Gå til innhold

Lånekassen/Privatist

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte jeg skulle slenge ut en tråd her før jeg henvender meg til Lånekassen.

Jeg skal nå til høsten ta 3 fag hos Akademiet privatistskole og må da ut med endel penger som jeg muligens klarer å dekke selv uten å ha noe med lånekassen å gjøre i det hele tatt.

Spørsmålet mitt er da som følger; Burde jeg søke om stipend hos Lånekassen? slik jeg forstår så er det da at man tar opp et lån, og når man da består eksamene sine så får man tilbakebetalt endel av summen? altså man kan da spare penger?

Jeg føler meg ganske blank på dette med studier og lån osv.

Hilsen forvirret student

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får da vel ikke noe støtte til videregående fag? Ihvertfall ikke når du er privatist. Det du tenker på er lån/stipend for utdanning på universitet/høgskolenivå. Du har rett til støtte (basisstøtte/utstyrstipend) på ca 870 +- ekstrastipend hvis du bor langt unna/alene/foreldre med dårlig råd. Men dette tror jeg gjelder kun for vgs på normert tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan få studielån som privatist. Regner med Akademiet(i tillegg til Sonans) støttes av Lånekassen. Jeg fikk hvertfall studielån via Sonans. Men studielånet gjøres vel ikke om til stipend ved fullført og bestått eksamen når man er privatist? Her må gjerne noen svare for meg.

Lenke til kommentar

Du kan få studielån som privatist. Regner med Akademiet(i tillegg til Sonans) støttes av Lånekassen. Jeg fikk hvertfall studielån via Sonans. Men studielånet gjøres vel ikke om til stipend ved fullført og bestått eksamen når man er privatist? Her må gjerne noen svare for meg.

Det er riktig. Men det er ikke det jeg spør om, jeg vet jeg KAN ta studielån. Men er dette noe en burde? selvom en kan betale det det faktisk koster å gå på skolen og utenom? (har tenkt å kun jobbe 50% utenom)

Lenke til kommentar

Det er riktig. Men det er ikke det jeg spør om, jeg vet jeg KAN ta studielån. Men er dette noe en burde? selvom en kan betale det det faktisk koster å gå på skolen og utenom? (har tenkt å kun jobbe 50% utenom)

Prøver igjen: Nei, kan du klare deg uten støtte fra lånekassen så er det, den beste løsningen

Lenke til kommentar

Hvis du KAN betale studiet selv, er jo det det beste syns nå jeg. Ser virkelig ingen grunn til å ta opp et lån(uansett type lån, hvor god rente det er osv.) hvis du kan betale for det fra egen lomme.

Jeg tenkte slik selv før, men har i etterkant blitt overbevist om at det nesten aldri er en god grunn til å si nei takk til studielån. Man skal før eller senere har lån til hus, bil, hytte m.m. Så om man tar fult lån når man studerer å enten sparer disse eller bruker de til å betale ned på lån man allerede har så vill man tjene på det pga de gode betingelsene. Unntaket er om man tenker å bruke disse pengene på tøys...

Selv har jeg aldri hatt studielån og angrer meg i hel i dag, dette kunne ha vært egenkapital til bolig eller mitt ekstremt dyre billån nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...