Gå til innhold

Politiske bøker, anyone?

Anbefalte innlegg

Tenker da på hvilke bøker nettopp du vil anbefale en annen å lese, og hvorfor?

Selv er det to bøker jeg venter i spenning på for tiden, nemlig:

[*] "Dude, where's my country?" av Michael Moore

Hvorfor? Fordi Moore er morsom og amerika er pillråttent.

[*] "Weapons of Mass Delusion" av Richard Forno

Hvorfor? Fordi attrition.org skriver positivt om den og amerika er pillråttent. :D Plus at det er fascinerende å forsøke å forstå hvordan folk kan bli så hjernevasket at dem ikke tenker. <hold nå kjeft Seixon. Gå og puss metallplata di eller noe.>

Andre gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sorry! Den tidligere nevnte håndboks fulle navn er "A Patriot's Handbook: Songs, Poems, Stories and Speeches Celebrating the Land We Love"

Jeg tenkte vel mer på en faktabok.

Du vil kanskje ha utbytte av å slå opp i leksikon på ordet "fakta", hvis det tilfeldigvis skulle være et fremmedord for deg.

Lenke til kommentar
<hold nå kjeft Seixon. Gå og puss metallplata di eller noe.>

Har han fått medalje?

Over til saken: (seriøs modus)

[*]Først litt elementær opplæring i logikk. Ofte noe som blir glemt det der.

Anbefaler på det sterkeste denne bok av Peter Wessel Zapffe.

eksempel på en øvelse:

Det er bedre å lide urett enn å gjøre urett.

Det bedre du skal gi din neste, og selv beholde det dårlige.

Konklusjon: Du skal gjøre urett mot din neste

(tatt fra denne boken: side 93)

Poenget er ikke å finne det gale, men å skjønne hva det gale består i og formulere dette.

[*]Bernt Flyvbjerg sitt verk: "Ti udsagn om rationalitet og magt" er uverdelig om du vil få en dypere forståelse på makt og deres virkemidler.

Eksempel:

Udsagn 1: Magt definerer virklighed

[*]En artikkel av T.K.Das og Bing-Sheng Teng "Cognitive biases and strategic decision process; An integrative perspective"

(som jeg ikke vet om ligger ute på nett) Er en utmerket vitenskaplig arbeide som beskriver hvordan utenforliggende årsaker spiller inn på en beslutning.

[*]Karl Marx "Kapitalen". Tung som en tralle murstein. Dog et viktig arbeide for en ideologi som har tuftet mange samfunn i over 100 år.

[*] Atlas Shrugged. En av de største arbeider til Ayn Rand (En av to. Selv har jeg større sans for noen av hennes artikler enn denne bok)

[*]Moore har skrevet noen bitende artikler som setter etablerte sannheter på mang en prøver som man enda med dagens forståelse vi hverken kan bekrefte eller avkrefte.

(Som jeg ikke vet om ligger tilgjengelig på nett)

Og siden vi er i litt sånn vi-elsker-usa modus på dette forum for tiden er denne nettsiden et himmelrike

Lenke til kommentar

Krigen mot Irak - Motivene bak av RUPE. Rett og slett fordi boka er veldig god om du vil forstå Irak krigen, anbefales til Seixon ;)

Det kommunistiske manifest av Karl Marx og Friedrich Engels. Kan vel knapt nok kalles en bok, hefte er vel mer korrekt. Anbefales for de som ikke har peiling på kommunismen. Veldig vakkert skrevet. De Norske bokklubben gav i 2000 ut en bok som inneholder mange av Marx artikler og skriverier i forkortet form, med manifestet som avslutning, anbefales.

Lenke til kommentar
Tom Clancy skriver svært bra, og er faktisk selv republiakner. Selv om han ikke alltid går veldig ut med det, er han republikan-republikaner og det han skriver gjenspeiler tildels det. Noen som vet hvilket party Jack Ryan sitter for??

Denne tråden: politiske bøker.

Bygge sandslott i lekekassen: Off Topic->Annet

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

1. DrDoogie, jeg for en har aldri blitt hjernevasket til å tro på MØV, siden jeg har aldri hevdet at det faktisk var noen, og heller ikke at det ikke er noen.

2. "Dude Where's My County" kommer garantert til å vedlikeholde deg DrDoogie, den kommer til å smøre deg i alle de fasongene du liker å bli smørt på.

3. For alle dere andre som alltid nevner meg når dere snakker om en bok, dere kan slutte å være så liksom-smart. Bare husk, en bok av garantert venstre-vridde syn gjør ikke mye for sannheten sin skyld. De bøkene nevnt, bare fra tittelene, høres ut som de kommer, igjen, til å bare gi noen deler av historien om Irak. Som forventet. Jeg har aldri nektet at det var økonomiske grunner til denne krigen, så hvorfor alle skal være så smuge å anbefale bøker til meg om ting jeg har allerede sagt og snakket om selv blir bare litt for teit.

4. Sist vil jeg si at jeg ikke har noen bøker å anbefale, siden jeg ikke leser bøker. Når man leser en bok, stoler man alt for mye på den som skriver den til å virkelig få et objektivt syn på noe. Dermed liker jeg best fakta dokument, transkript, osv. Raw data. Bedre kan ikke anbefales. Med mindre du trenger andre til å si deg hvordan du skal tolke faktaene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Stupid White Men - Michael Moore

Dette gir meg ingen grunn til å bruke :o ikonet nei...

Det gir meg grunnen til å bruke dette ikonet: :yes:

Lenke til kommentar

4. Sist vil jeg si at jeg ikke har noen bøker å anbefale, siden jeg ikke leser bøker. Når man leser en bok, stoler man alt for mye på den som skriver den til å virkelig få et objektivt syn på noe. Dermed liker jeg best fakta dokument, transkript, osv. Raw data. Bedre kan ikke anbefales. Med mindre du trenger andre til å si deg hvordan du skal tolke faktaene.

Som Willoch ville ha sagt: nuvel.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale følgende boøker:

Tittel: Forfatter:

No Logo - Naomi Klein

Downsize this! - Michael Moore

Sosialismens utvikling - Engels

Glimt fra DDR - <husker ikke forfatteren>

"Den lille røde" - Mao (ikke en faktabok, men et must uansett)

Adventures from a TV nation - Michael Moore (om tv-serien hans, men innholder en god del bakgrunnsinfo)

Lykke til med lesingen

:wink:

Lenke til kommentar

"Flytende modernitet" av Zygmunt Bauman er den boka som har gjort størst inntrykk på meg i år. Fenomenal bok.

Bokkilden skriver:

Flytende modernitet henspiller på motsetningene mellom den gamle og den nye modernitet. Forfatteren drøfter utviklingen mot en ny og flytende modernitet og konsekvensene av denne. Spesielt behandles forandringene av det urbane rom, den moderne økonomi, forbruker-samfunnet og det moderne menneskets trang til å frigjøre seg fra samfunnet. Dessuten inneholder boken et kapittel om fellesskap og nasjonalisme.

finnes i et bibliotek nær deg:

http://wgate.bibsys.no/gate1/SHOW?objd=011...8&lang=N&bibk=o

ellers må jeg si at George Monbiot har noen bøker som vil gjøre deg forbanna og muligens aktivist og i ytterste konsekvens kamikaze.

"Captive State: The corporate takeover of Britain"

http://www.monbiot.com/

edit: legger inn lenke til bibsys på monbiot for enkelthetens skyld:

http://wgate.bibsys.no/gate1/SHOW?objd=001...3&lang=N&bibk=o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...