leende var gång,og garanterat svettfri...super som transportmedel:)

Lenke til kommentar

 

 

Hehe jo du får jo trent kroppen det er sant. Men det gjør jeg også stort sett. Men friheten av å vite at en kan dra på kun på strøm er ubetalelig. Og jeg kan enkelt handle for en uke i slengen når jeg tar med "tilhengern", slipper å kave i motbakkene på vei hjem.

Motorvogn? Nei har jo pedaler og er sykkel ;)

Friheten av å vite at jeg ikke trenger strøm eller noe annet enn muskelkraft er ubetalelig. Dessuten, jeg får alltid med meg det jeg trenger fra butikken.

 

Hvis elsykkelen din overstiger effekten beskrevet her er den å anse som en motorvogn, pedaler eller ei.

 

Effekten i motorn kan vara det dubbla i korta stunder upp till kanske 10 minuter,i branta backar,men det viktigaste er att den nominell effekten er på 250w.....Min har en laglig strypt 350w,som ger säkert 500w i korta stunder,helt lagligt....finns lite spelrum der för sykkel tillverkarna..det viktigaste er momentet,som er ca 40-60nm,på goda sykklar,og därför er en strypt 350w att föredra,då hållbarheten er bettre,og mera vridmoment vs 250w.

 

Og sidan du hänvisar till,stämmer inte riktigt.....Man får använda ett gashantag,på sykklarna som har det,upp till 6km/t utan att trampa,og 25 km/t+10% felvisning,dvs drygt 27 km/t.....Dock har jag kopplat bort spärren,så jag bara kan använda gasen,og går enligt mätaren ca 29-30 km/t-----Kan återställa med att koppla ihop en kabel snabbt,så risken att bli tatt er nog liten.....Får skylla på att sykkeln er lättrullad, nedförsbacke,og medvind...hehehe..Nejdå missbrukar inte det,men dejligt att motorn inte slår av og på,ner man ex reser seg för ojämnheter,og kommer ifatt långsamgående trafik,då jag steglöst kan reglera farten efter rådande omständigheter.

Lenke til kommentar

Og sidan du hänvisar till,stämmer inte riktigt.....Man får använda ett gashantag,på sykklarna som har det,upp till 6km/t utan att trampa,og 25 km/t+10% felvisning,dvs drygt 27 km/t.....Dock har jag kopplat bort spärren,så jag bara kan använda gasen,og går enligt mätaren ca 29-30 km/t-----Kan återställa med att koppla ihop en kabel snabbt,så risken att bli tatt er nog liten.....Får skylla på att sykkeln er lättrullad, nedförsbacke,og medvind...hehehe..Nejdå missbrukar inte det,men dejligt att motorn inte slår av og på,ner man ex reser seg för ojämnheter,og kommer ifatt långsamgående trafik,då jag steglöst kan reglera farten efter rådande omständigheter.

Og siden du har koblet bort sperren er sykkelen din faktisk å regne som en motorvogn, og dermed ulovlig uten at den er registrert, all den tid sperren er frakoblet. Det er en uting at folk tar seg sånn til rette, det gjør det mer utrygt for oss andre. Da kan vi virkelig snakke om juks.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

 

Og sidan du hänvisar till,stämmer inte riktigt.....Man får använda ett gashantag,på sykklarna som har det,upp till 6km/t utan att trampa,og 25 km/t+10% felvisning,dvs drygt 27 km/t.....Dock har jag kopplat bort spärren,så jag bara kan använda gasen,og går enligt mätaren ca 29-30 km/t-----Kan återställa med att koppla ihop en kabel snabbt,så risken att bli tatt er nog liten.....Får skylla på att sykkeln er lättrullad, nedförsbacke,og medvind...hehehe..Nejdå missbrukar inte det,men dejligt att motorn inte slår av og på,ner man ex reser seg för ojämnheter,og kommer ifatt långsamgående trafik,då jag steglöst kan reglera farten efter rådande omständigheter.

Og siden du har koblet bort sperren er sykkelen din faktisk å regne som en motorvogn, og dermed ulovlig uten at den er registrert, all den tid sperren er frakoblet. Det er en uting at folk tar seg sånn til rette, det gjør det mer utrygt for oss andre. Da kan vi virkelig snakke om juks.

