BMWX1 Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Hei, vurderer å selge min skibsplast 660 da jeg har fått 3 fot's syken. Har lyst på en Bayliner nyere enn 2000 mod. Ser at mange av disse selges med bensinmotorer, hvordan er kostnaden ved bruk og service på bensin kontra diesel. Noen som har gode råd om hvilken båt jeg bør velge? Lenke til kommentar
tobixen Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 (endret) Jeg har hørt rykter om at diesel er mye dyrere i vedlikehold enn bensin ... jeg vet ikke, jeg har hittil bare hatt seilbåt med dieselmotorer, og har så langt ikke betalt signifikante summer for motorvedlikehold. Bensin er mye dyrere enn diesel - pr liter, i tillegg inneholder en liter med diesel mer energi enn en liter med bensin. Litt av årsaken til at bensin er dyrere ligger jo i avgiftspolitikken, man skal ikke ta det for gitt at dagens politikk blir opprettholdt - men uansett ser jeg for meg at bensin kommer til å være mye dyrere for all fremtid. Bensin er svært mye farligere enn diesel; det er veldig viktig å ha utluftingsvifte installert og vifte ut eventuelle bensingasser før man starter motoren. Ulykker har hendt. Bensin er også vanskeligere å få tak i. Jeg ville omtrent ikke vurdert bensin ... men det er én stor ulempe med diesel, diesel er noe j... griseri. Skal du bytte dieselfilter og deretter "lufte" drivstoffsystemet blir det garantert dieselsøl. Får man ikke vasket det opp fort nok, så vil diesellukta sette seg i båten. Bensin derimot, det er flyktig, lukta forsvinner raskt ved ventilering. Se også http://www.baatwiki.no/wiki/Kjøp_av_båt_-_letefasen#Motor Endret 15. juli 2014 av tobixen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå