Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen har plutselig blitt ekstrem treg?

Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Hei! Jeg har en PC som plutselig har blitt kjempe treg.
Den er en bra PC, i7-4770k, 760 SLI osv, men i det siste henger den seg opp veldig ofte. Spill hakker, alt går tregt og det er ikke internettet.

Hva kan årsaken være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Varmen, foreslår at du tar å renser den for støv å sånt, samt at du kanskje investerer i et par ekstra vifter.

Hmm ok. Men også er det 2 oppdateringer som pcen egentlig trenger, men det blir error hver gang. Og jeg har brukt mange timer på å sjekke opp dette problemet men ingenting hjelper. Kan være derfor også?

Lenke til kommentar

Nei. Det gir ingen mening. En PC blir ikke kjempetreg fordi den plutselig ikke er helt oppdatert.

Typisk er kraftig throttling, men kan også være virus, eller at et program stjeler store ressurser.

Hva viser oppgavebehandling? minnebruk og prosessor %.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Nei. Det gir ingen mening. En PC blir ikke kjempetreg fordi den plutselig ikke er helt oppdatert.

Typisk er kraftig throttling, men kan også være virus, eller at et program stjeler store ressurser.

Hva viser oppgavebehandling? minnebruk og prosessor %.

Takk for hjelpen!

Oppgavebehandling viser: 5% prosessor, 96% minne, 0% nettverk, 100% disk.

Mest på minne er Windows Modules Installer som bruker 100mb.

Står at jeg bruker 7.7 av 7.9GB minne. Har jo ingen spill oppe eller noen programmer?

Lenke til kommentar

Vel, det høres ut som et eller annet har tatt ALT av ressursene til maskinen din. Ikke overraskende vil ytelsen være bånn i bøtta. Hvis den største prosessen bare tar 100 MB, så vil jeg nesten tippe det er noe drit i bakgrunnen som skjuler seg.

Hvor mange prosesser kjører?

Hvor gammelt er systemet (hvor lenge siden du installerte OSet?), og hvilket OS kjører du?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Vel, det høres ut som et eller annet har tatt ALT av ressursene til maskinen din. Ikke overraskende vil ytelsen være bånn i bøtta. Hvis den største prosessen bare tar 100 MB, så vil jeg nesten tippe det er noe drit i bakgrunnen som skjuler seg.

Hvor mange prosesser kjører?

Hvor gammelt er systemet (hvor lenge siden du installerte OSet?), og hvilket OS kjører du?

30-40 kanskje, står ikke tall. Systemet er veldig nytt, installerte windows 8.1 for ca et halvt år siden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Jeg restartet PCen og det er tilbake til normalt. Har prøvd å restarte flere ganger men først nå funker det. Men dette skjedde i går kveld og. (Har hatt dette problemet i et par dager nå)

I går ble det plutselig bra igjen også ble det dårlig igjen i dag, så går litt av og på. Hmm håper det ikke er noe virus.

Endret av Slettet-Irb8P5GEaM
Lenke til kommentar

Høres dessverre veldig slik ut. Det er ikke sikkert viruset (eller hva slags ondsinnet programvare du har) er aktivt hele tiden. Ja, den kan til og med være en del av Bot-nettverk for alt vi vet, og bli brukt til kriminelle handlinger. Og jeg ville absolutt gjort noe med det så snart som mulig.

Software er dog ikke min ballpark, og er de med vesentlig bedre erfaring her. Jeg personlig har hatt en tendens til å bli litt paranoid i slike saker, og gjort det mest drastiske, nemlig å bare reinstallert Windows (med formatering) for å være sikker på at det ikke er noen rester igjen som har tilgang til OSet. Kan noen ganger lønne seg, spesielt om du har en relativt fersk partisjon uten for mye viktig å ta backup av.

Å installere Anti-Virus på dette tidspunktet kan i verste fall være for sent, og med en PC som er møkkatreg så kan det i beste fall være en irriterende prosess. Men igjen, det er garantert de som har noen gode alternative scannemetoder for å finne og eliminere dette. Ja, gitt at det er ondsinnet programvare som jeg ville sagt var godt over 85 % sjanse for.

Er det noen skikkelig bugga drivere eller lignende så vil også en formatering gjøre jobben raskere enn å reinstallere alle drivere hver for seg.

Maskinvareproblem er det i alle fall ikke. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Høres dessverre veldig slik ut. Det er ikke sikkert viruset (eller hva slags ondsinnet programvare du har) er aktivt hele tiden. Ja, den kan til og med være en del av Bot-nettverk for alt vi vet, og bli brukt til kriminelle handlinger. Og jeg ville absolutt gjort noe med det så snart som mulig.

Software er dog ikke min ballpark, og er de med vesentlig bedre erfaring her. Jeg personlig har hatt en tendens til å bli litt paranoid i slike saker, og gjort det mest drastiske, nemlig å bare reinstallert Windows (med formatering) for å være sikker på at det ikke er noen rester igjen som har tilgang til OSet. Kan noen ganger lønne seg, spesielt om du har en relativt fersk partisjon uten for mye viktig å ta backup av.

Å installere Anti-Virus på dette tidspunktet kan i verste fall være for sent, og med en PC som er møkkatreg så kan det i beste fall være en irriterende prosess. Men igjen, det er garantert de som har noen gode alternative scannemetoder for å finne og eliminere dette. Ja, gitt at det er ondsinnet programvare som jeg ville sagt var godt over 85 % sjanse for.

Er det noen skikkelig bugga drivere eller lignende så vil også en formatering gjøre jobben raskere enn å reinstallere alle drivere hver for seg.

Maskinvareproblem er det i alle fall ikke. :)

Funnet ut problemet! Det som skjer er at hver gang jeg laster ned noe klikker det for pcen. Jeg lastet ned skyrim online nå og da skjedde akkurat det samme. Måtte restarte pcen også var det i orden igjen. Men pcen var nesten HELT fryst. Minne var på 99%. Og jeg avsluttet PCen og startet den, men det gikk ikke. Å trykke "Start maskinen på nytt" fungerte tydeligvis. Da var minne % tilbake til normalt. Og jeg husker at forrige gang det skjedde lastet jeg ned splinter cell. Hva kan være grunnen for dette? Setter STOR pris på hjelp! ;)

Endret av Slettet-Irb8P5GEaM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...