 

Har som sagt dåliga knän,og har svårt ner jag ska upp på sykkeln,men efter några tramptag så mjukar benen seg upp litt,og kan sedan sykkla som vanligt.....Og tämligen oskyldig tuning,mot andra som sätter i 750w motor,og 50 km/t sykklar.....Og ha gasen spärrad vid så låg fart som 6km/t rett så faligt,för det er svårt att hålla balansen ,og hoppas det blir lagligt upp till 15km/t,för då er det en mera passande fart..Og mera otrygt för er andra....Jag visar mye hänsyn till sykklister+fotgjängare+bilar,og missbrukar det inte,men er väldigt stel i början på turen.....Og bryta lagen----hmmm....titta på alla bilarna som driter i att anpassa farten,og visar lite hensyn,mot oss sykklister------Blivit omkörd flera gånger,med under halvmetern fra meg,trots jag ligger på väg grenen...

Lenke til kommentar

Har som sagt dåliga knän,og har svårt ner jag ska upp på sykkeln,men efter några tramptag så mjukar benen seg upp litt,og kan sedan sykkla som vanligt.....Og tämligen oskyldig tuning,mot andra som sätter i 750w motor,og 50 km/t sykklar.....Og ha gasen spärrad vid så låg fart som 6km/t rett så faligt,för det er svårt att hålla balansen ,og hoppas det blir lagligt upp till 15km/t,för då er det en mera passande fart..Og mera otrygt för er andra....Jag visar mye hänsyn till sykklister+fotgjängare+bilar,og missbrukar det inte,men er väldigt stel i början på turen.....Og bryta lagen----hmmm....titta på alla bilarna som driter i att anpassa farten,og visar lite hensyn,mot oss sykklister------Blivit omkörd flera gånger,med under halvmetern fra meg,trots jag ligger på väg grenen...

Uskyldig tuning eller ikke, det er fortsatt ulovlig iht. hva som er gjeldende bestemmelser. Ja, mange bilister bryter trafikkreglene, men det gjør sannelig mange syklister også. Å skylde på at andre bryter regler er ingen unnskyldning for selv å gjøre det.

Lenke til kommentar

 

Har som sagt dåliga knän,og har svårt ner jag ska upp på sykkeln,men efter några tramptag så mjukar benen seg upp litt,og kan sedan sykkla som vanligt.....Og tämligen oskyldig tuning,mot andra som sätter i 750w motor,og 50 km/t sykklar.....Og ha gasen spärrad vid så låg fart som 6km/t rett så faligt,för det er svårt att hålla balansen ,og hoppas det blir lagligt upp till 15km/t,för då er det en mera passande fart..Og mera otrygt för er andra....Jag visar mye hänsyn till sykklister+fotgjängare+bilar,og missbrukar det inte,men er väldigt stel i början på turen.....Og bryta lagen----hmmm....titta på alla bilarna som driter i att anpassa farten,og visar lite hensyn,mot oss sykklister------Blivit omkörd flera gånger,med under halvmetern fra meg,trots jag ligger på väg grenen...

Uskyldig tuning eller ikke, det er fortsatt ulovlig iht. hva som er gjeldende bestemmelser. Ja, mange bilister bryter trafikkreglene, men det gjør sannelig mange syklister også. Å skylde på at andre bryter regler er ingen unnskyldning for selv å gjøre det.

 

Helt korrekt,men nu er det så att reglerna er till för att töjas litt på,så länge som ingen oskyldig blir skadad...har inget dåligt samvete för det,og vill du vara irriterad på meg,så bjuder jag på det...Du har säkert aldrig gjort något olagligt---Heder åt deg:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt korrekt,men nu er det så att reglerna er till för att töjas litt på,så länge som ingen oskyldig blir skadad...har inget dåligt samvete för det,og vill du vara irriterad på meg,så bjuder jag på det...Du har säkert aldrig gjort något olagligt---Heder åt deg:)

Ingen er perfekte. Men: Jeg har i hvert fall ikke kjørt rundt i ulovlige kjøretøyer, ikke fått en eneste fartsbot, og er på vakt når jeg er ute i trafikken. Som syklist er man sårbar, og da blir jeg egentlig litt provosert når jeg ser syklister som fikler med mobil, har musikk på øret, kjører på rødt lys, er generelt uoppmerksomme, kjører på kjøretøy som oppfører seg unaturlig osv.

