Gå til innhold

Er dette hundeeiners ansvar eller?

Anbefalte innlegg

Her er det hundeeier som har gjort en manglende grunntrening fra valpe stadie. Både det å si at hunden ikke kan være alene hjemme eller være i bur er hundeeierens skyld, dette er absolutt noe en hund burde oppleve og trenes opp til å like når de er vapler.

Det er hundeeiers ansvar å holde en ustabil hund borte fra barna og foreldres ansvar å holde barna borte fra hunden. Hvis området dere befinner dere på er såpass stort at dette ikke er noe problem, så synes jeg ikke saken skal være noe større. Men hvis det må tas et valg om hunden eller barna skal få være i samme rom som dere, så må selvsagt hunden vike.

Evt så kan hunden trenes til å trives med barn, men det krever litt mer enn jeg har inntrykket av at hundeeier er i stand til å få til..

stemmer at hunden skulle vært trent fra valpestadiet, men det er den ikke. Hunden er ca 12 år vil jeg anta, husker ikke eksakt alder, men den er gammel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da ville jeg foreslått en felles forståelse.

De holder hunden borte fra barna og du barna borte fra hunden. I et hus burde ikke det være så vanskelig. Hunden kan vel ligge i gangen/vindfanget slik at barna kan være med dere i stuen og gå på rommet og leke hvis de vil det.

Lenke til kommentar

Ah, du burde sagt tidligere at det var snakk om svigermor. Da er det enkelt. Som alle tisper er det her snakk om tre trinn: etabler dominans, sett grenser og ignorer klaging.

bra svar, jeg må lese litt om hvordan takle svigermor. Jeg blir så lei av klagina hennes, på siste besøk sa hun rett under middagen at jeg var en idiot, sier negative ting om min mor (som ble enke for litt siden).... Tror hun ønsker å dominere over meg. Jeg vil prøve å si noe sånt som at "ser helst dere ikke tar med den hunden på neste besøk eller eventuelt setter den i et hundbur mens dere er på besøk" Hunden har et stort hundbur (beregnet på større hunderase enn den rasen hunden tilhører) i bilen som den kan være i. (ta hundburet ut av bilen så hunden har tilgang til frisk luft og vann).. Jeg tror ikke det er lurt å si at jeg krever at dem gjør dette, bare sier at jeg ønsker at dem gjør det. Så får jeg se om dem hører etter. Er jeg for kvass så bare fortsetter hun og baksnakke meg i slekta.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da ville jeg foreslått en felles forståelse.

De holder hunden borte fra barna og du barna borte fra hunden. I et hus burde ikke det være så vanskelig. Hunden kan vel ligge i gangen/vindfanget slik at barna kan være med dere i stuen og gå på rommet og leke hvis de vil det.

Kanskje jeg kan prøve det å sette hunden i "vindfanget" (lite rom før ytterdøra) på 3 kvadratmeter. Men da vil svigermor klage å si at jeg dyremishandler. Hjemme hos henne er hunden en del av familien og har rett til å gå inn alle dører. Svigermor sier vi kan ikke lukke døra i tilfelle hunden vil gå inn. Hunden er totalt menneskeliggjort av svigermor...

For meg er det litt fjernt å behandle en hund som den skulle være et menneske. Er oppvokst med hund selv og den var hele tiden ute, på de kaldeste dagene om vinteren var den i fjøset.

Som sagt så skal jeg prøve si at jeg jeg anbefaler at dem ikke tar med hunden, eventuelt sette den i et bur eller i et rom, så skal hunden være i fred for barna

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener at det er trygghet ved å bli låst inn på en trang plass?

Ja. Hunder er av natur huledyr. Ulver, rever og andre ville dyr finner huler/hi der de er trygge. Se på din egen hund (om du har noen). Han krøller seg sammen i en krok i sofaen eller hvor det nå måtte være, han strekker seg ikke ut midt på gulvet.

den2.jpg

Du øker hulefølelsen ved å plassere buret mot en vegg eller to, og gjerne med et teppe over. Da føler hunden at den bare behøver å passe på en side, åpningen av "hiet".

Kan du vise til en troverdig kilde som er enig med deg?

Her. (Om de er troverdige får leserne vurdere.) Også med tips om hvordan man venner hunden til buret:

"Private room with a view. Ideal for traveling dogs or for those who just want a secure, quiet place to hang out at home."
Crate training uses a dog's natural instincts as a den animal. A wild dog's den is his home, a place to sleep, hide from danger, and raise a family. The crate becomes your dog's den, an ideal spot to snooze or take refuge during a thunderstorm.

