Larsen89 Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Hei Jeg har gått til innkjøp av en asus ruter som nevnt i teksten da jeg ble anbefalt denne for bedre rekkevidde og ikke minst bedre overføring lokalt på nettverket.Har koblet den opp, men sliter forsatt med å få wi-fi signler lengre enn jeg gjorde med nextgentel sin inteno ruter som ikke har antenner engang mot 3 på RT-AC66U.Hva gjør jeg evt. galt og hvordan kan jeg forlenge rekkeviden? Håper på svar og god hjelp Takk Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Inteno har nok antenner den også, men de er integrerte. Sjekk først at den har nyeste FW, og ta en reset to factory defaults etter at du har oppgradert. Bruk inSSIDer eller annet verktøy for å vise alle nettverk, det kan være at du har en nabo som forstyrrer på den kanalen du bruker. Bytt i så fall kanal til en som er (mer) ledig. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Prøvd å endre kanaler, på trådløse (2.4 og 5 Ghz båndet) og prøvd å logge på begge deler? Prøvd å endre channel bandwidth Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Sørg for antennene er skrudd godt til routeren.. Midt antennen skal stå rett opp. De to andre bør vinkles mellom 45 og 60 grader Plasser den så sentralt du kan og så høyt som mulig Skru opp sendestyrken til maks under WiFi -> Profesjonelt menyen Deaktiver "Aktiver WMM APSD" Det som også er viktig å tenke på, er hva slags nettverkskort du har i hver respektive enhet og plasseringen av disse/antenner i forhold til router/PC.. Har du for eksempel et innebygd PCI kort med eksterne antenne som står plassert bak kabinettet på en stajsonær PC, så vil du få dårlig signalstyrke uansett.... Lenke til kommentar
Larsen89 Skrevet 15. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2014 Inteno har nok antenner den også, men de er integrerte. Sjekk først at den har nyeste FW, og ta en reset to factory defaults etter at du har oppgradert. Bruk inSSIDer eller annet verktøy for å vise alle nettverk, det kan være at du har en nabo som forstyrrer på den kanalen du bruker. Bytt i så fall kanal til en som er (mer) ledig. Jeg er ikke den mest tekniske innenfor ruter verden Men lite naboer her jeg bor hvis vi ikke regner kyr og sau Det er kun mitt nettverk som er innenfor rekkevide Kan prøve å resette til factory default, da jeg oppgraderte til nyeste FW Lenke til kommentar
Larsen89 Skrevet 15. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2014 Sørg for antennene er skrudd godt til routeren.. Midt antennen skal stå rett opp. De to andre bør vinkles mellom 45 og 60 grader Plasser den så sentralt du kan og så høyt som mulig Skru opp sendestyrken til maks under WiFi -> Profesjonelt menyen Deaktiver "Aktiver WMM APSD" Det som også er viktig å tenke på, er hva slags nettverkskort du har i hver respektive enhet og plasseringen av disse/antenner i forhold til router/PC.. Har du for eksempel et innebygd PCI kort med eksterne antenne som står plassert bak kabinettet på en stajsonær PC, så vil du få dårlig signalstyrke uansett.... Da har jeg skrudd de så langt som det går, antennen i midten står opp og de andre i 45 grader. Bør jeg rette antennene mot delen av huset som har svake/ingen signaler? Sendestyrken er nå på 100 og punkt 5 er deaktivert. Jeg får nå 3/5 på dekning med laptoppen og full utnyttelse av linjen. Men Ipad og mobiler varierer mellom 0-1 og dette ut og inn hele tiden. Har også valgt 40mhz båndbredde, har dette noe virkning? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Hvor lang avstand snakker vi, og hva går signalet gjennom (type vegger osv)? Lenke til kommentar
Larsen89 Skrevet 15. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2014 Hvor lang avstand snakker vi, og hva går signalet gjennom (type vegger osv)? Vil tippe ca 10 meter i luftlinje. Ruter står midt i huset og det er vel i hovedsak soverommene oppe som er problemet. Veggene er av Spon og gipsplater utenpå (renovert). Har full dekning på ipad/mobil i gangen utenfor soverommene, men det forsvinner med en gang jeg trør inn på et rom. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Er du på 2.4GHz båndet eller 5GHz båndet? Lenke til kommentar
Larsen89 Skrevet 15. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2014 Er du på 2.4GHz båndet eller 5GHz båndet? Prøvd begge deler, 2,4GHz gir meg 0-1, 5Ghz blir ikke funnet der oppd Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Høres mest ut som det er dårlige nettverkskort i enhetene, eller at plassering relativt til hverandre ikke er optimal... På min Note 2, så mister jeg signalet helt når jeg er rett under routeren min, i underetasjsen.. Så holder en finger på at det er svake enheter som er (hoved) årsaken her, ikke routeren din... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Jeg har en D-link DIR-810L AC750, som er en enkel og billig router i forhold til din. Når jeg er inne i huset (stor enebolig, trekonstruksjon), over 10 m unna routeren, i etasjen over routeren, har jeg fortsatt grei dekning på både iPad, Samsung Tab, LG G2, iPhone, Lumia, MacBook og laptop. Svakt på 5 GHz, men helt OK på 2.4. Utenfor huset, på terrassen og hagen i motsatt hjørne av der routeren står (over 15 m unna, igjennom hele huset diagonalt) har jeg dårlig dekning også på 2.4, men har satt opp en extender som gir meg ca 20 Mbps på terrassen. Det KAN jo være at det er feil på routeren din. I forhold til Inteno-routeren, får du bedre eller dårligere signaler? Forutsetter at routerne står i samme rom og høyde over gulvet. Lenke til kommentar
Larsen89 Skrevet 15. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2014 Jeg har en D-link DIR-810L AC750, som er en enkel og billig router i forhold til din. Når jeg er inne i huset (stor enebolig, trekonstruksjon), over 10 m unna routeren, i etasjen over routeren, har jeg fortsatt grei dekning på både iPad, Samsung Tab, LG G2, iPhone, Lumia, MacBook og laptop. Svakt på 5 GHz, men helt OK på 2.4. Utenfor huset, på terrassen og hagen i motsatt hjørne av der routeren står (over 15 m unna, igjennom hele huset diagonalt) har jeg dårlig dekning også på 2.4, men har satt opp en extender som gir meg ca 20 Mbps på terrassen. Det KAN jo være at det er feil på routeren din. I forhold til Inteno-routeren, får du bedre eller dårligere signaler? Forutsetter at routerne står i samme rom og høyde over gulvet. Hvis jeg vil ha en extender hva bør jeg velge da evt.? Har et sjønaust som jeg muligens kunne tenkt å fått wifi dekning til. Det er vel ca 100-200 meter ned, fri sikt fra hvor ruter er stående utenom 1 stk yttervegg. Det kunne gjerne hjulpet med dekning til soveromms også. Det er gjerne for langt med tanke på at der er det inderste soverommet som har størst problem Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Har full dekning på ipad/mobil i gangen utenfor soverommene, men det forsvinner med en gang jeg trør inn på et rom. Høres rart ut, skulle tro det var noe rart i tak/gulv. Vet jo ikke detaljer om hvordan ruteren står, men har du prøvd om det er noe forskjell hvis du plasserer ruteren oppunder taket eller hvis du snur den 90 grader? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå