bIsk0p Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Jeg har ikke noe behov for å putte hunden inn i et bur, men (for å komme tilbake til emnet) i trådstarters tilfellet, så vil et bur være et god alternativ. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 (endret) Jeg har ikke noe behov for å putte hunden inn i et bur De færreste har egentlig det, skulle jeg tro. (hvorfor endel gjør det er vel av uvane, kunnskapsløshet?) Å ha kontroll på hunden skal eier ha til enhver tid. Bur er i visse tilfeller aktuelt, men personlig syns jeg eiere her bør stenge hunden inn på et rom elns, hvis de ikke kan kontrollere hunden. Det beste har vært at de tar kontroll, sier ifra til barna at de skal la hunden være - man går ikke bort til en hund, man lar hunden komme til seg i så fall. Den er vel litt for menneskeliggjort - den er dere 'lille barn' desverre, kan det virke som. Ts bestemmer i eget hjem, så hvis de ikke kan ta kontroll på hunden, så bør den være hjemme. Til eiere av hund bør de ha kontroll eller stenge den inn på et rom elns. Egentlig et godt eksempel på hvor eiere bør lære seg litt om hund, samt at barna kan lære litt om hund. Endret 20. juli 2014 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Der er vi enig. Som jeg sa på første siden. Tydelig at eierne ikke har gjort grunnarbeidet med denne hunden. Både i forhold til sosialisering og reise fra den. Siden det er snakk om besøk på 2-3 timer, så synes jeg det ikke er mye å be om at svigers setter hunden i et bur når de er på besøk og et rom når de får besøk. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Ellers må det påpekes at det er forskjell på hva man velger og hva man pålegges. Selvsagt. Hunder reagerer generelt dårlig på tvang. Men det er ikke noe problem å lære dem at buret er deres plass, og da har de ingen verdens ting i mot det. Det kunne jeg - og du - helt sikkert lære dine hunder, og Karpes, også, om vi startet mens de er hvalper. Du forstår virkelig ikke greia, du. Å sette hunden i bur mens man er borte er en form for tvang, selv om hunden går inn der på kommando. Mine hunder vet også når de skal inn i bur, det er situasjoner der det må brukes (eksempelvis under transport), og da forstår de greia. De går da inn i buret uten noen form for fysisk tvang, men det er ingen tvil om at de nok helst ville vært løse om de hadde hatt valgmuligheter. Og ja, selvsagt er hunder forskjellige. Og noen ganger strekker de på seg. Min hund legger seg også utstrakt på ryggen, da vil den bli klødd. Eller på siden ute i hagen, hvis det er varmt, for å maksimere overflaten for å bli nedkjølt av vinden. Vil den ha fred så ruller den seg sammen, selv om den har all verdens plass. Så at en hund ruller seg sammen er et tegn på at den helst vil ligge i bur? Det at buret er en trygg plass er en myte. Da kan man like greit si soffa er en sikker plass, gulvet osv ... Ja, det kan man. Eller senga di, hvos du venner hunden til det. Poenget er at slike dyr ønsker seg trygge plasser. Kan de løpe fra det meste? Javisst, men hvor skal de løpe hen? Det er jo hjemme de hører til. Hunder er territoriale, og flokkdyr, det er ikke greit for dem å søke tilflukt i en tilfeldig hage eller bakgård tre kvartaler nede i gata, langt borte fra flokken. En mentalt sterk hund har intet behov for et gjemmested i sitt eget trygge hjem. I mitt hode er muligens årsaken at de ikke har lært at buret er "den trygge plassen". Den er bare "en plass" blant mange. Det er du som eier som må fortelle dem - før de har bestemt noe annet selv - at buret er "hiet" og at der er det kjekt og trygt og godt å være. Hvorfor skal de ha dette tilfluktsrommet i sitt eget trygge hjem? En fluktmulighet vekk fra mennesker og andre dyr i eget hjem er i mine øyne kun nødvendig for mentalt svake individer. Og når min hund var hvalp og nettopp var kommet i hus, så satte jeg ham i buret om kvelden, ga ham en godbit og la meg selv på en madrass utenfor. Slik lærte han at det var trygt. Etter noen dager ble han liggende der selv om jeg forlot rommet, og etter noen dager var det helt greit at jeg lukket døra til buret. Nå går han inn helt frivillig, koser seg der, og vet at jeg kommer tilbake før dagen er omme. (Min hund er litt bortskjemt, fordi jeg har hatt hjemmekontor, så han har sluppet å være alene hver dag mens vi er på jobb.) Da mine hunder var valper lærte jeg de å føle seg trygg med meg, jeg er jo eieren deres. De fikk ligge inntil meg mens de sov, de fikk tusle rundt i vår felles bolig som de ville, og bur ble brukt kun unntaksvis og da ved konkret behov. Nå koser de med meg helt frivillig, de legger seg gjerne på fanget mitt helt uten oppmuntring, osv. Og om kvelden legger de seg i en av hundesengene, sammen. Din hund er neppe bortskjemt, å måtte ligge i et bur når eieren ikke har tid til hunden er ikke i nærheten av å være bortskjemt.. Mine hunder er nok nærmere å være bortskjemt i tilfelle, hundene som lever løst i leiligheten, har tilgang på vann døgnet rundt, får noen timer mosjonering hver dag (bortsett fra de aller varmeste sommerdagene) I tillegg får de plenty med kos og mentaltrening hver dag. DET er å skjemme bort hundene. Edit: Svenskene har kommer lengre enn oss på dette punktet (også) Ja, svenskene ligger langt foran oss her, det er rett og slett bare trist at vi ikke har innført tilsvarende regler i Norge. Hvis det er påbudt, ser jeg flere daglig som bryter denne regelen. Flesteparten er gamle par med sine gamle bikkjer eller bertene med chihuahua'ene sine At mennesker bryter gjeldende lovverk er ikke veldig overraskende.. Skal spørre fyren med utsagnet om stasjonsvognen iom han jobber på vegvesenet. Mulig han kan si mere konkret på hva det gis bot på eller ikke. Hva som er under definisjonen 'forsvarlig' når det gjelder sikringsutstyr han har ikke hold for det han sier, men i utgangspunktet skal man sikre last mot forskyving mot sider og forover med 1G, bakover 0,5G. Edit: Bare for å presisere, når vi snakker om å sikre en hund i bil, så er det IKKE snakk om å redde hundens liv i et/en kræsj, det kan du glemme. Vi snakker om å redde menneskenes liv. Dette er faktisk et viktig poeng, men noen bur i dag er også laget med tanke på å øke sikkerheten for hunden også. Vi bruker sele. (Fordi vi har en Mini, og den bare har symbolsk plass bak. Jeg dro butikken og ville kjøpe et bur, men uansett hvordan jeg snudde og vendte på dem fikk man dem ikke inn.) Det har kostet meg en fartsbot å ha en ivrig ung-boxer som plutselig hadde fått strukket ut selen (strammeren røk) klatrende over seteryggen akkurat når 80 sonen gikk over til 60 med et kamera rett rundt en sving. (På Dale, på veien fra Bergen.) Hadde vi kjøpt bikkja først hadde vi kjøpt en større bil... Du vet at det går an å bytte bil? Nei. Det er helt naturlig. Ville ulver forlater aldri flokken, de lærer gradvis av de eldre ulvene. Først moren og senere de andre ulvene i flokken. Dette er feil, ungdyr blir faktisk jaget ut av flokken.. Da forlater de den. Oppdrettshvalper derimot tas vekk fra sin mor og selges så snart de er gamle nok, vanligvis etter 8 uker. Da har de ikke moren sin til å lære seg opp, så det må vi eiere gjøre. Og vi skal lære de opp ved å plassere de i et bur mens vi ikke er tilstede? Dette er ikke anderledes enn med menneskebarn. Intelligens er ikke det samme som kunnskap: Vi bruker årevis på å lære våre barn hva som er trygt og ikke, hva som er sunt og ikke, at man skal sove om natten og være våken om dagen, og så videre. Sånn er det blant dyrene også. Den voksne ulv - og hund - er en blanding av instinkter og kunnskap. Kunne menneskebarn funnet ut av det hvordan de ville leve selv? Kanskje, hvis vi ville ha barn som var oppe om natten og levde på sjokolade. Men for flokkens beste er det en dårlig idé. Sånn er det med hunder også, om de skal være til å være i hus med. Det er trådstarters problem: Hans besøkende svigerfamilie har ikke lært hunden det, så den får være sjef både i eget og fremmed hus. Det er null problem å få en veloppdratt hund uten utstrakt bruk av bur. Igjen er mine hunder gode eksempler, de er løse dagen lang, oppfører seg når vi får besøk, oppfører seg når vi er på besøk, mens vi er ute på tur osv.. Om natta sover de, og det samme gjør de det meste av tiden jeg er på jobb. (Jeg har kameraovervåking av leiligheten min) Dog flytter de en del på seg, mer enn at jeg ville vært komfortabel med å ha de i bur. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 (endret) Du forstår virkelig ikke greia, du. Jo. Spørsmålet er ikke om det er tvang, det er om hunden føler seg tvunget, og om det er noe som tyder på at en hund ikke kan trives i bur. Trives den i buret er det ingenting galt med et bur i korte perioder, og går den inn frivillig - vår trenger ikke en gang kommanderes - så er det sannsynlig at den trives. Din hund er neppe bortskjemt, å måtte ligge i et bur når eieren ikke har tid til hunden er ikke i nærheten av å være bortskjemt.. For ordens skyld: Min hund ligger sjelden i bur. Den ligger i sofaen, eller på kjøkkengulvet under varmepumpen om vinteren, eller i hagen, i eller utenfor hundehuset. Eller i senga med min kone når hun hviler middag. Den går på turer i byfjellene hver dag (vi bor 200 meter fra starten på turløypa) den leker løs med andre hunder på et jorde som grunneier har vært snill og satt av til formålet. Den er sjeldnere i buret enn jeg tror den egentlig kunne ønsket, fordi buret står i et rom som ikke er oppholdsrom. Ofte ønsker den å være med "flokken", men noen ganger ønsker den faktisk å være i fred. Og noen ganger har vi besøk av folk som er redd for hunder, og da respekterer vi det. Jeg postet ikke i denne tråden for å forsvare mitt eget hundehold, jeg gjorde det for å kommentere ideen om at bur er dyremishandling. Det er en idé som har sin rot i burhøns og oppdrettsrever, som er der 24/7 uten valg. Dét er mishandling. Å ha hunden i bur er det ikke. Og vi skal lære de opp ved å plassere de i et bur mens vi ikke er tilstede? Nei. Vi skal lære dem opp når vi er til stede, utenfor buret. Buret er ikke et "oppdragelsesinstrument", det er et oppholdssted for den veloppdratte hund. Det er null problem å få en veloppdratt hund uten utstrakt bruk av bur. Selvsagt, jeg har da heller ikke sagt noe annet. Men hunder må oppdras. Dette er feil, ungdyr blir faktisk jaget ut av flokken.. Da forlater de den. Nei. Ungdyr jager med flokken de første årene, inntil de er tøffe nok i trynet til å utfordre lederen for flokken. Da må de starte sin egen flokk. Du vet at det går an å bytte bil? Med norske bilpriser? Ikke når man er gift med en sparsommelig dame, og bilen bare er noen år gammel, nei... Geir Endret 22. juli 2014 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Hunder er ikke ulver.. Og jeg tenker her er noen som behøver å respektere at der er både forskjellig praksis blant folk og ikke minst individuelle behov blant bikkjene. Burbruk er helt udramatisk så lenge bikkja ellers får brukt seg tilstrekkelig mentalt og fysisk.. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Du forstår virkelig ikke greia, du. Jo. Spørsmålet er ikke om det er tvang, det er om hunden føler seg tvunget, og om det er noe som tyder på at en hund ikke kan trives i bur. Trives den i buret er det ingenting galt med et bur i korte perioder, og går den inn frivillig - vår trenger ikke en gang kommanderes - så er det sannsynlig at den trives. At noe er tvang betinger ikke at det oppfattes som tvang. Eksempelvis kan barn utmerket godt glede seg til å dra på skolen selv om det er noe de er tvunget til å gjøre. Din hund er neppe bortskjemt, å måtte ligge i et bur når eieren ikke har tid til hunden er ikke i nærheten av å være bortskjemt.. For ordens skyld: Min hund ligger sjelden i bur. Den ligger i sofaen, eller på kjøkkengulvet under varmepumpen om vinteren, eller i hagen, i eller utenfor hundehuset. Eller i senga med min kone når hun hviler middag. Den går på turer i byfjellene hver dag (vi bor 200 meter fra starten på turløypa) den leker løs med andre hunder på et jorde som grunneier har vært snill og satt av til formålet. Den er sjeldnere i buret enn jeg tror den egentlig kunne ønsket, fordi buret står i et rom som ikke er oppholdsrom. Ofte ønsker den å være med "flokken", men noen ganger ønsker den faktisk å være i fred. Og noen ganger har vi besøk av folk som er redd for hunder, og da respekterer vi det. Så du tror faktisk på at hunden helst vil være mer i bur enn den er? Jeg postet ikke i denne tråden for å forsvare mitt eget hundehold, jeg gjorde det for å kommentere ideen om at bur er dyremishandling. Det er en idé som har sin rot i burhøns og oppdrettsrever, som er der 24/7 uten valg. Dét er mishandling. Å ha hunden i bur er det ikke. Det er jo bra, for hundeholdet ditt slik du har fremstilt det inntil dette innlegget har ikke vært noe jeg ville forsvart akkurat.. Utstrakt bruk av bur for hunder ER dyremishandling. Og vi skal lære de opp ved å plassere de i et bur mens vi ikke er tilstede? Nei. Vi skal lære dem opp når vi er til stede, utenfor buret. Buret er ikke et "oppdragelsesinstrument", det er et oppholdssted for den veloppdratte hund. Hvorfor skal en veloppdratt hund måtte ligge i dette buret? Hvorfor kan den ikke på eget initiativ velge hvor den vil være? Det er null problem å få en veloppdratt hund uten utstrakt bruk av bur. Selvsagt, jeg har da heller ikke sagt noe annet. Men hunder må oppdras. Alle tenkende skapninger må oppdras, pussig nok.. Dette er feil, ungdyr blir faktisk jaget ut av flokken.. Da forlater de den. Nei. Ungdyr jager med flokken de første årene, inntil de er tøffe nok i trynet til å utfordre lederen for flokken. Da må de starte sin egen flokk. De er fortsatt å anse som ungdyr når de må forlate flokken, altså i det de blir jaget ut av den etablerte familien. Dette skjer i en alder av ca 1 til 2 år. Du vet at det går an å bytte bil? Med norske bilpriser? Ikke når man er gift med en sparsommelig dame, og bilen bare er noen år gammel, nei... Det fine med norske bilpriser er at bruktbilene også er dyre, altså er det begrenset hvilken betydning prisnivået har. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 (endret) At noe er tvang betinger ikke at det oppfattes som tvang.Eksempelvis kan barn utmerket godt glede seg til å dra på skolen selv om det er noe de er tvunget til å gjøre. Og hvilken konklusjon trekker du av det? At barn ikke skal gå på skolen fordi det er tvungent, og tvang er "prinsipielt" galt? Eller bør vi sende dem på skolen fordi de åpenbart ikke tar skade av det, tvert om, og gleder seg? Alle tenkende skapninger må oppdras, pussig nok.. Nettopp. Og hva tror du den oppdragelsen gjør med oss? Jo, den former oss, mennesker som dyr. Jeg er et meget liberalt menneske, det takker jeg min oppvekst med liberale foreldre for. Andre er oppdratt med konservative foreldre, kanskje kristne eller muslimske. De blr et produkt av sin oppdragelse. Det er hundene dine også. Er de oppdratt til å ligge i sofaen, så ligger de i sofaen. Er de oppdratt til å ligge i bur, så er det like greit for dem. Så kan vi tenke selv, og noen gjør opprør mot sin oppdragelse. Mennesker som hunder. Men det er en annen sak. Så du tror faktisk på at hunden helst vil være mer i bur enn den er? Nei, jeg tror ikke det. Jeg vet det. Det har jeg fastslått på følgende enkle måte: Når buret stod på mitt hjemmekontor, gikk han der og la seg helt frivillig, selv om det var plass utenfor. Da fikk han være i buret og sammen med meg. Om jeg lukket døren eller ikke når jeg gikk fra den noen minutter spilte ingen rolle. Den har ingen ting i mot buret, med åpen eller lukket dør. Den er derimot kanskje ikke så glad i å være alene for lenge, i buret eller utenfor. Men det er den sjelden. Buret er i vårt hus lystbetont for hunden. Om dine hunder er anderledes oppdratt så er det helt greit. De er dine hunder, og så lenge du behandler dem pent er det ditt valg. Utstrakt bruk av bur for hunder ER dyremishandling. Min utheving. Godt du endelig kvalifiserer det. Ingen i verden (i hvert fall ikke her i tråden) har sagt noe annet. Men hvor mye som er "utstrakt" er nok som jonlem påpeker individuelt for både hunder og eiere. Det er ikke mishandling å ha hunden i bur, så lenge den ellers får nok mosjon og impulser. Jeg har alt postet linker som behandler dette spørsmålet. Jeg har en liten anekdote til slutt: Når vi kom til veterinæren i sin tid med Ikaros, så spurte han hvordan den klarte seg om natten. "Den sover