Lenke til kommentar

 

Helt korrekt,men nu er det så att reglerna er till för att töjas litt på,så länge som ingen oskyldig blir skadad...har inget dåligt samvete för det,og vill du vara irriterad på meg,så bjuder jag på det...Du har säkert aldrig gjort något olagligt---Heder åt deg:)

Ingen er perfekte. Men: Jeg har i hvert fall ikke kjørt rundt i ulovlige kjøretøyer, ikke fått en eneste fartsbot, og er på vakt når jeg er ute i trafikken. Som syklist er man sårbar, og da blir jeg egentlig litt provosert når jeg ser syklister som fikler med mobil, har musikk på øret, kjører på rødt lys, er generelt uoppmerksomme, kjører på kjøretøy som oppfører seg unaturlig osv.

 

Skulle finnas flera av deg-----håller med deg-----många struntar i alla reglerna,og sykklar på rött,tittar på mobilen ner de sykklar,mm---samma sak fotgängare med musikk på öret---hör ingenting ner man ringer i klockan,og går+ändrar riktning på sykkelbanan---olustigt....Ha en fin dag:)

Lenke til kommentar

 

Hehe jo du får jo trent kroppen det er sant. Men det gjør jeg også stort sett. Men friheten av å vite at en kan dra på kun på strøm er ubetalelig. Og jeg kan enkelt handle for en uke i slengen når jeg tar med "tilhengern", slipper å kave i motbakkene på vei hjem.

Motorvogn? Nei har jo pedaler og er sykkel ;)

Friheten av å vite at jeg ikke trenger strøm eller noe annet enn muskelkraft er ubetalelig. Dessuten, jeg får alltid med meg det jeg trenger fra butikken.

 

Hvis elsykkelen din overstiger effekten beskrevet her er den å anse som en motorvogn, pedaler eller ei.

 

 

 

Hvorfor er du så sinna? Spiller vel ingen rolle hvor stor effekt motoren har? En med Porsche ligger jo ikke konstant i over 200km/t. 

Stort sett brukes den i sykkelfart rundt 30-35 km/t fordi det er mest behagelig. Men det er jo greit å vite at det er mer om en trenger. Jeg blåser en lang marsj i hva regelverket sier. Det er fult mulig å bruke en 250 watter på en uforsvarlig måte. At min motor yter noe mer har jo ingen innvirkning på forsvarlig bruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den väger 24kg,men ointressant ner jag selv väger 100 kg....extra viken känns inte....direkt styrd,men samtidigt stabil i nedförsbackarna,der jag kommer upp i 55-60km/t....men det klart att med en 70kg person,og en karbon hoj på 7kg,så er det tung last,og har ofta en ryggsäck som väger en del extra,men har ju en motor,så vikten er ointressant, ner jag har sykkeln som transport medel, sedan jag skrotat min bensin törstiga opel v6

24 kg er et tungt drog. Min veier ca 8.5 kg. Hvis elmotoren ikke fungerer går den ikke like lett, for å si det slik. Jeg har heller ikke bil, bruker sykkelen.

 

 

Like lett er jo et relativt begrep. Like lett som hva? En sykkel på 24 kilo? Eller en karbonracer? Noen liker sykling andre har en mer pragmatisk tilnærming til transport. Tråkke på pedaler når det er tid og rom for fysiske utskeielser, eller bare cruise på elmotor og komme frem til kundemøte uten svetteringer under armene. 

 

Elsykkel er fantastisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og sidan du hänvisar till,stämmer inte riktigt.....Man får använda ett gashantag,på sykklarna som har det,upp till 6km/t utan att trampa,og 25 km/t+10% felvisning,dvs drygt 27 km/t.....Dock har jag kopplat bort spärren,så jag bara kan använda gasen,og går enligt mätaren ca 29-30 km/t-----Kan återställa med att koppla ihop en kabel snabbt,så risken att bli tatt er nog liten.....Får skylla på att sykkeln er lättrullad, nedförsbacke,og medvind...hehehe..Nejdå missbrukar inte det,men dejligt att motorn inte slår av og på,ner man ex reser seg för ojämnheter,og kommer ifatt långsamgående trafik,då jag steglöst kan reglera farten efter rådande omständigheter.

Og siden du har koblet bort sperren er sykkelen din faktisk å regne som en motorvogn, og dermed ulovlig uten at den er registrert, all den tid sperren er frakoblet. Det er en uting at folk tar seg sånn til rette, det gjør det mer utrygt for oss andre. Da kan vi virkelig snakke om juks.

 

 

 

Kanke du bare puste litt rolig kamerat? Det er da verre ting å bli frustrert over? Gi nå bængen i hva andre gjør og fokuser på deg og ditt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...