The Humane Society of the United States

Dogs learn to love their crate as their very own special place/den. It becomes a familiar and secure place, whether in the car, at a motel or a dog show, visiting, or just at home.

Many people think this is true, as they would certainly not want to be locked in a crate (note that dog crate and dog cage are the same thing) for any length of time themselves. Well, this is not the case for dogs who are 'den' animals. Just look at where they want to spend most of their sleep and relaxation time - under the table, tucked in the corner of a room. In the wild, wolves and wild dogs are known to burrow holes to sleep in.
Hopefully you are getting the picture, basically dogs like to feel safe and secure when sleeping and have somewhere they can be alone. A dog crate is able to provide this safe haven.

Is it cruel to lock my dog in a crate or cage?

Recently, I ran across just such a piece of advice, thanks to psychologist, best-selling author and dog expert Dr. Stanley Coren. In a piece titled "The Politics of Pet Dogs and Kennel Crates," Dr. Coren pointed to a bit of bad advice from an animal advocacy group.
PETA, it seems, has a problem with crates.
According to Coren's post, PETA recently began running half-page newspaper ads advocating against crating. I’d hate for anyone to be put off by a bad piece of advice, so I’m going to offer the reasons why experts in caring for animals are so widely in favor of crates, and why you should be, too.

Crate Training Offers Your Dog a Healthier, Happier Life

En god del som vil si uenig i dette utsagnet..

Det er det sikkert. Det finnes nesten like mange oppskrifter på en lykkelig hund som det finnes hundeeiere. Ofte projiserer de sine egne behov og følelser på hunden.

Det høres kanskje uortodokst ut, men jeg er sikker på at dette er en vanesak og at ungene etterhvert vil kjenne seg tryggere i bur.

Selv menneskebarn føler seg tryggest i sin egen seng på sitt eget rom, og blir utrygge om de stadig må sove andre steder.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener at det er trygghet ved å bli låst inn på en trang plass?

Ja. Hunder er av natur huledyr. Ulver, rever og andre ville dyr finner huler/hi der de er trygge. Se på din egen hund (om du har noen). Han krøller seg sammen i en krok i sofaen eller hvor det nå måtte være, han strekker seg ikke ut midt på gulvet.

Kan du lære hundene mine dette? De er svært uenig.

Begge legger seg gjerne midt på gulvet med beina spredd utover.. Hannen ligger på magen mens tispa helst ligger på rygg.

Ellers må det påpekes at det er forskjell på hva man velger og hva man pålegges.

PS: Det står et åpent bur i stua som de kan bruke om de vil.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Det at buret er en trygg plass er en myte. Da kan man like greit si soffa er en sikker plass, gulvet osv ...

Har bur selv (åpent hele tiden) og mine 2 hunder legger seg der når det passer dem. De har aldri søkt tilflukt der hvis de har blitt usikker på noe. I mitt hode er muligens årsaken at de da ikke har fluktmulighet. Hunder er forskjellige, så at noen kan søke 'hula' skal man ikke se bort ifra. Men på generelt basis at ei hule er det trygge ... nehh

Forøvrig løper mine hunder fra nesten alt, og de er ikke slåsskjemper, så det å stenge seg selv inn slik skjønner jeg at de ikke gjør hvis de blir skeptisk til ting.

Lenke til kommentar

Ellers må det påpekes at det er forskjell på hva man velger og hva man pålegges.

Selvsagt. Hunder reagerer generelt dårlig på tvang. Men det er ikke noe problem å lære dem at buret er deres plass, og da har de ingen verdens ting i mot det. Det kunne jeg - og du - helt sikkert lære dine hunder, og Karpes, også, om vi startet mens de er hvalper.

Og ja, selvsagt er hunder forskjellige. Og noen ganger strekker de på seg. Min hund legger seg også utstrakt på ryggen, da vil den bli klødd. Eller på siden ute i hagen, hvis det er varmt, for å maksimere overflaten for å bli nedkjølt av vinden. Vil den ha fred så ruller den seg sammen, selv om den har all verdens plass.

Det at buret er en trygg plass er en myte. Da kan man like greit si soffa er en sikker plass, gulvet osv ...

Ja, det kan man. Eller senga di, hvos du venner hunden til det. Poenget er at slike dyr ønsker seg trygge plasser. Kan de løpe fra det meste? Javisst, men hvor skal de løpe hen? Det er jo hjemme de hører til. Hunder er territoriale, og flokkdyr, det er ikke greit for dem å søke tilflukt i en tilfeldig hage eller bakgård tre kvartaler nede i gata, langt borte fra flokken.

De har aldri søkt tilflukt der hvis de har blitt usikker på noe. I mitt hode er muligens årsaken at de da ikke har fluktmulighet.

I mitt hode er muligens årsaken at de ikke har lært at buret er "den trygge plassen". Den er bare "en plass" blant mange. Det er du som eier som må fortelle dem - før de har bestemt noe annet selv - at buret er "hiet" og at der er det kjekt og trygt og godt å være.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skjønner ikke mine hunder hverken norsk eller engelsk, så det blir vanskelig

Hmmm. Så dine hunder skjønner ingenting? Rart.

Når jeg sier "sitt", så setter bikkja mi seg. Når jeg sier "vil du ha mat", så skjønner han at han skal få noe å spise. Når jeg sier "kom" og "på plass" så hender det at han faktisk kommer. "Når jeg sier "finn" så begynner han å søke etter gjenstanden jeg viste ham. Når jeg sier "Nei, ut av senga", så går han ut av senga. Det har han lært uten å "skjønne" norsk.

Sånn er det med de fleste hunder, forutsatt at hundeieren gidder å ta seg bryet med å trene dem. Hunder er intelligente, fordi de har vært avlet som brukshunder. (Med noen hederlige unntak.)

Og når min hund var hvalp og nettopp var kommet i hus, så satte jeg ham i buret om kvelden, ga ham en godbit og la meg selv på en madrass utenfor. Slik lærte han at det var trygt. Etter noen dager ble han liggende der selv om jeg forlot rommet, og etter noen dager var det helt greit at jeg lukket døra til buret. Nå går han inn helt frivillig, koser seg der, og vet at jeg kommer tilbake før dagen er omme. (Min hund er litt bortskjemt, fordi jeg har hatt hjemmekontor, så han har sluppet å være alene hver dag mens vi er på jobb.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hmmm. Så dine hunder skjønner ingenting? Rart.

Stråmann

Og når min hund var hvalp og nettopp var kommet i hus, så satte jeg ham i buret om kvelden, ga ham en godbit og la meg selv på en madrass utenfor. Slik lærte han at det var trygt. Etter noen dager ble han liggende der selv om jeg forlot rommet, og etter noen dager var det helt greit at jeg lukket døra til buret. Nå går han inn helt frivillig, koser seg der, og vet at jeg kommer tilbake før dagen er omme. (Min hund er litt bortskjemt, fordi jeg har hatt hjemmekontor, så han har sluppet å være alene hver dag mens vi er på jobb.)

Du har ikke fortalt han noe. Han er i hjemmet ditt og der skal han bli trygg og sikker. Om det er soffa, plassen sin, bur, seng, soffa osv osv. Hunden legger seg på sin faste plasser vanligvis - har man ikke bur, så mangler ikke hunden noe som helst ... den mangler ikke sin 'trygge hule'. Det er en myte

Mine hunder går også inn i bur uten problem, med å ha døra igjen(men bruker kun bur ved transport egentlig). Det er ikke noe fiksfakseri - de er like trygg der som resten av huset. Man bygger tillit og trygghet med adferd. Buret er ikke hula som er så trygg. Ettersom buret er den trygge plassen .... I resten av huset, hva har du fortalt de der?

Når de var mindre så var behovet for å 'stenge de inne' større, for å sikre mot biting i ledninger mm. Da syns jeg ikke bur er stort nok. Pga hunden bør ha plass til å skifte liggeplass/underlag, plass å røre seg mm - Så da bygde jeg like greit opp noe med skikkelig størrelse.

Edit: "koser seg der, og vet du kommer tilbake før dagen er omme" - Vil det altså si at du bruker bur på en voksen hund? Hvis så, så kan du ikke akkurat si at den er bortskjemt. Det er naturlig å få god boltreplass - som er normalt og ikke å skjemme bort. Det er det minste de fortjener

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Da er vi uenige om burets funksjon. Greit nok.

Burets funksjon kan man ikke være uenig i, for det for å stenge inn hunden. Bur er som et fengsel, selv om fanger dog har bedre plass.

De fleste hunder rører på seg og trenger vann og endring av underlag. (litt likt oss mennesker - er det varmt så er det f.eks utrolig greit å kunne ta av seg dyna, helt eller delvis)

Å bli tvunget til å ligge i bur, uten at det er noe som helst grunn for det, er for meg helt uforståelig - skjønner egentlig ikke eiere som gjør det.(Spesielt de som liksom bryr seg om hunden) Skulle sett de bli påtvunget å ligge uten dyne og med vindu opp på vinteren - uten mulighet for å velge selv.

Normalt trenger man kun bur under transport - da pga sikkerhetshensyn.

Ja, hunder er intelligente. De klarer fint å være uten bur - så fram til at det ikke er sykdom med i bildet, eller eiere som ikke har peiling på hund, slik at man får destruktiv adferd pga det - som da eieren igjen straffer hunden med bur, for så å liksom kalle det hundens trygge hule. (det er rett og slett uvitenhet, og/eller latskap)

Edit: Svenskene har kommer lengre enn oss på dette punktet (også)

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kategorisk. Ansvaret er hundeeierens.

Hundeeier har også et subjektivt ansvar for oppdragelse. Her er det vanskelig å være kategorisk pga. mangelfull informasjon. Liten hund, 12 år gammel og som knurrer mot barn. Veldig lett å tenke mangelfull sosialisering og oppdragelse, men hvem vet? Små barn kan være ondskapsfulle mot hunder.

Bur. En hund som er vant til bur har ikke problemer med et opphold, Normalt vil også hunden føle trygghet i buret, men har f.eks buret vært benyttet som straff er situasjonen en annen.

Rent praktisk, i dette tilfelle er det likevel foreldrenes ansvar. Barnet kan bli bitt og frykte hunder resten av livet. Dersom barnet blir bitt kan foreldrene, med loven i hånd, si til eier at dette er din skyld, men hva hjelper det?

Hundens bevegelser må, på en eller en annen måte begrenses ved besøk, enten hos den ene eller den andre part.

Husk at dette ikke er hundens skyld.

Lenke til kommentar

Jo, det kan man tydeligvis. Vi er uenige.

Nei, det er vi ikke. Du skal bare kverulere, det er noe helt annet.

Funksjon er en ting, hva man bruker det til kan dog være annet. F.eks selv bruker jeg det ikke som bur(fengsel), men en plass (altså burets opprinnelige funksjon er fjernet iom at døren står oppe hele tiden)

Edit: som du sier - hunder er intelligente. Ja, da trenger de ikke eieren sin for å bestemme hvor de vil søke sin trygghet når eier er borte (eller hjemme). Det er de kloke nok til å finne ut selv. Kanskje de da vil bruke det, litt, hele tiden, ingenting - samma det. De får velge det selv. Det er vel ikke andre som skal velge for de - det kalles påtvunget passivitet.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Hei

Takk for gode svar, tror et samarbeid er den beste løsninga. Denne familien kan lettere sette premissene når vi besøker dem og vi kan forsøke å sette premissene når de kommer på besøk hos oss. Det som gjør det litt ekkelt er at denne familien er min svigerfamilien (foreldrene til min kone). Hvis jeg krever at de ikke tar med den hunden på neste besøk så vil svigermor kalle meg idot, dyremishandler, "har du likt å bli sperret inn i et bur?" "hunden kan få traumer av å være innesperret" og *put in negative word*, og gjerne ringe rundt i slekta å sier det til andre. Men det kan hun gjerne gjøre for jeg tar det ikke som saklig argumentasjon. Svigermor vil sikkert si "at hunden er kjempesnill egentlig. Men dere som har barn må passe på ungen deres så han ikke provoserer hunden"., mens hun virker mer opptatt av å sole seg på enn passe på hunden.... hmmm

Nå du formulerer det slik, virker svigermoren din utrolig egoistisk. Hun må lære seg å samarbeide med slekten. Ikke alle er like komfortable med dyr.

Når det gjelder casen din, så mener jeg at samarbeid er best. Jeg har selv to hunder hjemme (rase: finsk spets) og vi lar de aldri være i nærheten av små barn, med mindre de er komfortable med hunder. De har riktignok sin egen hundegård å være i, men de er også vant i å sitte i et bur.

Jeg bruker bur i bil. :)

Det bruker vi også. Etter min mening burde det være påbudt. Du utsetter deg selv for fare ved og ha dyr løs i bilen.

Lenke til kommentar

Det bruker vi også. Etter min mening burde det være påbudt. Du utsetter deg selv for fare ved og ha dyr løs i bilen.

Det er vel det, samt egen sele som er lovlig, hvis jeg ikke tar feil.

Vet noen stasjonsvogner 'liksom' har godkjent hunde-bagasjerom, men de er ikke godkjent i Norge

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...