Gå til innhold

Noen med erfaring med Ecoride Classic?


JimShorts

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med Ecoride sin Classic-modell? Det er den billigste av Ecoride sine modeller, og koster rundt 8500 kr noe som gjør at varsellampene blinker da man vet at Biltema og Clas sine elsykler kanskje ikke er det helt store, til tross for samme prisnivå. Samtidig får Ecoride sine modeller skryt i forskjellige medier, og de selger vel sykler av et helt annet kaliber enn Biltema. Uansett, jeg ahr inntrykk av at pris og kvalitet henger sammen i elsykkel-verdenen, og lurer dermed på om det er noen som i det hele tatt har praktisk erfaring med Classic-modellen, da det finnes lite annet om denne modellen annet enn det som er skrevet på Finn.no og ecoride sine sider.

 

For ordens skyld, dette er ikke Ambassador-modellen. Syklene ser lite ut, men i Classic-modellen finner man kun det nødvendige av utstyr - dvs. hjul, batteri, motor, styre, sete og bremser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ecoride City modellen. Den er vel omtrent det samme bare litt fler gir. Batteri og motor er vel også samme.

 

Kvaliteten virker bra nok, sykkelen er stabil og klarer rundt 5 mil fra fullt batteri. Kommer greit opp normale bakker, klarer lett holde over 20kmh i de, men i seriøst bratte bakker så kan det gå tregt. Hjelper vel heller ikke at jeg veier 100kg...

 

Synes den er verdt pengene jeg ga, 10 tusen. Har prøvd sykler rundt 30 tusen også men synes ikke forskjellen var så stor. De dyre trekker gjerne litt bedre de bratteste i bakkene og klarer kanskje et par mil ekstra per lading, men synes ikke de er verdt prisforskjellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg en Ecoride selv, men det at alle følger reglene er jo litt kjipt. Max 25km/t. Og max 6km/t på kun el drift uten å tråkke selv.

 

Er det noen smarte måter å "hacke" elsykler på? Koble bort sperrer og tull?

Eller må man kjøpe alle deler fra Kina og bygge selv for å komme rundt reglene?

 

 

TS nå får du den med 2K i rabatt på finn

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49591548&searchclickthrough=true&searchQuery=elektrisk%20sykkel

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

En ting er hvor bra sykkelen "klatrer" i bakker, komfort osv.

En annen ting er byggekvalitet, hvor lenge en slik sykkel vil vare, hvor ofte batteri må byttes, bremser osv.

Spør andre som har hatt Ecoride noen år (og bruker den ofte) så vil du mest sannsynlig få en lang liste med problemer med Ecoriden, desverre.

Lenke til kommentar

 

 

Kunne tenkt meg en Ecoride selv, men det at alle følger reglene er jo litt kjipt. Max 25km/t. Og max 6km/t på kun el drift uten å tråkke selv.

 

Er det noen smarte måter å "hacke" elsykler på? Koble bort sperrer og tull?

Eller må man kjøpe alle deler fra Kina og bygge selv for å komme rundt reglene?

 

 

TS nå får du den med 2K i rabatt på finn

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49591548&searchclickthrough=true&searchQuery=elektrisk%20sykkel

 

Det står noe i instruksjonsboka om at hvis man kutter en eller annen gul kabel så vil den kunne gå opp til 25km/h uten å måtte tråkke. Men også at dette er ulovlig og gjøre.

 

Uansett ikke særlig lurt tror jeg fordi det vil kreve mye mer av batteriet.

 

Man kan forresten gjøre det på måte slik som det er nå. Hvis du vrir gassen og bare tråkker pedalene sakte rundt, altså ikke legger til noe kraft, bare trår dem sakte rundt, så vil den gå opp til 25km/h uten hjelp.

 

Skal du ha ingen sperrer må du bygge noe selv ja. Selv de dyreste syklene til salgs her går ikke raskere enn rundt 25kmh.

Endret av Knuttsen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har også lyst på denne sykkelen. Synes det virker praktisk at den bare har ett gir (mindre ting som kan gå i stykker eller må vedlikeholdes og justeres). Men blir det for tungt i oppoverbakkene? At det ikke går så fort nedover er ikke så farlig for meg, jeg har god tid :-) Bruker dere som har elsykkel girene noe særlig?

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

 

Kunne tenkt meg en Ecoride selv, men det at alle følger reglene er jo litt kjipt. Max 25km/t. Og max 6km/t på kun el drift uten å tråkke selv. 

 

Er det noen smarte måter å "hacke" elsykler på? Koble bort sperrer og tull? 

Eller må man kjøpe alle deler fra Kina og bygge selv for å komme rundt reglene?

 

 

TS nå får du den med 2K i rabatt på finn

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49591548&searchclickthrough=true&searchQuery=elektrisk%20sykkel

 

Det står noe i instruksjonsboka om at hvis man kutter en eller annen gul kabel så vil den kunne gå opp til 25km/h uten å måtte tråkke. Men også at dette er ulovlig og gjøre.

 

Uansett ikke særlig lurt tror jeg fordi det vil kreve mye mer av batteriet.

 

Man kan forresten gjøre det på måte slik som det er nå. Hvis du vrir gassen og bare tråkker pedalene sakte rundt, altså ikke legger til noe kraft, bare trår dem sakte rundt, så vil den gå opp til 25km/h uten hjelp.

 

Skal du ha ingen sperrer må du bygge noe selv ja. Selv de dyreste syklene til salgs her går ikke raskere enn rundt 25kmh.

 

har en ecoride epix,med 13.5a batteri,og kopplat bort spärren-----klarar 45km,med nästan bara eldrift----supersykkel,som hjälper till ca 28km/t,---Mitt besta kjöp ever:)

Lenke til kommentar

Tror jeg parkerte en kar på en sånn (e.l.) i en oppoverbakke, på cyclocross (selvfølgelig uten motor). Elsykkel er juks :p

Inte blivit omkörd än,og hålla 28km/t i en backe kräver en otroligt stark man------Använder sykkeln som transportrmedel,og inte för trening,og liker inte att bli våt av svett----Elsykkel er framtiden.. snittar 28km/t utan ansträngning er dejligt----fusk eller inte,så er det veldigt praktiskt sett att komma fram,og tröskeln för dåligt vaer minskar markant,ner jag kan klä meg med rejäla regnklaer,og svettas i alla fall inte.....smaken er som baken=klöven..hehe....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Inte blivit omkörd än,og hålla 28km/t i en backe kräver en otroligt stark man------Använder sykkeln som transportrmedel,og inte för trening,og liker inte att bli våt av svett----Elsykkel er framtiden.. snittar 28km/t utan ansträngning er dejligt----fusk eller inte,så er det veldigt praktiskt sett att komma fram,og tröskeln för dåligt vaer minskar markant,ner jag kan klä meg med rejäla regnklaer,og svettas i alla fall inte.....smaken er som baken=klöven..hehe....

Har man en god sykkel trenger man ikke motor, og man får mosjon i samme slengen. Etter at jeg fikk cyclocross'en jeg bruker til/fra jobb er ikke "dårlig vær" lenger en hindring for meg heller. Sykler i nesten all slags vær, utenom når det er snø på veiene og frost i luften.

Lenke til kommentar

Har man en god sykkel trenger man ikke motor, og man får mosjon i samme slengen. Etter at jeg fikk cyclocross'en jeg bruker til/fra jobb er ikke "dårlig vær" lenger en hindring for meg heller. Sykler i nesten all slags vær, utenom når det er snø på veiene og frost i luften.

Man får nok mosjon med elsykkel også. Halve effekten skal til enhver tid komme fra pedalene.

 

Dette utsagnet fra Reglene gjelder i stor grad også elsykkel: "It never gets easier you just go faster"

 

Du burde prøve vintersykling nå når du nå har vendt deg av godværssyklistsyndromet. Litt is og snø er ingen hindring. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Man får nok mosjon med elsykkel også. Halve effekten skal til enhver tid komme fra pedalene.

 

Dette utsagnet fra Reglene gjelder i stor grad også elsykkel: "It never gets easier you just go faster"

 

Du burde prøve vintersykling nå når du nå har vendt deg av godværssyklistsyndromet. Litt is og snø er ingen hindring. :-)

Jeg er ikke noe glad i å sykle på snø og is. Minusgrader er ikke noe hinder bare det er bart, så er ingen "godværssyklist" som sådan. Liker fast grunn, dvs asfalt under hjulene. Og jeg foretrekker sykler med bukkestyre.

 

Vil absolutt ikke si man får "nok mosjon" med elsykkel. De fleste jeg ser på elsykkel tråkker såvidt på sykkelen, kan ikke bli særlig mosjon ut av det.

Lenke til kommentar

 

Kunne tenkt meg en Ecoride selv, men det at alle følger reglene er jo litt kjipt. Max 25km/t. Og max 6km/t på kun el drift uten å tråkke selv. 

 

Er det noen smarte måter å "hacke" elsykler på? Koble bort sperrer og tull? 

Eller må man kjøpe alle deler fra Kina og bygge selv for å komme rundt reglene?

 

 

TS nå får du den med 2K i rabatt på finn

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49591548&searchclickthrough=true&searchQuery=elektrisk%20sykkel

 

Det står noe i instruksjonsboka om at hvis man kutter en eller annen gul kabel så vil den kunne gå opp til 25km/h uten å måtte tråkke. Men også at dette er ulovlig og gjøre.

 

Uansett ikke særlig lurt tror jeg fordi det vil kreve mye mer av batteriet.

 

Man kan forresten gjøre det på måte slik som det er nå. Hvis du vrir gassen og bare tråkker pedalene sakte rundt, altså ikke legger til noe kraft, bare trår dem sakte rundt, så vil den gå opp til 25km/h uten hjelp.

 

Skal du ha ingen sperrer må du bygge noe selv ja. Selv de dyreste syklene til salgs her går ikke raskere enn rundt 25kmh.

 

Det er fra 2014 mod.en tunn svart+vit kabel,med snabbkoppling---bara koppla ifrån,og lätt återställa igen vid service....Dejligt vid uppstart,ner man inte behöver bry seg om vilken växel som ligger i----selv brukar jag ofta 9:e gear att starta på----Går så lätt,att det må upplevas------Vill nämna att jag er 54 år--opererat båda knäna,og skrotat bilén,og har sykkeln till alla ärenden--funkar perfektr..

Vore jag 25år----70kg----plus lätt race hoj,då skulle jag inte tänka tanken på elsykkel----men er gammal,med slitna knän,og då er en elsykkel bara helt fantastiskt sätt att färdas på,i alla vaer:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting er hvor bra sykkelen "klatrer" i bakker, komfort osv.

En annen ting er byggekvalitet, hvor lenge en slik sykkel vil vare, hvor ofte batteri må byttes, bremser osv.

Spør andre som har hatt Ecoride noen år (og bruker den ofte) så vil du mest sannsynlig få en lang liste med problemer med Ecoriden, desverre.

Förstår inte varför du klagar på ecoride----min toppmodell med skivbromsar--9:gear,funkar helt perfekt,og ser ingenting av dålig kvalitet på hojen---ecoride har lång erfaring av elsykklar,og tillverkad för nordiska förhåll--designad av Sverige åt danska ecoride,og verkar vara av god kvalitet,og prisvärd---8-fun motorn er fra kina,men beprövad,og stryktålig,og inte orolig för det,för nästan allt kommer ju idag fra kina------ska göra en Reviews av ecoride epix nästa vår,og vara helt ärlig på om jag haft några problem,efter 1 år,med sykkling i alla förhåll,og ska använda hojen med bra piggdeck hela nästa vinter----tack för meg:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Kjell Matzow  for 2 dager siden

Bare styr unna ecoride! Tåler ikke regn/vann. Slutter å virke etter dager/uker, og det er ikke spor av hverken service eller kundevennlig behandling å spore. Flere år med diskusjon om å få refusjon, og stadig nye ledere som skal ha saken "fra start" det er nesten som et eget konstruert NAV system tatt rett fra "Trygdekontoret" . Jeg har faktisk aldri opplevd så dårlig kundebehandling noe sted, selv om jeg tenker meg veldig godt om.

 

 

 

 

http://www.dinside.no/933359/kjopeguide-for-elsykkel

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tror jeg parkerte en kar på en sånn (e.l.) i en oppoverbakke, på cyclocross (selvfølgelig uten motor). Elsykkel er juks :p

 

 

Hehe. Ja en standard el-sykkel er litt tamt. Helt enig i det. Men når en bygger sin egen så er det ikke grenser for hvor gøy en kan ha det. Null utslipp og med en god regnponcho så er man like mobil i sitt nærområde som man er med bil. Klarer meg helt fint nå med kun hjemmelaget el-sykkel og savner ikke bil. Skulle det plutselig være et akutt behov for bil så bare leier jeg en. 

 

Er det mye trafikk så kommer jeg kjappere frem med el-sykkel enn med bil. 7 km hver vei til jobb. Null stress og frisk luft. Lader hjemme og har strøm nok til 30 km ved høy fart eller ca 80 km ved rolig crusing. Null parkeringsbøter, null parkeringsbulker, null bilavdrag, null bompenger, null forsikring og null veiavgift. Fremtiden er grønn. 

 

Og penga jeg sparer er nok til en fet ferie :)

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Hehe. Ja en standard el-sykkel er litt tamt. Helt enig i det. Men når en bygger sin egen så er det ikke grenser for hvor gøy en kan ha det. Null utslipp og med en god regnponcho så er man like mobil i sitt nærområde som man er med bil. Klarer meg helt fint nå med kun hjemmelaget el-sykkel og savner ikke bil. Skulle det plutselig være et akutt behov for bil så bare leier jeg en. 

 

Er det mye trafikk så kommer jeg kjappere frem med el-sykkel enn med bil. 7 km hver vei til jobb. Null stress og frisk luft. Lader hjemme og har strøm nok til 30 km ved høy fart eller ca 80 km ved rolig crusing. Null parkeringsbøter, null parkeringsbulker, null bilavdrag, null bompenger, null forsikring og null veiavgift. Fremtiden er grønn. 

 

Og penga jeg sparer er nok til en fet ferie :)

Akkurat på samme måte har jeg det også. Cyclocrossen bruker jeg til nyttekjøring, og den er rask nok. Med min form slår jeg nå lovlige elsykler med cyclocrossen. Har 12 km hver vei til jobben. Det sykler jeg på under en halvtime, og jeg får trening i samme slengen. Har regntøy, så regn er ingen hindring. Siden syklene mine drives av ren muskelkraft slipper jeg lading og sånt tull. Ellers får jeg alle fordeler du får. Ja, selvfølgelig, slipper å bry meg om det jeg kjører på er lovlig eller ikke. Hvis el-sykkelen din er sterkere enn det som er definert som en lovlig el-sykkel er den å betrakte som en motorvogn, og dermed registreringspliktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...