i bur", sa vi. "Det er jeg glad for å høre", sa han. Geir Endret 22. juli 2014 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 (endret) han har ikke hold for det han sier, men i utgangspunktet skal man sikre last mot forskyving mot sider og forover med 1G, bakover 0,5G. Jo, han hadde det. Viste seg at det ikke var tett oppe på sidene og dermed kan dyrene komme som prosjektiler framover. Btw: Last skal sikres 1G forover og 0,5G til sidene og bak. Trives den i buret er det ingenting galt med et bur i korte perioder, og går den inn frivillig - vår trenger ikke en gang kommanderes - så er det sannsynlig at den trives. Man trenger ikke kommandere. Hunder gjør det eier vil. De er som du sa intelligente og vet da ståa. Når hunden vet du skal ut, så vet den at den må i et trangt bur og får ikke være i sitt trygge hjem. Av og til hender det vi med hunder må gjøre ting vi egentlig vet ikke er så gøy, f.eks dyrelege - hunden går jo greit inn der også uten at man må kommandere de inn. Kloklipping er nødvendig, men ikke det morsomste. Holder at tanga er i hånda, så stiller de seg opp. Også mine hunder legger seg i bur - både med dør åpen og en sjelden gang lukket. Det er ingenting galt i å la den velge om den vil bruke buret selv. Da legger den seg jo der. Utifra deg så vil den velge det, men du unngår å svare på hvorfor han må ligge der pga dine valg på det. Har den tendens til separasjons-angst? Hvis du tester med kamera når du er borte og med dør oppe, så kan det jo hende den vil ligge der - mye pga den er vandt til det. Men tester du over tid, så vil du se den vil endre dette. Da får du se at dine teorier slår feil. Edit: Den veterinæren kommentaren din er morsom. Hva har det noe med saken å gjøre? Veterinærer bør holde seg til det de skal kunne, de kommer for ofte med vranglære til hundeeiere, på ting de ikke har forutsetning for å kunne. (men hundeeiere tror blindt på de - endel) Endret 22. juli 2014 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 (endret) Veterinærer bør holde seg til det de skal kunne, de kommer for ofte med vranglære til hundeeiere, på ting de ikke har forutsetning for å kunne. (men hundeeiere tror blindt på de - endel) Nå ble jeg nysjerrig: Hva er dine kvalifikasjoner g forutsetninger for å kunne dette? Siden du så bastant kan avvise andres meninger og råd som vranglære...? Geir Endret 22. juli 2014 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 At noe er tvang betinger ikke at det oppfattes som tvang. Eksempelvis kan barn utmerket godt glede seg til å dra på skolen selv om det er noe de er tvunget til å gjøre. Og hvilken konklusjon trekker du av det? At barn ikke skal gå på skolen fordi det er tvungent, og tvang er "prinsipielt" galt? Eller bør vi sende dem på skolen fordi de åpenbart ikke tar skade av det, tvert om, og gleder seg? At barn må på skolen i dagens samfunnet er helt opplagt, og en del av de gleder seg til det selv om det er under tvang de går. Å trekke andre slutninger ut av sammenlikningen blir for dumt, noe jeg antar du forstår selv også. Alle tenkende skapninger må oppdras, pussig nok.. Nettopp. Og hva tror du den oppdragelsen gjør med oss? Jo, den former oss, mennesker som dyr. Jeg er et meget liberalt menneske, det takker jeg min oppvekst med liberale foreldre for. Andre er oppdratt med konservative foreldre, kanskje kristne eller muslimske. De blr et produkt av sin oppdragelse. Det er hundene dine også. Er de oppdratt til å ligge i sofaen, så ligger de i sofaen. Er de oppdratt til å ligge i bur, så er det like greit for dem. Som valp, tror du din hund helst ville stenges inne i et bur, eller ligge ved siden av eieren og bli passet på? Hunden din velger nok buret fordi du har lært hunden til det, ikke fordi den har lyst til å ligge der. Så du tror faktisk på at hunden helst vil være mer i bur enn den er? Nei, jeg tror ikke det. Jeg vet det. Det har jeg fastslått på følgende enkle måte: Når buret stod på mitt hjemmekontor, gikk han der og la seg helt frivillig, selv om det var plass utenfor. Da fikk han være i buret og sammen med meg. Om jeg lukket døren eller ikke når jeg gikk fra den noen minutter spilte ingen rolle. Den har ingen ting i mot buret, med åpen eller lukket dør. Den er derimot kanskje ikke så glad i å være alene for lenge, i buret eller utenfor. Men det er den sjelden. Lot du hunden på egenhånd finne ut at den ville bo i bur, eller er det noe du lærte den? Hvis hunden kunne valgt, tror du den da hadde bodd i bur? Ta det med ro, jeg forventer ikke noe svar, disse spørsmålene kan hvem som helst besvare uten inngående kjennskap til deg og din hund. Buret er i vårt hus lystbetont for hunden. Om dine hunder er anderledes oppdratt så er det helt greit. De er dine hunder, og så lenge du behandler dem pent er det ditt valg. Nei, å tilfredsstille eieren er lystbetont, at det innebærer å ligge i bur er en konsekvens av at hunden vil tilfredsstille deg som eier og holde deg fornøyd. Utstrakt bruk av bur for hunder ER dyremishandling. Min utheving. Godt du endelig kvalifiserer det. Ingen i verden (i hvert fall ikke her i tråden) har sagt noe annet. Men hvor mye som er "utstrakt" er nok som jonlem påpeker individuelt for både hunder og eiere. Det er ikke mishandling å ha hunden i bur, så lenge den ellers får nok mosjon og impulser. Du har da stadig hevdet i denne tråden at en hund har godt av å bo i bur. Utstrakt bruk av bur vil eksempelvis si at det brukes bur med stengt dør regelmessig hele arbeidsdager, eller at den sover i bur med stengt dør om natta, mm. Jeg har alt postet linker som behandler dette spørsmålet. Jeg har en liten anekdote til slutt: Når vi kom til veterinæren i sin tid med Ikaros, så spurte han hvordan den klarte seg om natten. "Den sover i bur", sa vi. "Det er jeg glad for å høre", sa han. Du vet hvor mye veterinæren kan om adferd og andre emner utenfor veterinærfaget? Det er en grunn til at man ser skrekkelig mange ustabile kastrerte hannhunder der ute, en haug av veterinærer anbefaler kastrering for den minste lille filleting uten å forstå at det er en dum ting å gjøre. Veterinærer er veterinærer, hverken mer eller mindre. Adferd er et av feltene de ofte kan svært lite om. Det er ingenting galt i å la den velge om den vil bruke buret selv. Da legger den seg jo der. Utifra deg så vil den velge det, men du unngår å svare på hvorfor han må ligge der pga dine valg på det. Har den tendens til separasjons-angst? Greia her er jo at hunden trolig ikke har fått valget selv, men at eieren TROR hunden velger det. Hvis du tester med kamera når du er borte og med dør oppe, så kan det jo hende den vil ligge der - mye pga den er vandt til det. Men tester du over tid, så vil du se den vil endre dette. Da får du se at dine teorier slår feil. Dette er nok sant, hundenes adferd når eier er borte er det ganske interessant å følge med på. Edit: Den veterinæren kommentaren din er morsom. Hva har det noe med saken å gjøre? Veterinærer bør holde seg til det de skal kunne, de kommer for ofte med vranglære til hundeeiere, på ting de ikke har forutsetning for å kunne. (men hundeeiere tror blindt på de - endel) Ganske enkelt et blinkskudd! Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Nå ble jeg nysjerrig: Hva er dine kvalifikasjoner g forutsetninger for å kunne dette? Siden du så bastant kan avvise andres meninger og råd som vranglære...? Jeg har kun det jeg har lest meg til, kurs og endel kontakt med adferds-eksperter. F.eks ingen kjente etologer i Norge (det jeg har fått med meg) som er glad i bur. Man må tenke selv er mitt motto - ikke ta alt for god fisk - uansett om det kommer fra veterinæren, adferds-eksperter, bøker osv. "glad for at den ligger i bur" - glad for at den sover?, eller glad for at bur brukes? Hva med å sove i eiers seng? (det er det endel som ikke vil dog), men hva da med en seng/plass på gulvet, istedet for i buret der. Da KAN den regulere temp hvis den vil. Dette SKAL veterinæren vite, så hvis han er glad i bur, av burets skyld, så er det ikke en veterinæren jeg ville gått til. veterinæren skal tenke på dyrets beste og da skal h*n vite dette - DET skal han ha kunnskap på. Har alt for mange eksempler på veterinæren som ikke engang kan det de skal kunne. En som nektet annet enn å operere entropion, det var kun narkose og operasjon som var mulig fikk jeg høre - jeg nektet, for dette viste jeg litt om. Han stod på sitt og jeg ga beng i ham - gikk til andre og fikk fikset det uten narkose og operasjon. En annen var når vår hund fikk kuttet senen i bakfot. Legen ville feste stativ, samt fortsette dobbel dose penicillin (første besøk etter at det ble sydd) - Jeg nektet og måtte forklare han hvorfor. Stativ f.eks var idiotisk og han forstod hvorfor når jeg forklarte han det. Har flere slike episoder - Så hadde jeg vært en hundeeier uten kunnskap og som stoler på div folk og ikke hadde turt å stå på krava, så hadde hunden(e) mine måtte gått gjennom mye unødvendig rart - både lidelser og ubehag. Les: jeg er som sagt ikke ihugga burmotstander. Men når man ikke trenger bur, så syns jeg man også kan holde seg unna - selv om det er for noen timer. Timer her og timer der, blir mange timer totalt. TS sitt tilfelle syns jeg er greit iom det er en grunn (når de tar den med på besøk) - iom hunden er slik den er. (de burde fikset det istedet, eller hatt hunden hjemme, men men ...) Hvis det er besøk hver dag, så syns jeg de skulle søkt hjelp istedet for bur) Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 At barn må på skolen i dagens samfunnet er helt opplagt, og en del av de gleder seg til det selv om det er under tvang de går. Å trekke andre slutninger ut av sammenlikningen blir for dumt, noe jeg antar du forstår selv også. Så, hva var poenget ditt med sammenligningen? Hunden din velger nok buret fordi du har lært hunden til det, ikke fordi den har lyst til å ligge der. Eller: Den har lyst fordi jeg har lært den det. Det er ingen motsetning. Min barnebarn er på sykkeltur med sine foreldre denne uken, med oppakning og det hele. Ville de funnet det på av seg selv? Neppe. De har lært det av sine foreldre, og nå synes de det er kjekt. Første gangen var de små, og de synes nok det var et slit. Skulle de latt være? Lot du hunden på egenhånd finne ut at den ville bo i bur, eller er det noe du lærte den?Hvis hunden kunne valgt, tror du den da hadde bodd i bur? Jeg lærte den det. Det er min jobb som eier, les alternativ flokkleder, siden den ikke har hundeflokken eller sine foreldre til å lære seg det. Jeg har oppdratt min hund etter beste evne. Jeg skulle like å se den (en boxer) om den alltid hadde fått velge selv. Og den "bor" ikke i bur, den er der når den vil, og når jeg som eier mener det er fornuftig. Men ja, den hadde sikkert oppsøkt buret frvillig, akkurat som den oppsøker hundehuset (som jeg ikke har lært den å bruke) når den vil ha fred og ro eller ly for været. Så kan man spekulere på om den hadde lukket døra hvis den var istand til det... Ta det med ro, jeg forventer ikke noe svar, disse spørsmålene kan hvem som helst besvare uten inngående kjennskap til deg og din hund. Hvis hvem som helst kan besvare dem, hvorfor forventer du ikke noe svar? Nei, å tilfredsstille eieren er lystbetont, at det innebærer å ligge i bur er en konsekvens av at hunden vil tilfredsstille deg som eier og holde deg fornøyd. Det ene utelukker fortsatt ikke det andre. At hundene lystrer oss og ikke omvendt er slik det skal være. Det er nok av eksempler på folk som har blitt gisler for sine egen hunds luner... Du har da stadig hevdet i denne tråden at en hund har godt av å bo i bur. Har jeg? Hvor? Siter meg gjerne på hvor jeg sier at hunder "har godt av å bo i bur". Utstrakt bruk av bur vil eksempelvis si at det brukes bur med stengt dør regelmessig hele arbeidsdager, eller at den sover i bur med stengt dør om natta, mm. Ok. Da er vi uenige om når utstrakt blir negativt. I hvert fall om natten. Geir Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 (endret) Jeg lærte den det. Det er min jobb som eier, les alternativ flokkleder, siden den ikke har hundeflokken eller sine foreldre til å lære seg det. Neida, du er ikke en flokkleder - du er eieren. Hans fungerende far om du vil. En far skal sørge for trygghet og harmoni, skape et bånd av tillit, sette grenser mm. Som sagt, i naturen fins ingen huler uten inn/utgang, så teorien din blir helt feil, du må også skaffe nye kilder. Selv huset (det som jo er flokkens hule - det du skulle ha lært den (noe jeg vet du har gjort)) har ikke utgang/inngang som hunden kan bruke selv. Du sier du har lært den det, så hvorfor stenger du da døra? Du snakker imot deg selv. Da er det ingen grunn til å lukke burdøra. DA vil den ha en mer lik hule som man har i naturen - den du er så opptatt av som argument. Ved å måtte stenge igjen burdør så viser man ikke at hunden lystrer. En lydig hund holder seg i buret hvis den er trent til det. Så her snakker du imot deg selv igjen. (at du som eier holder han der med å stenge den inn, er noe helt annet) Edit: Bare for å legge til det med temp-regulering, i disse varme dagene. Våre hunder bruker vanligvis å ligge i senga vår, godt og varmt, samt mykt (typisk for rasen). Ellers har de ei seng/plass siden av vår seng. De har også muligheten til å gå ut av rom, noe de sjeldent gjør. Senga vår, ellers plassen ved siden av. I natt derimot la den ene seg rett ut på det harde gulvet oppå et tynt teppe. Så tydeligvis varmt nok i disse dager. Det er fordelen med å ikke lukke hunden inn i et bur. Hunden klarer å styre dette selv Endret 22. juli 2014 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Wow, den diskusjonen her har tatt helt av... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Karpe: Jeg lukker selvsagt døren for å vite hvor jeg har hunden når jeg ikke er til stede. Det er min trygghet. Det betyr ikke at den ikke er trygg i buret, eller at den ikke har godt av å være der den stunden. Analogien til et hi holder fortsatt. Buret har også en utgang, men noen ("faren" i dette tilfelle) bestemmer at hunden ikke får gå ut. Hvorfor kan ikke flokklederen være faren, og omvendt? (Dårlig eksempel, siden hunder oppdras av sin mor, men...) Jeg kan godt se etter nye kilder, men så langt er jeg vel den eneste som har kommet med noen kilder i det hele tatt. Geir Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Med tanke på hvor mange hunderaser det er, hvor mange måter å oppdra hunder, og hvor mange typer hundeeiere det er, så er det rimelig åpenbart at det ikke finnes et objektivt riktig svar. For å komme med et eksempel: rasen jeg har (Basenji) er kjent for at det ikke går an å bruke med bur. Likevel vil jeg påstå at omtrent halvparten av alle som var på rasespesialen i år hadde hunden i bur. Noen stortrivdes i buret og lå og sov mens andre hunder sto ved siden av og hylte, og i andre enden av spekteret sto det hunder og hylte inne i buret i 6-7 timer. Spør meg hvilke hunder jeg syntes synd på! Med andre ord: For utrolig mange hunder er det feil å bruke bur, og for utrolig mange hunder er det helt korrekt å bruke bur. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 (endret) Wow, den diskusjonen her har tatt helt av... Ja. jeg følte bare for å si at hunder slett ikke har vondt av å være i bur. At jeg mente om natten eller noen timer om dagen, og ikke resten av livet, var vel ment å være underfortstått. Men som så ofte når noen er uenige så ble det en skyttergravskrig med tilhørende stråmenn og overdrivelser. I den grad jeg har bidratt til det beklager jeg. I den grad jeg er et offer for det samme beklager jeg det også. Livet er for kort... Geir Endret 22. juli 2014 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Med andre ord: For utrolig mange hunder er det feil å bruke bur, og for utrolig mange hunder er det helt korrekt å bruke bur. "Noen hunder trives best uten bur, andre trives best med bur." (Sitat Gry Løberg. Etolog. Driver klinikk for hunder med atferdsproblemer, og underviser ved Universitetet for miljø og biovitenskap.) Geir 1 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Med andre ord: For utrolig mange hunder er det feil å bruke bur, og for utrolig mange hunder er det helt korrekt å bruke bur. "Noen hunder trives best uten bur, andre trives best med bur." (Sitat Gry Løberg. Etolog. Driver klinikk for hunder med atferdsproblemer, og underviser ved Universitetet for miljø og biovitenskap.) Geir Det Gry sier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå