Gå til innhold

Er dette hundeeiners ansvar eller?

Anbefalte innlegg

Karpe: Jeg lukker selvsagt døren for å vite hvor jeg har hunden når jeg ikke er til stede. Det er min trygghet.

Trygghet for hva ? Du har hunden i huset, og det vet du jo, så ..? Jeg er enig i det på en valp hvis man må bort, samt på natta, at man der må enten valpesikre, eller lage et begrenset område. (dog skummelt med sprinkel-bur, for de setter lett fast hakeparti, tenner i det.)

Hvorfor et lite bur istedet for å gi den et annet større, men begrenset område, der den får ivaretatt sine behov med temp-reg osv? (da får du og hunden det som dere vil/trenger)

Buret har også en utgang, men noen ("faren" i dette tilfelle) bestemmer at hunden ikke får gå ut.

Buret bestemmer det, ikke du. Du bestemmer ovenfor hunden kun når du kommuniserer med den. Hvis du hadde bestemt, så kunne døra vært oppe - da har hunden hørt etter/lært det.

Når jeg sier "Bli", så blir hunden sittende/liggende der til jeg sier den er "fri". Jeg trenger ikke være der, jeg kan gå ut og hunden holder seg der. Det er å ha lært den det og bestemme. Hadde jeg satt den i bur, eller festet den fast i bånd, så hadde jeg bare begrenset dens bevegelsesfrihet via utstyr. Dette er ikke noe ulven gjør, det er ikke noe flokkleder gjør. Kun endel av oss mennesker.

Hvorfor kan ikke flokklederen være faren, og omvendt? (Dårlig eksempel, siden hunder oppdras av sin mor, men...)

Man kan kalle det hva man vil, jeg sier bare hva jeg mener. Vi er mennesker, vi har familie, ikke flokk. Når da 'lederen' er et menneske, så er det naturlig å da kalle det slik det er - far og mor bestemmer.(lærer opp 'barna' slik at de skal klare livets utfordringer osv) Vi har så lite evner til å fange opp ting når det gjelder hund, samt kommunisere på et slikt nivå som hunder/ulver gjør - så det å kalle seg flokkleder uten å inneha egenskapene en flokkleder bør ha, det syns jeg blir en feilplassert tittel.

Jeg kan godt se etter nye kilder, men så langt er jeg vel den eneste som har kommet med noen kilder i det hele tatt.

Da må du nesten komme med kilder som er aktuelle, ikke om ulven i naturen. Vi mennesker kan aldri være en ulv, hunden kan heller ikke direkte sammenlignes med ulv - settingen er helt anderledes. Hadde f.eks hunden vært så lik ulven, så er jeg sikker på at mange eiere har blitt bitt og også drept. (med tanke på hvordan folk behandler hundene sine - mange helt klart ikke alfa, men likevel går det bra (som oftes)

Btw: når du snakka om veterinæren som var så glad for bur. Det er_blant annet_veterinærinspektør som har vært med å lage de svenske reglene ;)

Edit:

"Noen hunder trives best uten bur, andre trives best med bur." (Sitat Gry Løberg. Etolog. Driver klinikk for hunder med atferdsproblemer, og underviser ved Universitetet for miljø og biovitenskap.)

Hun sier det ja, men hva syns hun om bur?

For å poengtere konklusjonen hennes:

"Hunder bør ikke oppbevares i bur, og burbruk skal ikke være en sovepute ved ev atferdsproblemer.

Målet bør være at hunden kan være alene uten å være i bur og at den heller ikke skal trenge å være i bur om natten. Men bur kan fint brukes under trasport eller i enkeltsituasjoner som krever det."

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sagt mitt. Nå er vi over på flisespikking. Nå er kona også kommet opp på hytta, så da får det være med hundediskusjoner. Og hunden synes sikkert mer om at jeg tar meg av den, enn at jeg sitter her og diskuterer hvordan...

Og ja. Ekspertene strides, av og til med seg selv. Vi som diskuterer her er glade amatører, som gjør så godt vi kan.

Takk for meg.

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg har sagt mitt. Nå er vi over på flisespikking.

Hehe, ja, det var lite å hente på etolog forsøket ditt. Det er nok flere eksperter som er enig med Gry dog.

For all del, tror hundene dine har det godt til deg, har ingen grunn til å tro annet. Har inntrykk av at du er en klok (eldre) mann - men selv eldre folk kan lære nytt og bryte (u)vaner. Man sier vel - "Man kan ikke lære en gammel hund nye trips" (elns) - Men det kan man jo selvfølgelig. (det er å gjøre så godt man kan, å hele tiden se på hva man kanskje kan gjøre bedre)

Lurer på hvilken trygghet buret gir deg, uansett. (Jeg sitter igjen med inntrykk av at du ikke har med en lett hund å gjøre, når den er alene?)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...