MMAfighter Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Hei, jeg er en 15 år gammel gutt fra stavanger. Jeg har altid hatt lyst til å bli enten fallsjerm- spesial- eller marinejeger. Men for litt siden fant jeg ut at jeg hadde en svak skoliose. Jeg har en skeivhet i nedre rygg på 12 grader. Det er en veldig svak skoliose så jeg kjenner ikke noe smerte. Spørsmålet mitt er om jeg blir tjenesteudyktig pga dette? Kommer jeg meg inn i en av spesialavdelingene? Lenke til kommentar
Swendsen Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 (endret) Sist jeg sjekket var det veldig strengt når det gjelder spesialstyrken i Norge. En må være meget sterk både psykisk og fysisk. Beste er nok å sende mail til forsvaret og høre om akkurat dette. Hvis det er en ubetydelig skade så kan du jo i verstefall la være å nevne noe om dette, men det vil få konsekvenser hvis forsvaret finner ut at du hadde denne informasjonen i besittelse. Fordi du er pliktig til å melde dette til forsvaret på sesjon, og du kan bli straffet for å ikke ha gjort det. Endret 15. juli 2014 av Swendsen Lenke til kommentar
MMAfighter Skrevet 15. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2014 Sist jeg sjekket var det veldig strengt når det gjelder spesialstyrken i Norge. En må være meget sterk både psykisk og fysisk. Beste er nok å sende mail til forsvaret og høre om akkurat dette. Hvis det er en ubetydelig skade så kan du jo i verstefall la være å nevne noe om dette, men det vil få konsekvenser hvis forsvaret finner ut at du hadde denne informasjonen i besittelse. Fordi du er pliktig til å melde dette til forsvaret på sesjon, og du kan bli straffet for å ikke ha gjort det. Lenke til kommentar
MMAfighter Skrevet 15. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2014 Takk for svar! Jeg har sendt en mail. Men vet du hvordan andre avdelinger som telemark bataljonen eller befalskolen er på det? Lenke til kommentar
Swendsen Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Takk for svar! Jeg har sendt en mail. Men vet du hvordan andre avdelinger som telemark bataljonen eller befalskolen er på det? Det er vanskelig å si. For meg virker det som om forsvaret ikke har et krystallklart reglement for hvor stor/alvorlig en skade/sykdom/situasjon må være for at en ikke skal komme inn. Det er opp til legen du møter på sesjon/innrykksdagen om han/hun er snill/streng eller ikke. Skal du i førstegangstjeneste tviler jeg på at dette er et problem med mindre du får smerter i ryggen ved mindre krevende aktiviteter. En marsjerer jo tross alt med sekker og går lange feltturer i samtlige førstegangstjenester. Du kan prøve å låne deg en skikkelig tursekk med gradvis tyngre last å gå fjellturer, for å se om hvordan ryggen din takler dette. Hvis ryggen din ikke takler det, ville ikke jeg satset noe stort egentlig. For husk at ryggen og beina dine er støtteapparatet ditt som skal følge deg hele livet. Du må nesten kjenne litt selv om du får vondt og kanskje få en lege til å vurdere situasjonen derifra. Spesialstyrken har veldig krevende tester både fysisk og psykisk. Dersom du skulle vært lenge i spesialstyrken ville jeg anbefalt at du begynte skadeforebyggende trening på ryggen med en gang, slik at situasjonen din ikke forverrer seg. Spesialstyrkens krav om inntak er bla x-antall pushups, en øvelse kan være litt skadelig/ubehagelig for ryggen hvis en faktisk ikke utøver øvelsen riktig. Hadde jeg vært i din situasjon, ville jeg trent en del rygg og core, fokusert mest på teknikk, dermed øke intensitet/tyngde. For å se om "tilstanden" din blir bedre. Lenke til kommentar
Spitfire396 Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Marinejegerkommandoen har presisert at "plager det ikke deg, plager det ikke oss". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå